امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پرونده سلمان خدادادی؛ دادگاه ملکان شکایت قربانی جنسی علیه نماینده مجلس را نپذیرفت

یکی از قربانیان آزار جنسی که می‌گوید مورد تجاوز و آزار سلمان خدادادی نماینده شهر ملکان قرار گرفته بود با رد شکایت توسط دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملکان روبرو شد. علی‌رغم طرح شکایت و اطلاع بسیاری از مسئولان ازجمله کمسیون نظارت بر رفتار نمایندگان، فراکسیون زنان مجلس، حراست مجلس شورای اسلامی، اطلاعات سپاه ملکان، اداره اطلاعات شهرستان ملکان، دادگستری و دادستان شهر ملکان و بسیاری نهادها و ارگان‌های دیگر از جزئیات این موضوع نه‌تنها هیچ واکنشی از سمت هیچ فرد و نهادی در این باره دیده نمی‌شود بلکه سلمان خدادادی در کنار سمت نماینده مردم ملکان و ریاست کمسیون اجتماعی مجلس، برای مدت ۴ سال دیگر نیز به عنوان رئیس هیئت قایقرانی تهران نیز انتخاب شد../

******

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دختر ۲۸ ساله اهل ملکان که می‌گوید پیشتر بارها مورد آزار و تجاوز جنسی توسط سلمان خدادادی نماینده مجلس و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، پس از طرح شکایت به شورای نگهبان، حراست مجلس و کمسیون نظارت بر رفتار نمایندگان به دادگاه ملکان نیز مراجعه کرده و طرح شکایت کرده بود علی‌رغم وعده دادستانی مبنی بر پیگیری پرونده، در تاریخ ۱۵ مردادماه با رد شکایت از طرف دادستانی و عدم رسیدگی به شکایت روبرو شده است.

این دختر ۲۸ ساله که می‌گوید یکی از قربانیان آزار و تجاوز جنسی توسط سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس است پیش‌تر با مراجعه و تماس‌های مکرر به شورای نگهبان خواهان پیگیری این موضوع توسط این نهاد شده بود، علی‌رغم اینکه در ابتدا با پاسخ مثبت و قول پیگیری و گرفتن وکیل از این نهاد مواجه شده بود مدتی بعد پس از تماس‌های مکرر با شورای نگهبان با برخورد سرد مسئولین این شورا مواجه شده و گفته‌اند که خودش باید برای گرفتن وکیل اقدام و از طریق دادستانی پیگیر پرونده باشد؛ با این احوال بیم آن می‌رود که شورای نگهبان و حراست مجلس نیز به صورت ناعادلانه و صرفا برای حفظ امنیت نماینده مجلس شورای اسلامی و تداوم مصونیت این نماینده مجلس به صورت جانب‌دارانه عمل کنند.

این قربانی آزار و تجاوز جنسی پس از برخورد متناقض شورای نگهبان و بی‌توجهی حراست مجلس، برای پیگیری شکایت خود علیه سلمان خدادادی تیرماه سال جاری به دادستانی شهر ملکان مراجعه و همان‌جا در حضور مأموران وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و دادستان ملکان چندین ساعت و طی چند روز تحت بازجویی قرار گرفته است و به او گفته‌اند در صورتی با رسانه‌ها هیچ گفتگویی نکند به شکایتش رسیدگی خواهد شد.

علی‌رغم این وعده‌ها از طرف دادستان و مأموران وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و موافقت اولیه شخص دادستان مبنی بر طرح شکایت علیه سلمان خدادادی پس از پیگیری‌های مکرر از طریق قربانی در تاریخ ۱۵ مرداد با این پاسخ از سمت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملکان روبرو شد که این نهاد امکان و صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشته و طرح شکایت را رد کرده است.

در ادامه متن قرار نهایی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ملکان می‌آید:
“در خصوص اتهام آقای سلمان خدادادی دائر بر تجاوز آزار اذیت و شکنجه روحی، تهدید، توهین، موضوع شکایت خانم ……… فرزند ……… صرف‌نظر از صحت و سقم موضوع، نظر به این که متشاکی علیه، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌باشد و حسب مفاد ماده ۳۰۷ قانون آئین دادرسی کیفری رسیدگی به جرائم نمایندگان مجلس بر صلاحیت دادگاه های کیفری تهران میباشد، لذا این دادسرا عدم صلاحیت خود را به شایستگی و اعتبار دادگاه کیفری تهران صادر و اعلام می‌نماید”.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملکان
مهدی علی مرادی”

پیشتر این قربانی در جریان پیگیری شکایات خود طی تماسی با محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از ایشان به جهت پیگیری این موضوع درخواست کمک کرده بود که آقای صادقی از این قربانی خواسته که موضوع را با کمسیون نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح کند.

این درحالی است که پس از انتشار فایل صوتی گفتگوی سلمان خدادادی با یکی از قربانیان آزار جنسی در گزارش هرانا پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان در مجلس و جمالی نوبندگانی سخنگوی کمسیون نظارت بر رفتار نمایندگان در گفتگویی که مورخ ۲ مرداد ماه سال جاری با اعتماد آنلاین داشته گفته‌اند که هیچ شکایتی علیه نماینده مجلس مذکور به دست ما نرسیده است و در صورت وجود شکایت علیه این نماینده و اثبات اینکه اسناد موجود مربوط به این نماینده است شکایت می‌کنیم.

طی تماسی که این قربانی با پروانه سلحشوری داشته و پس از دریافت بخشی از اسناد و مدارک، ایشان قول پیگیری موضوع و اصلاح گفتگویشان با اعتماد آنلاین را داده‌اند ولی با این وجود طی گذشت چند هفته گفته‌اند که دیگر در فراکسیون زنان نیستند و خبری از پیگیری موضوع توسط خانم سلحشوری و کمسیون نظارت بر رفتار نمایندگان نیز نبوده و پاسخی از سمت آنها داده نشده است.

علی‌رغم پیگیری‌ها و تماس‌های مکرر این قربانی با کمسیون نظارت بر رفتار نمایندگان که “علی مطهری” و “مسعود پزشکیان” به عنوان نائب رئیس مجلس ریاست آن را بر عهده دارند آخرین پاسخ این بوده که به گفته «ریاست کمسیون» این مجموعه هیچ دخالتی در ارتباط با این موضوع نخواهد کرد و قربانی را به ارتباط مجدد و رفع مشکلات با خود سلمان خدادادی و پیگیری نکردن موضوع تشویق کرده است.
علی رغم اطلاع «علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس»، «علی مطهری و مسعود پزشکیان به عنوان نائب رئیسان مجلس و رئیس کمسیون نظارت بر رفتار نمایندگان و اعضای این کمسیون» و «پروانه سلحشوری و دیگر اعضای فراکسیون زنان مجلس» و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله «الیاس حضرتی و محمود صادقی» و همچنین «حراست مجلس شورای اسلامی»، «اطلاعات سپاه ملکان»، «اداره اطلاعات شهرستان ملکان»، «دادگستری و دادستان شهر ملکان» و بسیاری نهادها و ارگان‌های دیگر از جزئیات این موضوع نه‌تنها هیچ واکنشی از سمت هیچ فرد و نهادی در این باره دیده نمی‌شود، بلکه سلمان خدادادی در کنار سمت نماینده مجلس مردم ملکان و ریاست کمسیون اجتماعی مجلس، از تاریخ ۱ مردادماه سال جاری برای مدت ۴ سال دیگر به عنوان رئیس هیئت قایقرانی استان تهران نیز انتخاب شد.

لازم به ذکر است شورای نگهبان که به جهت رد صلاحیت کاندیدای نمایندگان مجلس بارها مورد انتقاد رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است اخیرا با همکاری خبرگزاری فارس “وابسته به سپاه پاسداران” مستندی تحت عنوان «خیلی محرمانه منتشر کرده است که در آن یکی از دلایل رد صلاحیت برخی کاندیدا را داشتن پرونده و سابقه قضایی به اتهامات مختلف از جمله تجاوز به عنف و داشتن روابط نامشروع عنوان می‌کند. عضو شورای نگهبان در این ویدئو مدعی می‌شود که شورای نگهبان با حساسیت بالایی تمامی سوابق کاندیداهای نمایندگی مجلس و رئیس‌جمهوری را بررسی می‌کند. با این حال سلمان خدادادی با داشتن سابقه محکومیت به جهت تجاوز به عنف و روابط نامشروع برای چندمین بار نه‌تنها توسط این شورا رد صلاحیت نمی‌شود بلکه مجددا به عنوان رئیس کمسیون اجتماعی مجلس و ریاست هیئت قایقرانی استان تهران نیز انتخاب می‌شود و به نظر می‌رسد این بار نیز در ارتباط با پرونده جدید سلمان خدادادی به شکل جانب‌دارانه‌ای از رسیدگی و پیگیری این پرونده سر باز می‌زند.

هرانا پیشتر نیز به شرح کامل روند شکایت این قربانی آزار و تجاوز جنسی علیه سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی پرداخته و در گزارش اخیر خود فایل صوتی مکالمه این نماینده با قربانیان آزار جنسی را منتشر کرده است که در آن این نماینده پس از رسانه‌ای شدن موضوع سعی در تهدید و تطمیع قربانیان دارد.

در ادامه علاوه بر تصویر حکم دادگاه، تصاویری از متن گفتگوهای مدعی قربانی تجاوز با نمایندگان مجلس نیز می آید، هر چند این تصاویر متن کامل گفتگوها را روایت نمی کند اما مشخصا نشان می دهد که فرد قربانی برای استیفای حقوق خود به تمام افراد مسئول و نهادهایی که تصور می کرد میتوانند در این دادخواهی او را یاری کنند مراجعه کرده است.

سلمان خدادادی کیست؟

آن‌طور که “در صحن” نقل کرده است، سلمان خدادادی متولد ۱۳۴۱ است. دوره جوانی جذب دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی شد و در جریان اعدام های دهه شصت از عناصر اداره اطلاعات آذربایجان شرقی بود و پس از یک دهه فعالیت در اداره اطلاعات با حمایت جامعه روحانیت مبارز، برای انتخابات دوره چهارم مجلس از حوزه انتخابیه بناب و ملکان اعلام نامزدی کرد و پس از ناکامی در ورود به مجلس چهارم به عنوان مدیرکل اداره اطلاعات اردبیل و پس از آن به عنوان فرمانده سپاه ملکان به فعالیت‌های خود ادامه داد.

خدادادی پس از یک دوره ناکامی در ورود به مجلس در سال ۱۳۷۴ بار دیگر برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرد و این بار توانست به عنوان نماینده بناب و ملکان انتخاب شود؛ اما صحت انتخابات توسط مردم بناب زیر سوال رفت و اعتراضات مردم به درگیری مسلحانه و کشته شدن تعدادی از متعرضان منجر شد. مردم بناب معتقد بودند که به نامزدی از شهر ملکان رای نداده و نمی‌توانند صحت انتخابات را تایید کنند. در نهایت به عنوان عضوی از بدنه وزارت اطلاعات علی فلاحیان وارد مجلس پنجم شد.

سلمان خدادادی در خردادماه ۱۳۸۷ همزمان با پایان عمر مجلس هفتم از سوی دادگاهی در تهران احضار و پس از بازپرسی به اتهام ‏فساد اخلاقی و ارتباط نامشروع بازداشت شد. قرار بازداشت او پس از مواجهه حضوری با دو زن که از او شکایت کرده بودند ‏صادر شد. اما در ۷ خرداد با وثیقه ۱۵۰ میلیونی آزاد و بلافاصله در مجلس حاضر شد و سوگند نمایندگی خورد و پرونده او بسته شد.

در مجلس اصلاح‌طلب ششم،‌ بدون داشتن سابقه‌ای در حوزه درمانی به کمیسیون بهداشت و درمان رفت و پس از آن برای بار سوم نیز وارد مجلس شد، اما در مجلس هفتم به اتهام تجاوز به منشی خود و یکی از دختران مراجعه کننده به دفتر نمایندگان بازداشت و راهی زندان اوین شد. خبری که از سوی مقام‌های آن زمان قوه قضاییه و رئیس مجلس هفتم تایید شد. وی در حالی راهی زندان شد که موفق شده بود آراء لازم برای ورود به مجلس هشتم را جلب کند؛ اما این بار با مسئله رد اعتبارنامه‌اش توسط نمایندگان مجلس هشتم روبرو شد.

فاطمه آلیا و فاطمه رهبر دو تن از نمایندگان زن مجلس هشتم که در جریان فساد اخلاقی این نماینده مجلس بودند ابطال اعتبارنامه‌اش را خواستار شدند. سرانجام اعتبارنامه خدادادی در شعبه مربوطه رد شد ولی در جریان رسیدگی به پرونده‌اش در صحن مجلس،‌ به دستور علی لاریجانی،‌ جلسه مجلس غیر علنی شد و پس از جلسه غیر علنی، و در حالی که تعدادی از مردم ملکان در مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار اخراج او از مجلس بودند، نمایندگان به اعتبارنامه خدادادی رای مثبت دادند.

خدادادی پیش از تایید اعتبارنامه‌اش با پیش‌بینی اینکه اعتبارنامه‌اش تایید می‌شود، گفته بود: “مراحل پرونده در شعبه بازپرسی به اتمام رسیده و منتظر تشکیل دادگاه هستم؛ لذا در مورد پرونده قضایی‌ام تا به حال سخنی نگفته‌ام و مصاحبه نخواهم کرد و معتقدم این مسائل باید در دستگاه قضایی پیگیری شود و اگر حرفی بزنم که برخی از انقلاب رنجیده خاطر شوند آب به آسیاب دشمن ریختن است و موجب خشنودی دشمنان و رادیوهای بیگانه می‌شود”.

در انتخابات مجلس نهم،‌ نام سلمان خدادادی در فهرست رد صلاحیت شدگان قرار گرفت و از ورود به مجلس نهم محروم شد؛ اما از آنجا که در مجلس پنجم در کمیسیون امنیت ملی حضور داشت و رابطه نزدیکی با حسن روحانی (رئیس‌جمهور فعلی ایران) و جمع دیگری از اعضای کابینه روحانی داشت و به دلیل حمایت از حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲، پس از انتخابات به عنوان گزینه اصلی استانداری بوشهر مطرح شد، ولی به دلایل نامعلوم روحانی از این تصمیم منصرف شد تا خدادادی به عنوان مشاور ظریف “وزیر امور خارجه” منصوب شود.

دو سال بعد،‌ خدادادی مجددا برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرد و باز هم صلاحیت او برای انتخابات دهمین دوره مجلس توسط هیئت نظارت رد شد ولی با لابی‌ای در شورای نگهبان تایید صلاحیت شد و موفق شد راهی مجلس دهم شود. او در این انتخابات از حمایت لیست امید نیز برخوردار بود و نهایتا ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس دهم را نیز از آن خود کند.

سلمان خدادادی که در مجلس پنجم دانشجوی مدیریت بود. در طول نمایندگی موفق شد در رشته علوم سیاسی فوق لیسانس و در رشته روابط بین‌الملل دکترایش را اخذ کند و علاوه بر نمایندگی مجلس در دانشگاه تدریس کند.
سوابق اجرایی و مدیریتی

▫نماینده ملکان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم
▫رئیس هیئت قایقرانی استان تهران
▫مشاور وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی
▫نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس هشتم
▫عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم
▫عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ششم
▫عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پنجم
▫فرمانده سپاه ملکان
▫مدیرکل اطلاعات اردبیل
▫معاون مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی

دوم شهریور۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی