امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

جزئیات تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اعلام شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب پیش نویس لایحه قانونی تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد. فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند

 

 

 

 

***

 

 

 

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، محمد شریعتمداری، وزیر کار و رفاه اجتماعی، در این باره اظهار کرد: “فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند”.

وی افزود: “در قانون مصوب ۱۳۸۵ درباره وضعیت فرزندان زیر ۱۸ سال سکوت شده بود، اما با اصلاح قانون مصوب ۱۳۸۵ و تصویب پیش نویس قانونی لایحه در جلسه مورخ ۱۳ آبان ماه ۹۷ هیات دولت ، فرزندان زیر ۱۸ سال با تقاضای مادر ایرانی خود می توانند به تابعیت ایران درآیند”.

شریعتمداری با اشاره به اهمیت این لایحه عنوان کرد: “تصویب این لایحه اقدامی با اهمیت برای برخورداری این کودکان از حقوق اجتماعی، حق اقامت پایدار آنها، رفع تبعیض بین این کودکان و سایرین ، افزایش علقه این افراد و سرزمین مادری است”.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این کودکان معمولا در شرایط فقر بسر می برند و دارای مشکلات معیشتی هستند و در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار دارند اظهار کرد: “تصویب این لایحه زمینه ای مناسب را فراهم خواهد کرد که با همکاری و انسجام دستگاه های مسئول و همراهی فعالین مدنی و سازمان های مردم نهاد، وضعیت این گروه از کودکان سرزمین ما بهتر شود”.

گتنی است که روز گذشته، معصومه ابتکار در یادداشتی گفته بود که “بعد از مدتها در جلسه امشب دولت تصویب شد؛ زنان ایرانی دارای همسر خارجی میتوانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود تقاضای تابعیت ایرانی کنند. این مصوبه به صورت لایحه جهت اصلاح قانون فعلی به مجلس میرود”.

این لایحه پس از تصویب نمایندگان مجلس و تایید شورای نگهبان میتواند به صورت قانون اجرا شود.

لازم به یادآوری است که پیشتر رضا شیران خراسانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از توقف بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت در مجلس از وجود یک میلیون فرزند بی هویت حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی در کشور خبر داده بود و گفت که بیشترین بی هویت ها در استان خراسان رضوی ساکن و اغلب کودکان بی هویت تبعه افغانستان و نتیجه ازدواج غیررسمی و غیرقانونی زنان ایرانی با پدران خارجی هستند.

خراسانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آمار دقیقی از بی شناسنامه ها وجود ندارد، گفته بود: “برآورد می شود حدود یک میلیون بی شناسنامه در کشور وجود داشته باشد البته تعداد این افراد با ازدواج و زاد و ولد در حال افزایش است”.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه کودکان بی هویت معضل بزرگ مرزی استان های مرزی کشور محسوب می شود، تصریح کرد: “بیشترین بی هویت ها در استان خراسان رضوی ساکن و اغلب کودکان بی هویت تبعه افغانستان و نتیجه ازدواج غیررسمی و غیرقانونی زنان ایرانی با پدران خارجی هستند”.

در حال حاضر بر اساس قانون ایران، فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی نمیتوانند شناسنامه ایرانی بگیرند.

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی