امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

یادی از ⁠⁠توران_میرهادی ⁣۱۳۰۶ – ۱۳۹۵ / تهران

توران ۱۹ ساله بود که برای درس خواندن به فرانسه رفت. آن موقع جنگ جهانی دوم تازه تمام شده و شهرهای بسیاری در اروپا را ویران کرده بود‌. توران با دیدن ویرانه‌های جنگ از خودش پرسید چرا جنگ و این همه خرابی؟ هیتلر چگونه آمد و چه کسانی رهبری او را پذیرفتند؟..توران به این نتیجه رسید که روش آموزش در مدرسه‌های این کشور آدم‌ها را مطیع و بی‌اختیار رشد داده و دست به هر جنایتی می زنند. او فکر کرد که اگر بچه‌ها یاد بگیرند آزادانه تصمیم بگیرند

 

 

 

***

 

 

 

? او به ایران برگشت و مدرسه‌ای به نام فرهاد را تاسیس کرد که در آن به جای این که مدیر تصمیم بگیرد و بچه‌ها فقط گوش کنند، تصمیمات مهم را خود بچه‌ها می‌گرفتند.

? تحولگر آموزشی، نویسنده و استاد ادبیات کودکان

? توران ۱۹ ساله بود که برای درس خواندن به فرانسه رفت. آن موقع جنگ جهانی دوم تازه تمام شده بود. این جنگ که دیکتاتور آلمان، هیتلر، شروع کرده بود، شهرهای بسیاری در اروپا را ویران کرده بود‌. توران با دیدن ویرانه‌های جنگ از خودش پرسید چرا جنگ و این همه خرابی؟ هیتلر چگونه آمد و چه کسانی رهبری او را پذیرفتند؟

? توران به این نتیجه رسید که روش آموزش در مدرسه‌های این کشور آدم‌ها را مطیع و بی‌اختیار رشد داده، و باعث شده آن‌ها تحت سلطه دست به هر جنایتی بزنند. او فکر کرد که اگر بچه‌ها یاد بگیرند آزادانه تصمیم بگیرند و فقط به حرف دیگران گوش ندهند، انسانهای آگاه‌تری می‌شوند و به دستور دیگران جنایت نمی‌کنند. به همین خاطر توران تصمیم گرفت در رشته روانشناسی و آموزش درس بخواند تا بتواند به تربیت انسانهای آزاده کمک کند.

? او به ایران برگشت و مدرسه‌ای به نام فرهاد را تاسیس کرد که در آن به جای این که مدیر تصمیم بگیرد و بچه‌ها فقط گوش کنند، تصمیمات مهم را خود بچه‌ها می‌گرفتند. دانش‌آموزان هر مقطع نمایندگانی انتخاب می‌کردند که وظیفه قانونگذاری و اداره مدرسه را برعهده داشتند. این نماینده‌ها مشخص می‌کردند چه تکالیفی به بچه‌ها داده شود تا باعث پیشرفت آن‌ها شود. حتی برنامه‌های گردش علمی هم با آن‌ها بود. این مدرسه خیلی موفق شد و افراد سرشناس زیادی در آن تربیت شدند.

? توران عاشق بچه‌ها بود و در طول زندگی‌اش کارهای مختلفی برای بهتر شدن زندگی آن‌ها انجام داد، از جمله تاسیس شورای کتاب کودک. این شورا نویسندگان کتاب کودک را دور هم جمع کرد تا با همفکری یکدیگر بتوانند کتابهای بیشتر و بهتری برای بچه‌ها بنویسند. عمر این شورا امروز از ۵۰ سال گذشته است و از دل آن تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان درآمده که در چندین جلد چاپ شده است. به خاطر تلاشهای بسیارش، توران میرهادی به «مادر ادبیات کودک و نوجوان» معروف شده است.

نویسنده:الهام نظری
ویراستار: گلچهره سهراب⁣
«دخترها تسلیم نمی‌شوند»
۱۳ آبان ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی