امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

جشنواره فیلم دهوک: زنان در سینما و سینمای زنان

در ششمین جشنواره فیلم دهوک نه تنها سینمای ایران حضور برجسته‌ای دارد، بلکه یکی از مهم‌ترین موضوعات این جشنواره حمایت از زنان سینماگران و بازیگران زن در بدنه سینمای کردستان در سوریه و عراق و ترکیه و ایران است. برای نخستین بار در این جشنواره سینمایی اسرائیل نیز با فیلم «شیرجه» به کارگردانی یونا روزنکیرز حضور دارد..یکی از مهم‌ترین موضوعات ششمین جشنواره فیلم دهوک حمایت از سینماگران و بازیگران زن در بدنه سینمای کردستان است…/

******

بنا به گزارش زمانه، ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک از شنبه گذشته به مدت یک هفته با حضور ۱۰۵ فیلم از ۵۰ کشور جهان آغاز به کار کرده است. در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره از سینمای ایران «اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده، در مسابقه کوتاه، «لوتوس» ساخته محمد رضا وطن‌دوست و همچنین «روتوش» ساخته کاوه مظاهری و در بخش مسابقه فیلم‌های بلند کردی «زندگی بدون زندگی» ساخته کاوه معین‌فر و «به سوی رستگاری» ساخته علیرضا محمدیان به نمایش درمی‌آیند. اسرائیل هم با فیلم «شیرجه» به کارگردانی یونا روزنکیرز در این رویداد سینمایی حضور دارد.
زنان در بدنه سینمای کردستان

یکی از مهم‌ترین موضوعات ششمین جشنواره فیلم دهوک حمایت از سینماگران و بازیگران زن در بدنه سینمای کردستان است. میزگردی برای گفت‌وگو درباره مشکلات زنان سینماگر کرد در این جشنواره سینمایی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری روداو، در میزگرد «زنان در سینما و سینمای زنان» سیدار اصلان، تهیه‌کننده، وایون مائی، کارگردان و دجین سمیل، بازیگر ایزدی و همچنین دشنی مراد خواننده کرد عراقی برخی از مشکلات زنان سینماگر در بدنه سینمای کردستان را به بحث گذاشتند.

سیدار اصلان در این میزگرد گفت که سینماگران زن به تدریج حضور برجسته‌تری در سینمای کردستان دارند. این تهیه‌کننده خواهان همکاری بیشتر سینماگران زن کرد در چهار کشور عراق، سوریه، ایران و ترکیه شد:

«سینماگران در چهار بخش کردستان می‌بایست با هم همکاری کنند، همدیگر را بهتر بشناسند و با سینمای جهان هم در ارتباط باشند. فقط به این شکل است که می‌توان موفق بود.»

وایون مائی با اشاره به اهمیت خانواده در حمایت از زن هنرمند کرد گفت:

«ما می‌توانیم دوربین را برای نشان دادن چیزهای خوب در زندگی به کار بگیریم و می‌توانیم از دوربین به عنوان “سلاح” استفاده کنیم برای نشان دادن چیزهای ناخوشایند. من فکر می‌کنم سینماگران زن کرد می‌بایست با دوربین جنبه‌های مثبت فرهنگ کردستان را نشان دهند.»

این کارگردان سینما از رسانه‌های کردستان انتقاد کرد که در گزارش‌هایشان از زنان سینماگر چنانکه شایسته آن‌هاست حمایت نمی‌کنند.

دجین سمیل، بازیگر ایزدی هم گفت که از نظر فرهنگی در میان ایزدی‌ها حضور زنان مقابل دوربین امری پذیرفته شده نیست:

«تو نمی‌بایست در فیلم نقش زن یا معشوقه یک مرد دیگر را بازی کنی.»

با این حال سمیل اظهار امیدواری کرد که به تدریج این موانع فرهنگی از میان بروند.

دشنی مراد، خواننده سرشناس هم بر همین معنا تأکید کرد و گفت به سبب چنین مشکلات فرهنگی از پذیرش بازی در فیلم‌ها خودداری کرده، زیرا از قضاوت تماشاگران وحشت داشته است. مراد گفت به دلیل این موانع فرهنگی اهمیت دارد که زنان سینماگر از یکدیگر حمایت کنند.

مراد به تعرض‌های جنسی در محیط کار هم اشاره کرد و گفت از دوازده‌سالگی با این مشکل مواجه بوده است.

جشنواره فیلم دهوک شنبه ۵ آبان با اعلام برگزیدگانش به کار خود پایان می‌دهد. پنجمین دوره این جشنواره بین‌المللی سال گذشته در آستانه برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در حال و هوایی متفاوت برگزار شد. شمال صابری، مدیر هنری پنجمین دوره جشنواره فیلم دهوک گفته بود فیلم‌های این جشنواره می‌بایست امیدهای مردم کرد را بازتاب دهند.

۵ آبان ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی