امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

میشل باشله از ایران خواست تا به اعدام نوجوانان پایان دهد

خانم باشله در این بیانیه به اعدام پنج کودک-مجرم تا این روز از سال جاری میلادی اشاره کرده و با ابراز نگرانی عمیق از بی‌عدالتی‌های انجام‌شده در پرونده زینب سکانوند، گفت: «به نظر می‌رسد پرسش‌های جدی در مورد محکومیت او پیش از اعدامش پاسخی نگرفته‌اند. اما نهایتاً او در زمان وقوع جرم یک کودک بود و قوانین بین‌المللی به صراحت اعدام کودک-مجرمان را منع می‌کند.»../

*****

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز با صدور بیانیه‌ای اعدام زینب سکانوند را روز دهم مهرماه در زندان ارومیه اجرا شد، محکوم کرد. جرم انتسابی به خانم سکانوند در ۱۷ سالگی روی داده بود.

در بیانیه میشل باشله اشاره شده که زینب سکانوند در طول دادرسی ادعا کرد که وادار شده تا قتل همسرش را بر عهده بگیرد اما گفته می‌شود که دادگاه این اظهارات را به طور مکفی بررسی نکرده است.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر ضمن محکوم کردن صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، خواهان محکومیت قوی جمهوری اسلامی به دلیل اعدام زینب سکانوند و سایر کودک-مجرمان توسط جامعه جهانی شده بود.

محمود امیری مقدم سخن‌گوی سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفته بود: «اعدام زینب سکانوند، و دیگر کودک-مجرمان اعدام شده در سال ۲۰۱۸، همراه با تهدید کامیون داران اعتصابی به اعدام و صدور احکام اعدام به بهانه فساد اقتصادی بدون داشتن پایین‌ترین استانداردهای آئین دادرسی عادلانه، همگی موارد بسیار جدی نقض حقوق بشر و حقوق بین الملل هستند و باید شدیداً توسط جامعه جهانی محکوم شوند.» وی در ادامه بیان داشت: «ما بخصوص از کشورهای اروپایی، که با جمهوری اسلامی دیالوگ دارند می‌خواهیم که این اجرا و صدور احکام اخیر اعدام را شدیداً محکوم کنند. این کشورها، شامل اتحادیه اروپا و نروژ، باید با محکومیت اعدام‌ها نشان دهند که در حین تلاش برای نجات برجام چشمان خود را بر نقض جدی حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران نبسته‌اند.»

همچنین در بیانیه خانم باشله که در پی اعتراض شدید سازمان‌های حقوق بشری صادر شد، آمده است: «علی‌رغم درخواست‌های مکرر گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد و دبیرکل این سازمان از زمان محکومیت زینب سکانوند در اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون، او در روز دوم اکتبر ۲۰۱۸ اعدام شد. خانواده‌اش تنها یک روز پیش از اجرای حکم خبردار شدند و از آن‌ها برای آخرین دیدار دعوت شد. بنا بر گزارش‌ها، بازداشت و محاکمه‌ی او نیز با قواعد آئین دادرسی مغایر بوده است. این موارد شامل کتک‌زدن افسران پلیس در پی دستگیری، عدم دسترسی به وکیل تا مرحله پایانی دادرسی بود و در همین مرحله بود که او اظهارات پیشین خود را پس گرفت.»

خانم باشله در این بیانیه به اعدام پنج کودک-مجرم تا این روز از سال جاری میلادی اشاره کرده و با ابراز نگرانی عمیق از بی‌عدالتی‌های انجام‌شده در پرونده زینب سکانوند، گفت: «به نظر می‌رسد پرسش‌های جدی در مورد محکومیت او پیش از اعدامش پاسخی نگرفته‌اند. اما نهایتاً او در زمان وقوع جرم یک کودک بود و قوانین بین‌المللی به صراحت اعدام کودک-مجرمان را منع می‌کند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اشاره کرد که ایران از امضاکنندگان آن است و تعهد دارد تا بر مبنای مفاد آن، استفاده از مجازات مرگ را در مورد کودک-مجرمان پایان دهد.

خانم باشله همچنین تأکید کرد که سازمان ملل متحد با استفاده از مجازات مرگ در هر شرایطی مخالف است زیرا هیچ سیستم قضایی در جهان عاری از خطا نیست.

او با اشاره به این‌که ایران در سال جاری با اجرای متمم قانون مبارزه با مواد مخدر، اعدام‌های مرتبط با این جرایم را متوقف کرده و برای آن‌ها مجازات‌های جایگزین در نظر گرفته است، از مقام‌های ایرانی خواست تا گام‌های بیشتری در مسیر محدود کردن مجازات اعدام بردارند و از جمله، تمامی احکام اعدام مرتبط با کودکان و نوجوانان را ملغی کنند.

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۳ مهر ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی