امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

صدور احکام سنگین برای دانشجویان بازداشتی دی ماه ادامه دارد

چندی پیش وکیل مدافع پریسا رفیعی، دانشجوی ٢١ ساله رشته هنر دانشگاه تهران از محکومیت موکلش به ۷ سال حبس در دادگاه تهران خبر داد. به گفته سعید خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران پریسا رفیعی را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی جمعا به ۷ سال حبس محکوم کرد. همچنین چندی پیش پدرام پذیره، نایب دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران به ٧ سال حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق محکوم…/

*****

این روزها زمان عمل به همان وعده‌ای است که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری ٩۶ در اردبیل مطرح شد. حسن روحانی در جمع هواداران انتخاباتی‌اش گفته بود: «آیا می‌خواهید فضای امنیتی را به دانشگاه‌ها بازگردانید؟ دیگر نمی‌شود برادر؛ آن دوران تمام شد و گذشت.» آیا این دوران تمام شد و گذشت؟ چندی است که گاه و بیگاه خبری مبنی بر پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده در وقایع دی ماه توسط چهره‌های دولتی و پارلمانی به گوش می‌رسد. روز گذشته نیز مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران از تعیین تکلیف نهایی ۴۵ دانشجوی بازداشتی وقایع دی‌ماه سال گذشته تا پایان شهریورماه جاری خبر داد و گفته است که «در واقع ما در جریان وضعیت پرونده‌های این دانشجویان قرار داریم و اخیرا نیز خود بنده در چند جلسه دادگاه‌ این دانشجویان حضور پیدا کردم و خوشبختانه برخورد خوبی با دانشجویان صورت می‌گیرد.» با این‌حال در این مدت میزان احکام صادره برای دانشجویان دچار تغییری نشده است. احکامی که بعضا ۶ تا ٨ سال حبس را شامل می‌شود.

به گزارش کلمه،چندی پیش وکیل مدافع پریسا رفیعی، دانشجوی ٢١ ساله رشته هنر دانشگاه تهران از محکومیت موکلش به ۷ سال حبس در دادگاه انقلاب تهران خبر داد. به گفته سعید خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران پریسا رفیعی را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی جمعا به ۷ سال حبس محکوم کرد. همچنین چندی پیش پدرام پذیره، نایب دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران به ٧ سال حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شد.

از زمانی که چهره‌های دولتی و پارلمانی خبر از پیگیری وضعیت این دانشجویان برای تخفیف احکام شان داده‌اند تاکنون روند احکام صادره دچار هیچ تغییری نشده است. با این‌حال مجید سرسنگی اذعان دارد: «در خصوص پرونده‌های دانشجویان بازداشتی با مسوولان مختلف از جمله چند نفر از قضات دادگاه‌ انقلاب ملاقات‌هایی داشته‌ایم و خوشبختانه برخورد خوب و منطقی با دانشجویان ما در این دادگاه‌ها صورت می‌گیرد. امیدواریم با رأفت در خصوص این دانشجویان تصمیم‌گیری صورت بگیرد.» معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر دادگاه بدوی چند نفر از دانشجویان بازداشتی وقایع دی‌ماه دانشگاه تهران برگزار شده و برخی دانشجویان دیگر نیز منتظر برگزاری دادگاه بدوی هستند، اما هنوز احکام تجدیدنظر دانشجویانی که دادگاه بدوی آنها برگزار شده، نیز اعلام نشده است و امیدواریم در نتیجه قول‌هایی که به ما داده شده است وضعیت تمامی دانشجویان تا پایان شهریورماه مشخص شود.» طی آماری که معاون فرهنگی دانشگاه تهران اعلام کرده است، تعداد این دانشجویان که در دی‌ماه سال گذشته بازداشت شده‌اند، ۴۵ نفر بوده است که ۲۵ نفر از این دانشجویان به دادگاه بدوی رفته‌اند و ۲۰ نفر دیگر نیز منتظر برگزاری دادگاه بدوی هستند.

مجیدسرسنگی در حالی گفته است که «امیدواریم احکامی که تا پایان شهریورماه برای دانشجویان صادر می‌شود چه برای کسانی که به دادگاه بدوی می‌روند و چه افرادی که منتظر رای تجدید‌نظر هستند، احکام سنگینی نباشد تا آینده آنها با مخاطره مواجه نشود و منتظر تبرئه بسیاری از این دانشجویان هستیم.» که طی روزهای گذشته تعداد زیادی از احکام صادر شده برای دانشجویان بین ٢٠ تا ٢۵ ساله ۶ تا ٧ سال بوده است و در عین حال برخی دیگر از دانشجویانی همچون سینا عمران و علی مظفری از دیگر دانشجویان به ٨ سال محکوم شده‌اند. در عین حال حکم ٧۴ ضربه شلاق نیز در حکم صادر شده برای پدرام پذیره دانشجوی دهه هفتادی به چشم می‌خورد. قرار بازداشت همین دانشجو در جلسه دادگاه از یک میلیارد ریال به ١٠ میلیارد ریال افزایش یافت. این فقط مسوولان دانشگاهی نیستند که وعده پیگیری احکام سنگین دانشجویان را داده‌اند؛ شهیندخت ملاوردی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در حقوق شهروندی بارها خبر از پیگیری و طرح مساله در دولت دوازدهم را داده است. با این حال هنوز مسوولان از دستاوردهای پیگیری‌ها صحبتی به میان نیاورده‌اند.

این درحالی است که امیر رییسیان، وکیل تعدادی از دانشجویان بازداشتی، گفته بود: «من دیدم که خانم مولاوردی گفته‌اند دولت پیگیری‌هایی انجام داده و ما در مرحله تجدیدنظر نتیجه این پیگیری‌ها را خواهیم دید و این حرف یک مقدار نگران‌کننده‌تر است. فرض کنید این پیگیری‌ها در مرحله تجدیدنظر هم هیچ نتیجه‌ای ندهد و این یعنی ما همه مراحل را به امید پیگیری از دست می‌دهیم و آنگاه با یک حکم قطعی روبه‌رو خواهیم بود و آن موقع چکار می‌شود کرد؟» وی افزود: «اینکه ما بگوییم امیدواریم که پیگیری‌ها در مرحله تجدیدنظر جواب بدهد من هم به عنوان یک وکیل امیدوارم دفاعیاتی که در مرحله تحقیقات و دادسرا و مرحله بدوی شنیده نشده در مرحله تجدیدنظر شنیده شود. دولت نمی‌تواند بگوید که ما پیگیری کردیم ولی در مرحله بدوی امیدی نداریم و پیگیری‌ها در مرحله تجدیدنظر قرار است نتیجه بدهد و این یعنی ما همه احتمالات و شانس‌ها را برای نهایت پرونده بگذاریم. حال شاید نتیجه نداد آنگاه ما با یک حکم قطعی که هیچ کاری نمی‌توان کرد، طرف هستیم.»

۵ شهریور ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی