امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

هیئت کوهنوردی خراسان بخشنامه‌اش را پس گرفت

Iran - Bergsteigerin (icana)هیئت کوهنوردی خراسان پس از یک روز عقب‌نشینی کرد و بخشنامه‌اش را پس گرفت. رئیس هیات کوهنوردی خراسان رضوی می‌گوید بخشنامه اذن همسر و ولی قهری، یک توصیه‌ بود و الزامی نیست. عضو فراکسیون زنان مجلس اما بخشنامه را غیرقانونی و صدور آن پس از امکان حضور زنان در استادیوم آزادی را “کج سلیقگی” خواند…

هیات کوهنوردی خراسان رضوی پس از یک روز عقب‌نشینی کرد. احمد زحمتکش، رئیس این هیات بخشنامه “اذن همسر و ولی قهری” برای کوهنوردی زنان را تنها یک توصیه و یادآوری مواد قانونی دانست. او پیش‌تر به خبرگزاری ایسنا گفته بود رعایت این بخشنامه الزامی است.

ایسنا روز چهارشنبه ۲۳ آبان به نقل از احمد زحمتکش نوشت: «در آن بخشنامه سایر توصیه‌ها سر جای خودش است اما مدیرکل ورزش خراسان رضوی به صراحت گفته که ارائه رضایت‌نامه برای کوهنوردی ضرورت ندارد. الان حجت بر ما تمام است. ما که کاسه داغ‌تر از آش نیستیم.»

او در توضیح این عقب‌نشینی اضافه کرده که توصیه‌های بخشنامه، به منظور یادآوری مواد قانونی و پرهیز از هرگونه شائبه در باشگاه‌های رسمی بود: «ما در جهت اقدامات پیشگیرانه توصیه‌هایی داشتیم که حالا ممکن است به راه‌های دیگر توصیه شوند… بالاخره باید یک تلاش همگانی بکنیم که مقداری از این ناهنجاری‌هایی که رو به گسترش هم هست کمتر شود. الان مدیر کل ورزش استان خراسان رضوی تشخیص داده و بیانیه صادر کرده و ما هم به واسطه شخصیت و وجاهت قانونی که او دارد و مرجع عالی در سطح استان برای هیات‌ها و زیر مجموعه هستند حرفشان برای ما حجت است.»

زحمتکش قبلا در واکنش به انتقادها به خبرنگار روزنامه “شهروند” گفته بود: «مواردی بوده که افرادی در قالب گروه‌های کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی اعزام شده‌اند اما خانواده باخبر نبوده و دردسرساز شده و کار به شکایت کشیده است. آنها شکایت‌شان را رسانه‌ای نمی‌کنند و به ما انتقال می‌دهند». او توضیح روشنی به این سوال نداده بود که چطور چنین دردسرهایی تنها در خراسان رضوی رخ داده است.

رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران پیشتر از دلیل صدور این بخشنامه در خراسان رضوی اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود که ملاک عمل فدراسیون، آیین‌نامه‌های وزارت ورزش و آیین‌نامه‌های داخلی فدراسیون است. او در عین حال، مسئولیت را متوجه “شراط خاص آن استان” دانسته بود.

در بند دوم بخشنامه هیات کوهنوردی خراسان رضوی با اتکاء به ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی و ‌فتواهای مراجع برای “صیانت از بنیان و اساس خانواده‌ها”، اجازه همسر برای زنان متاهل و اجازه ولی قهری برای کوهنوردان مجرد و جوانان تا ۲۰ سال الزامی قید شده بود.

بخشنامه غیرقانونی

فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید اقدام هیئت کوهنوردی استان خراسان رضوی قانونی نبود و در اساسنامه‌ها هم چنین مجوزی وجود ندارد. خانم ذوالقدر صدور این بخشنامه، آن هم در خلال تلاش‌های مربوط به حضور زنان در ورزشگاه‌ها را “کج سلیقگی” خواند و گفت: «تذکر جدی به آنها داده شده است؛ در این شریط سیاسی که حضور، فعالیت و توانمندی بیش از پیش زنان به مطالبه جامعه تبدیل شده، باید با مراکز تصمیم‌گیرنده برای صدور چنین بخشنامه‌هایی و پخش آن برخورد جدی شود.»

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به این تصمیم در توئیتر نوشته بود: «بعد از تغییر نام باشگاه ابومسلم، امحای تصاویر پهلوانان شاهنامه از دیوارها، ممنوعیت برگزاری کنسرت موسیقی، چشم‌مان به تازه‌ترین تصمیم داعشی ولایت خودمختار روشن…»

عقب‌نشینی هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی از بخشنامه یاد شده در حالی صورت گرفته که دستیار روحانی در امور شهروندی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، با وجود بازتاب گسترده این خبر در رسانه‌ها و افکار عمومی، سکوت را به موضع‌گیری ترجیح دادند.

بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد در نخستین واکنش‌ها به این بخشنامه، خواستار عذرخواهی هیات کوهنوردی استان از تمام زنان خراسان رضوی و لغو آن شده بود.

انتشار خبر این بخشنامه با انتقادهای گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی روبر شد. یکی از کاربران توئیتر نوشته بود: «وارد سطح جدیدی از جنون شدیم…»

دویچه وله ـ ۲۳ آبان ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی