امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

دومین روز تحصن معلمان در ایران

معلم‌ها خواستار رسیدن حقوقشان به بالای خط فقر هستند. «جعفر ابراهیمی» فعال صنفی معلمان می‌گوید: «درآمد ما را به بالای خط فقر برسانند. راه آسانترش این است که قانون خدمات مدیریت کشوری را که سال‌هاست تصویب شده و اجرا نمی‌شود، اجرایی کنند.»در برخی شهرها دانش آموزان هم از معلمین متحصن خود حمایت کرده اند محمدرضا رمضان‌زاده، رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و دبیرکانون صنفی معلمان خراسان شمالی، توسط مامورین اطلاعات در شهر بجنورد بازداشت شده است. علاوه بر معلمان شاغل، معلمان بازنشسته نیز در اعتراضات شرکت کرده‌اند…../

******

تحصن معلمان و فرهنگیان در سراسر ایران که روز یکشنبه ۲۲ مهر آغاز شده بود روز دوشنبه نیز ادامه یافت. معلمان به گرانی، تورم و زندانی بودن گروهی از همکاران خود اعتراض دارند. فشار بر معلمان برای خاتمه تحصن افزایش یافته است.

چند معلم با دست‌نوشته‌هایی در دست که بر آن‌ها شعارهایی نوشته شده چون ما با ظلم مخالفیم و اعتراض حق معلم است

“شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران” که تحصن‌ معلمان را سازماندهی کرده روز دوشنبه ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) در کانال تلگرامی خود نوشته است که “معلمان با اتحاد خود تحصن سراسری معلمان در روز اول را رقم زدند”.

کانال تلگرامی این شورا همچنین اطلاع داده است که “سعی شده گروه تحصن سراسری مهر ماه معلمان از دسترس خارج شود و با ترساندن همکاران گروه را از کار بیندازند تا اتحاد ما را از بین ببرند”.

معلمان ایرانی تصاویری از تحصن‌های صنفی خود در دومین روز تحصن را هم در کانال تلگرامی “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران” و در توییتر با هشتگ “تحصن سراسری معلمان” به اشتراک گذاشته‌اند.

در برخی از شهرهای ایران فشار بر معلمان متحصن افزایش یافته است.

محمدرضا رمضان‌زاده، رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و دبیرکانون صنفی معلمان خراسان شمالی، توسط مامورین اطلاعات در شهر بجنورد بازداشت شده است. آقای رمضان‌زاده، بنابه گفته همکارانش، از بدو بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است.

علاوه بر معلمان شاغل، معلمان بازنشسته نیز در اعتراضات شرکت کرده‌اند.

الهه بهرامی، معلم راهنمایی بازنشسته در تهران که سال ۷۹ بازنشسته شده، به دویچه وله می‌گوید: «معلمان شاغل و بازنشسته پیش‌تر هم بارها اعتراض کردند ولی متاسفانه به خواسته آنان رسیدگی نشده است. در ایران هر کسی و به هر وسیله‌ای تحصن و اعتصاب بکند، به جای رسیدگی به آن دستگیر و زندانی می‌کنند.»


معلمان در مدارس ایران بر سر کلاس های درس حاضر نشدند

این معلم بازنشسته در ادامه تاکید کرد که بسیاری از معلمان به دلیل اینکه به خواسته آنان توجهی نشده، امیدی به حل مشکلاتشان ندارند. او ادامه داد: «این موضوع خیلی تکرار شده ولی معلمین تابحال منسجم و متحد نبوده‌اند و اعتصاب یا تحصن به نتایج مثبتی نرسیده است.»

به گفته بهرامی معلمان با حقوق بازنشستگی نمی‌توانند زندگی خود را تامین کنند و مجبورند شغل دوم یا سوم داشته باشند.

نیک‌نژاد، معلم مقیم تهران هم به دویچه وله فارسی گفت که تحصن‌ها این بار گسترده بوده و مقامات با مطالبات معلمان آشنایی پیدا کرده‌اند. او افزود: «قطعا تحصن معلمان بازتاب و انعکاس داشته و صدای ما شنیده شده و به گوش مقام‌ها رسیده است. فضای مجازی امکانی برای گروه‌های مدنی بوده که تاثیر خوبی داشته است.»

آقای نیک‌نژاد ادامه داد: «تحصن‌های کنونی هم در راستای اعتراض‌های قبلی فرهنگیان کشور است. چون وضعیت آموزشی و صنفی در هفته‌های اخیر تغییری نکرده و بهبود نیافته و به همین خاطر تحصن و اعتراض ادامه داشته است. و اگر گوش شنوایی هم برای آن وجود نداشته باشد، این مسئله دچار نوسان و افت و خیزهایی می‌شود. ما امیدوار هستیم که این حرکت‌ها نتیجه خود را بدهد و صداهای ما شنیده شود و در میان‌مدت و درازمدت اثر خودش را بگذارد.»


در برخی از مدارس ایران دانش آموزان هم با معلمان خود ابراز همبستگی کردند

تفاوت تحصن کنونی معلمان با اعتراض‌های قبلی

لیلا زوری که چندین سال معلم بوده و در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند، به دویچه وله می‌گوید: «معلمان قبلا هر سال اعتراض کرده‌اند ولی امسال تحصن فرهنگیان از چند نظر با سال پیش یا سال‌های قبل از آن تفاوت دارد. اول اینکه تعداد معلمانی که در تحصن‌ها شرکت کردند بیشتر است و این اعتراضات جنبه همگانی و سراسری پیدا کرده، دوم اینکه معلمان موفق شدند از شبکه‌های اجتماعی برای رسا‌تر کردن صداهای خود و طرح خواسته‌هایشان بهتر استفاده کنند. اما از همه مهم‌تر این است که تحصن همگانی معلمان همراه بوده با اعتراض‌های کامیون‌داران. به همین خاطر معلمان ایرانی امیدوارند بجای فشار و دستگیری این بار صدای آنها شنیده شود.»

یک معلم از تهران به «ایران وایر» می‌گوید: «مشکل ما فقط پایین بودن درآمد نیست، تبعیض بیشتر اذیت‌مان می‌کند. ما به بچه‌هایی آموزش می‌دهیم که آینده کشور هستند و کارمند یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور هستیم اما حقوق دریافتی‌مان هیچ سنخیتی با حقوق کارمندان وزارت خارجه، وزارت نفت و.. ندارد.» او تاکید می‌کند که بیشترین دلیل‌اش برای شرکت در تحصن امروز دفاع از حقوق خودش بوده. می‌گوید: «من همیشه به دانش‌آموزانم یاد می‌دهم که مطالبه به حق‌شان را پیگیری کنند. آنوقت چرا باید از حق خودم دفاع نکنم.» روی پلاکاردی هم که در دست گرفته نوشته: «متاسفانه اینجا حق دادنی نیست، گرفتنی است».

پایین بودن حقوق و کم شدن قدرت خرید اگر چه یکی از اصلی‌ترین مطالبات معلم‌هاست اما تنها خواسته آن‌هانیست. یکی از آن‌ها می‌گوید: «عدالت آموزشی وجود ندارد. تبعیض زیادی وجود دارد. مدارس غیر انتفاعی هر ۸ دانش‌آموز یک معلم دارند در مدارس دولتی باید در مدارس سی و پنج نفره، چهل نفره درس بدهیم. بیشتر وقت معلم صرف ساکت کردن کلاس می‌شود و به طور قطع روی کیفیت آموزش تاثیر می‌گذارد.»

یکی دیگر از خواسته‌های معلمان اجازه فعالیت‌های صنفی است. یکی از معلم‌ها از تهدید به بازداشت فعالان صنفی خبر می‌دهد: «از چند روز پیش که کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران فراخوان این تحصن را منتشر کرد و از مدیران مدارس خواست تا برای این تشکل صنفی با معلمان همکاری کنند. از حراست آموزش و پرورش با فعالان صنفی تماس گرفته بودند و سعی کرده بودند با تهدید به بازداشت آن‌ها را منصرف کنند.»

معلمان ایران سال‌هاست برای دستیابی به حقوق خود تحصن و تجمع برگزار می‌کنند. تحصن‌هایی که در بسیاری موارد با برخورد خشونت آمیز پلیس رو به رو شده است. بسیاری از فعالان صنفی معلمان بارها بازداشت و روانه زندان شده‌اند. برخی از آن‌ها احکام طویل المدت زندان، شلاق و تبعید دریافت کرده‌اند. یکی از آن‌ها می‌گوید: «کجای دنیا معلم به خاطر مطالبات صنفی به حبس و شلاق و تبعید محکوم می‌شود. ما مطالبه صنفی داریم اما فوری انگ امنیتی می‌خوریم. مگر همین هفته پیش حکم زندان و شلاق برای شش معلم دیگر صادر نشد؟» اشاره او به حکمی است که برای شش معلم بازداشت شده در تحصن ۲۰ اردیبهشت مقابل مجلس است. آن‌ها برای افزایش حقوق مقابل مجلس تجمع کردند و بازداشت شدند. «رسول بداقی»، «اسماعیل گرامی»، «جواد ذوالنوری»، «حسین غلامی، «محمد عابدی» و «عالیه اقدام دوست» شش معلم بازداشت شده هستند که به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی ۵۰۰ هزار ریالی بدل از ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

در حال حاضر محمد حبیبی، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محسن عمرانی و مختار اسدی در حال گذراندن دوره زندان خود به اتهام‌های امنیتی هستند و رسول بداقی، علی‌اکبر باغانی هم دوره تبعید خود را در شهر زابل می‌گذراند. رسول بداقی در تبعید هم با انتشار عکسی در این تحصن شرکت کرده است. او به تنهایی مقابل دوربین ایستاده پلاکاردی در دست گرفته که روی آن نوشته : «آموزش، بهداش و درمان رایگان، رفاه معلم، اشتغال کامل، بیمه بیکاری و رفاه حق هر ایرانی است.»

۲۳ مهر ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی