امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به تشدید سرکوب فعالان مدنی در ایران

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به بازداشت دست‌کم پنج وکیل و فعال مدنی در ایران از تشدید سرکوب‌ها در روزهای گذشته خبر داددیده‌بان حقوق بشر با اشاره به بازداشت دست‌کم پنج وکیل و فعال مدنی در ایران از “تشدید” سرکوب‌ها در روزهای گذشته خبر داده است. این سازمان بین‌المللی جمهوری اسلامی را به “خاموش کردن صداهای مسالمت‌آمیز مخالف” متهم می‌کند.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه ۱۴ شهریور (پنجم سپتامبر) اعلام کرد که جمهوری اسلامی سرکوب مدافعان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان در ایران را تشدید کرده است.

این سازمان با اشاره به بازداشت چهار مدافع حقوق بشری دیگر و نیز رضا خندان، همسر نسرین ستوده وکیل سرشناس، طی چند روز گذشته در ایران، خواستار آزادی فوری آنها شده است. به گفته این سازمان بین‌المللی، بازداشت این افراد تنها به خاطر بیان مسالمت‌جویانه نظرات‌شان بوده است.

فرخ فروزان و پیام درفشان دو وکیل پرونده‌های مدافعان حقوق بشر در ایران هستند که روز نهم شهریور گذشته در منزل آرش کیخسروی، همکار زندانی‌شان، در کرج بازداشت شدند. پیام درفشان در کنار آرش کیخسروی یکی از وکلای نسرین ستوده بود.

آرش کیخسروی روز ۲۷ مردادماه گذشته به همراه قاسم شعله‌سعدی و مسعود جوادیه، دو وکیل دادگستری دیگر، در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود. قاسم شعله‌سعدی پیش‌تر با انتشار ویدئویی دلیل حضور خود در مقابل مجلس را اعتراض به “نظارت استصوابی” عنوان کرده بود. پیام درفشان نیز که خود پیش از دستگیری وکالت شعله‌سعدی و کیخسروی را برعهده داشت، روز ۳۱ مرداد گفته بود که دادستانی اتهام این دو وکیل بازداشت‌شده را “تجمع و تبانی علیه امنیت ملی” عنوان کرده است.

یک منبع که نخواسته نامش فاش شود به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که مأموران وزارت اطلاعات پیش‌تر منتظر درفشان و فروزان بوده‌اند و به محض پیاده شدن آنها از خودرو برای دیدار با خانواده همکار زندانی‌شان آرش کیخسروی، این دو وکیل را بازداشت کرده‌اند.

پیام درفشان و آرش کیخسروی همچنین وکالت خانواده کاووس سیدامامی را نیز برعهده داشتند. کاووس سیدامامی یکی از فعالان محیط زیست بود که بهمن‌ماه گذشته به شکلی مشکوک در زندان درگذشت.

نسرین ستوده، وکیل سرشناس و فعال حقوق بشری نیز روز ۲۳ خردادماه بازداشت شد. او از سوم شهریورماه گذشته در اعتراض به فشارهای وارده بر خود و خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است.

بازداشت هدی عمید، وکیل دادگستری و نجمه واحدی، هر دو از فعالان حقوق زنان، در روز دهم شهریورماه نیز از دیگر جلوه‌های تشدید سرکوب فعالان مدنی در ایران است که دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود از آنها یاد می‌کند. هدی عمید و نجمه واحدی از فعالانی بودند که کارگاه‌هایی آموزشی را در رابطه با حقوق زنان و حق برابر در ازدواج برگزار می‌کردند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین به بازداشت رضا خندان، همسر نسرین ستوده، در روز ۱۳ شهریور به عنوان یکی دیگر از نشانه‌های تشدید سرکوب فعالان مدنی در ایران اشاره می‌کند.

محمد مقیمی، وکیل رضا خندان، گفته است که موکل‌اش را پس از دستگیری به دادسرای اوین برده و پس از تفهیم اتهام‌های “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اشاعه و ترویج بی‌حجابی در جامعه” علیه او، در نهایت پس از قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی برایش، آقای خندان را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

عفو بین‌الملل: اتهامات وارده جعلی است

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز روز گذشته ضمن “جعلی” خواندن اتهامات دستگاه‌های قضایی و امنیتی ایران علیه نسرین ستوده و رضا خندان، خواستار پس گرفتن این اتهامات، متوقف کردن “آزار و اذیت” این خانواده و آزادی فوری و بدون قید و شرط این زوج شده بود.

سارا لی ویتسون، مسئول بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر نیز در رابطه با تشدید سرکوب فعالان مدنی در ایران گفت: «نهادهای حکومتی ایران کماکان با حبس ده‌ها وکیل و فعال مدنی به “جرم” دفاع از حقوق بنیادین شهروندان، چاله بی‌اعتباری خود در سطح ملی و بین‌المللی را عمیق‌تر می‌کنند». خانم ویتسون افزود: «زمانی که زندگی روزمره میلیون‌ها ایرانی روز به روز دشوارتر می‌شود، مدافعان حقوق مدنی به جای آنکه هدف اصلی سرکوب قرار گیرند، بایستی بخش مهمی از حل مشکلات اجتماعی باشند».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر علاوه بر بازداشت‌های چند روز اخیر، از جمله به بازداشت فرهاد میثمی نیز در روز نهم مرداد اشاره کرده و نوشته است که این پزشک و فعال مدنی معترض به حجاب اجباری، از زمان بازداشت خود و در اعتراض به “اتهامات ناعادلانه” دست به اعتصاب غذا زده است.

مسئول بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به اینکه “مدافعان سرشناس حقوق بشر به عنوان نماینده نارضایتی میلیون‌ها ایرانی اکنون در زندان هستند”، تأکید کرده است: «نهادهای حکومتی ایران با خاموش کردن صداهای مسالمت‌آمیز مخالف، تنها به بی‌ثباتی بیشتر دامن می‌زنند».

دویچه وله ـ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی