امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

آغاز سال جدید تحصیلی؛ نگاهی اجمالی به آخرین وضعیت معلمان زندانی

در طی سالهای اخیر بطور خاص فعالان صنفی معلم مانند فعالان سایر اتحادیه‌ها که برای استیفای حقوق صنفی خود در عین حفظ استقلال از دستگاه حاکمه تلاش می کنند، راهی زندان‌ها شده اند. بسیاری از آنان متحمل حبس، اخراج و تبعید شده اند و تعدادی دیگر کماکان با شرایط مشابهی تحمل حبس می کنند. گزارش پیش رو به بهانه آغاز سال تحصیلی به بررسی وضعیت معلمان زندانی می‌پردازد.

 

 

 

***

 

 

 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی سالیان اخیر تعدادی از معلمان کشور در بازه‌های زمانی مختلف توسط نهادهای امنیتی بازداشت و با اتهامات مختلف عمدتا با زمینه صنفی به حبس‌های طولانی، شلاق و تبعید محکوم شده و تعدادی از آنان نیز کماکان در حال تحمل حبس در زندان به‌سر می‌برند. هرانا در گزارش پیش رو در نگاهی کلی به بررسی آخرین وضعیت معلمان دربند می‌پردازد.

محمد حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران

محمد حبیبی، روز دوشنبه ۱۲ شهریورماه از زندان تهران بزرگ به قرنطینه زندان اوین منتقل شده است.

این انتقال در حالی صورت گرفت که آقای حبیبی پیشتر در تاریخ ۵ شهریورماه به دلیل وخامت وضعیت عمومی به بیمارستان منتقل شده بود و به دلیل عدم رسیدگی کافی پزشکی انتظار می‌رفت مقامات قضایی با اعزام او به مرخصی پزشکی موافقت کنند.

به دلیل اینکه بازداشت محمد حبیبی همراه با ضرب و شتم بوده در زندان دچار درد قفسه سینه، گلو و عفونت در ناحیه ریه شده بود. با این حال از دریافت خدمات درمانی محروم بوده و همزمان طی حکم کارگزینی حقوق ماهیانه ایشان نیز قطع شده است.

محمد حبیبی در تاریخ یکم مردادماه سال جاری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده به ۱۰ سال و شش ماه و همچنین ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شد.

اتهامات مطروحه علیه این معلم زندانی “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” بوده است.

به گفته حسین تاج وکیل مدافع محمد حبیبی، پرونده وی برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی سید احمد زرگر ارجاع شده ولی تاکنون تعیین وقت نشده است.

گفتنی است که پیش‌تر بیش از ۱۴۰۰ تن از فعالین مدنی، سیاسی، صنفی و معلمان سراسر کشور با امضای نامه‌ای ضمن اعتراض به احکام صادره علیه محمد حبیبی، خواستار درمان فوری وی شدند.

همزمان “سازمان‌ھای سندیکائی فرانسوی س اف.د.ت، س.ژ.ت، اف.اس.او، سولیدر، او.ان.اس.آ”، در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، با اشاره به اینکه حبس محمد حبیبی تخطی از حقوق بشر و آزادی‌ھای اساسی سندیکایی است، خواستار رسیدگی مناسب پزشکی و آزادی فوری این معلم دربند شدند.

در خردادماه سال جاری نیز «دیوید ادواردز»، دبیر کل آموزش و پرورش سازمان آموزش بین‌الملل طی بیانیه‌ای با انتقاد از ادامه بازداشت آقای حبیبی در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواستار آزادی این معلم زندانی شد و گفت: “رفتار مسئولان زندان با آقای حبیبی چیزی جز جرم، جنایت و چشم پوشی نیست. در صورت بروز هر اتفاقی برای این معلم زندانی ما تمام ماموران ذیربط در این مساله را مسئول می‌دانیم”.

کانون صنفی معلمان استان تهران نیز، ضمن اعتراض به روند برخورد با فعالان صنفی، خواهان انتقال فوری محمد حبیبی به زندان اوین و ایجاد شرایطی برای آزادی او شد.

وی روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۷ در جریان تجمعی اعتراضی که پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران توسط بسیاری از معلمان بازنشسته و شاغل در شهرهای مختلف ایران برگزار شد، همراه با تعداد دیگری از شرکت کنندگان این تجمع در تهران توسط نیروهای امنیتی با ضرب و شتم بازداشت و پنج روز بعد به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

لازم به ذکر است تمامی بازداشت شدگان این تجمع به‌جز محمد حبیبی با تودیع قرار کفالت از زندان اوین آزاد شدند.

محمد حبیبی فعال صنفی محبوس در زندان اوین و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران پیش‌تر نیز در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود و پس از گذشت ۴۴ روز مورخ ۲۶ فروردین ۹۷ با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، که از روز پانزدهم شهریور ماه ۹۴ در حال تحمل حبس در زندان اوین است، با سپری کردن بیش از دو سال از محکومیت ۵ ساله خود در انتظار اعمال حق آزادی مشروط است. با این حال تا این لحظه و با وجود پیگیری‌های فراوان این قانون در ارتباط با وی اجرا نشده است.

به گفته آدینه بیگی (همسر محمود بهشتی لنگرودی)، ایشان در سال ۱٣۶۲ به صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش مشغول به کار شد و استخدام وی به دلیل گرایشات فکری ایشان به جریانات روشنفکری با مخالفت‌های گزینش، ۷ سال به تعویق افتاد. در اواخر دهه ۷۰ و با شکل‌گیری کانون‌های صنفی، جزو اولین اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران برگزیده شد و متعاقب آن به مدت ۲ دوره به عنوان دبیرکل این تشکل انتخاب شد. و در دوره‌هایی به عنوان بازرس و سخنگوی کانون نیز فعال بوده است. در پایان سال ۹۶، محکومیت ۱۴ سال زندان در سه پرونده بر اساس قانون به ۵ سال محکومیت قابل اجرا تبدیل شده و خانواده وی اکنون با اتمام یک سوم دوران محکومیت منتظر اعمال حق قانونی آزادی مشروط برای او هستند.

این فعال صنفی محبوس در زندان اوین، در تاریخ یازدهم تیرماه سال جاری از اعتصاب غذای خود در اعتراض به نحوه برخورد قوه قضاییه و دادستانی با زندانیان صنفی و سیاسی خبر داد و نگارش نامه‌ای سرگشاده در این خصوص گفت: “مسئولیت هر اتفاقی که در این مسیر متوجه من شود بر عهده مقامات امنیتی، قوه قضائیه به ویژه قاضی صادر‌‌کننده حکم و مقامات دادستانی است”.

کانون صنفی معلمان تهران در روز ۲۵ تیرماه سال جاری طی بیانیه‌ای ضمن اعتراض شدید خود نسبت به قوه ‌قضاییه به دلیل عدم اجرای قانون و اعتراض به بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی دادیار ناظر بر زندان اوین و اعلام حمایت از خواسته‌های به‌حق و قانونی محمود بهشتی و سایر معلمان در بند از محمود بهشتی تقاضا کرد تا هرچه سریعتر به اعتصاب خود پایان دهد.

در پی این درخواست و وضعیت نامناسب جسمی، محمود بهشتی لنگرودی پس از ۱۴ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

در خردادماه سال جاری نیز کانون صنفی معلمان استان تهران، ضمن اعتراض به روند برخورد با فعالان صنفی خواستار برخورداری محمد بهشتی لنگرودی و سایر زندانیان صنفی از حق استفاده از قانون آزاری مشروط شده بود.

این فعال صنفی که پیشتر طی ۲ پرونده مجزا در دادگاه‌هایی به ریاست قضات دادگاه انقلاب “صلواتی و مقیسه” مجموعا به ۱۴ سال حبس محکوم شده بود در تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری و پس از پیگیری‌ها و پذیرش اِعمال ماده ۱۳۴ از طرف شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب، احکام صادره علیه وی ادغام و به ۵ سال حبس تبدیل شد.

محمود بهشتی لنگرودی به دلیل فعالیت‌های صنفی خود در سال‌های اخیر بارها سابقه احضار، بازجویی، بازداشت و حبس در پرونده خود دارد و هم اکنون نیز در حال تحمل دوران محکومیت ۵ ساله خود در زندان اوین است.

اسماعیل عبدی، دبیر کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

اسماعیل عبدی، دبیر کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در حالی که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی بیش از نیمی از محکومیت ۶ ساله خود را گذرانده و طبق قانون دارای شرایط استفاده از آزادی مشروط است با این حال با درخواست وی جهت استفاده از این قانون مخالفت شده است.

طی دوران حبس اسماعیل عبدی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه سازمان آموزش بین‌الملل، سازمان معلمان ایران، جمعی از فعالین کارگری و صنفی و شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور خواهان توجه به وضعیت اسماعیل عبدی، معلم و فعال صنفی دربند شدند و آزادی او را مطالبه کردند.

همچنین فدراسیون معلمان کانادا، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور و انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان طی بیانیه ای خواستار آزادی اسماعیل عبدی معلم زندانی شدند.

این معلم زندانی از روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷ در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زد و پس از گذشت ۲۳ روز و کاهش ۱۵ کیلوگرم وزن، روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به دلیل وضعیت نامناسب جسمی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

در تاربخ ۸ اردیبهشت ماه و درحالی که اسماعیل عبدی در اعتصاب غذا بود سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری جهت رسیدگی به وضعیت این فعال صنفی معلمان شد.

وی همچنین در فروردین ۹۷ از سوی کنفرانس سالیانه اتحادیه ملی مدیران مدارس و زنان آموزگار بریتانیا (NASUWT) که در بیرمنگام انگلستان برگزار شد، برنده جایزه بین‌المللی همبستگی این اتحادیه در سال ۲۰۱۸ شد.

این فعال صنفی معلمان پیشتر در روز ۱۷ دیماه سال ۹۶ به مرخصی اعزام شده بود و در طی دوره مرخصی، بعد از مراجعه‌ به پزشک فوق‌تخصص ریه و انجام آزمایشات «اسپیلومتری» و «سی‌تی اسکن» مشخص شد که به دلیل تنفس طولانی در محیط بسته‌ی زندان، دچار آسم خفیف شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند بیماری او تشدید شده و پیشرفت خواهد کرد با این وجود با توجه به عدم تمدید مرخصی، در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ درحالی‌که توسط تعدادی از اعضای کانون صنفی معلمان همراهی می‌شد، به زندان اوین بازگشت.

وی پیشتر نیز از تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه در «صدور احکام امنیتی» برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران و با درخواست صریح «خروج روند پیگیری پرونده‌ خود از حالت امنیتی به عادی»، دست به اعتصاب غذا زده بود و در سی و پنجمین روز اعتصاب غذای خود در حالی که در وضعیت جسمی نامناسبی به‌سر می‌برد به بیمارستان منتقل شده و پس از ۳۷ روز اعتصاب غذای اعتراضی روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۹۶، به درخواست کانون صنفی معلمان و خانواده خود به این اعتصاب پایان داد.

لازم به یادآوری است اسماعیل عبدی صبح روز ۱۹ آبان ۱۳۹۵، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت گذراندن دوران محکومیت خود به بند ۸ زندان اوین منتقل شده بود.

وی پیش از آن نیز در تاریخ ششم تیرماه ۹۴ توسط ماموران امنیتی بازداشت و در بهمن‌ماه همان سال توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اخلال در نظم عمومی” و “تبلیغ علیه نظام” به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

این معلم زندانی پس از حدود یازده ماه در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۹۵ با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد و در مهرماه همان سال حکم شش سال حبس وی به تائید شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران رسید.

اسماعیل عبدی، دبیر کانون صنفی معلمان ایران (تهران) هم اکنون در حال تحمل محکومیت شش ساله خود در زندان اوین است.

محمد ثانی، معلم مدارس استثنایی در بوشهر

محمد ثانی، معلم ساکن بوشهر، در مردادماه سال جاری به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در رابطه با فعالیت‌های صنفی خود به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

پیش‌تر یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفته بود: “اتهام منتسب به این معلم بوشهری مربوط به اعتراضات سراسری معلمان در سال ۹۴ است. شاکی اولیه‌ی آقای ثانی فرمانداری شهرستان دشتستان بوده که در جریان تجمع معلمان در سال ۹۴ و در پی توهین فرماندار به معلمان متحصن و پاسخ محمد ثانی به وی پرونده‌ای برای این معلم تشکیل شده بود”.

معلمان و فرهنگیان کشور در مهر ۹۴ برای آزادی همکاران در بند و احقاق مطالبات صنفی خود اقدام به برپایی اعتراضات مسالمت‌آمیز در تهران و سایر استان‌های دیگر کردند و خواستار آزادی همکاران در بند و رسیدگی به وضعیت بد معیشتی خود شده بودند.

محمد ثانی، معلم ساکن بوشهر هم اکنون در انتظار احضاریه اجرای احکام جهت گذراندن دوران حبس خود است.

روح الله مردانی، معلم و دانشجوی دانشگاه تهران

روح الله مردانی، معلم زندانی محبوس در زندان اوین در تیرماه سال جاری و در دادگاه بدوی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و ” اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به تحمل ۶ سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

وی در اعتراض به بازداشت و بلاتکلیفی خود در زندان اوین  از روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ دست به اعتصاب غذا زد و پس از ۲۷ روز در تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه با وعده‌ی مسئولان قضایی مبنی بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌اش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

وی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به دلایل غیرصنفی از جمله حضور در اعتراضات سراسری دی‌ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفته بود: “با دخالت حراست آموزش و پرورش حقوق این معلم زندانی به بهانه غیبت از همان ماه اول بازداشت قطع شده است، شرایط موجود امنیت شغلی ایشان را تهدید می کند.”

روح‌الله مردانی معلم مشاوره ناحیه ۴ کرج و دانشجوی دانشگاه تهران هم‌اکنون در بند ۴ زندان اوین به سر می‌برد.

بختیار عارفی، معلم سردشتی

بختیار عارفی، از روز سه‌شنبه دوم مرداد ۱۳۹۷، جهت سپری کردن حکم ۱۸ ماه حبس خود در زندان مهاباد به‌سر می‌برد.

وی در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۵ توسط دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفته و به سه سال حبس تعزیری محکوم شد و پس از اعتراض و تایید مجدد حکم توسط شعبه‌ی ۴٠ دیوان عالی کشور، نهایتاً روز ۸ آبان ۹۶ شعبه‌ی ١٣ دادگاه تجدیدنظر در ارومیه حکم را با استناد به ماده‌ی ١٨ قانون مجازات اسلامی به ١٨ ماه حبس کاهش داد.

بختیار عارفی روز ۵ بهمن‌ماه سال ۹۳ به دلایل غیر صنفی از جمله اتهام «عضویت در جماعت دعوت و اصلاح» بازداشت شده و نهایتا پس از یک ماه در روز ۵ اسفندماه ١٣٩٣ با تودیع وثیقه تا زمان پایان دادرسی آزاد شده بود.

با احتساب ایام بازداشت، وی باید در تاریخ ۲ دی‌ماه ۱۳۹۸ با اتمام مدت زمان محکومیتش از زندان آزاد شود.

همانطور که اشاره شد افراد فوق عمدتا فعالان صنفی زندانی را در بر میگیرد هر چند لازم به اشاره است طی سالیان اخیر تعدادی دیگر از معلمان نیز در سراسر کشور به دلایل مشابهی مورد برخورد قضایی قرار گرفتند و یا به طرق مختلف متحمل هزینه شدند. از جمله آنها میتوان به “مختار اسدی”، “طاهر قادرزاده”، “رسول بداقی”، “علی اکبر باغانی”، “نبی‌الله باستان فارسانی”، “عبدالرضا قنبری”، “محمود باقری”، “محمد داوری”، “علیرضا هاشمی”، “جعفر ابراهیمی”، “هاشم خواستار”، “محسن عمرانی” و … اشاره کرد.

اول مهر۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی