امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

بازداشت ۱۲ معلم و احضار و تهدید بیش از ۸۰ تن دیگر

اطلاعیه‌ ای پیرامون سرکوب فعالان صنفی معلم در پی اعتصاب سراسری دو روزه؛ به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که سازماندهی اعتصاب ۲۲ و ۲۳ آبانماه معلمان را بر عهده داشت، از روز یکشنبه تاکنون دست‌کم ۱۲ معلم بازداشت شده‌اند. همین‌طور دست‌کم ۳۰ فعال صنفی معلمان احضار و بازجویی شده‌اند و بیش از ۵۰ نفر پیام تهدید دریافت کرده‌اند. معلمان معترض علاوه بر افزایش دستمزد و آزادی معلمان بازداشتی خواهان توقف روند پولی سازی آموزش در ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با صدور اطلاعیه ای از بازداشت دست کم ۱۲ معلم خبر داد و ضمن محکومیت شدید سرکوب و بازداشت فعالان صنفی خواهان آزادی بدون قید و شرط معلمان بازداشتی شد.

متن کامل این اطلاعیه را در ادامه بخوانید؛

معلمان ایران، تحصن مهر و آبان ماه ۱۳۹۷ را در حالی با سرافرازی پشت سر گذاشتند که روند سرکوب و احضار فعالان صنفی از مهرماه، هرگز متوقف نگشته و در روزهای منتهی به تحصن، این روند تشدید شده است.

احضار به اداره‌ی اطلاعات، اطلاعات سپاه، حراست‌ها و پلیس امنیت، تقریبا در تمام استان‌های فعال در تحصن صورت گرفته است.

دست کم تاکنون ۳۰ فعال صنفی از جمله اسکندر لطفی بازرس شورای هماهنگی احضار و بازجویی شده اند و بیش از ۵۰ نفر پیام تهدید دریافت نموده اند و از روز یکشنبه تاکنون دست کم ۱۲ معلم بازداشت شده اند.

“محمدرضا رمضانزاده” دبیر انجمن صنفی معلمان استان خراسان شمالی که بعد از تحصن مهر بازداشت و به تازگی آزاد شده بود با یورش نیروهای اطلاعاتی روز دوشنبه باز هم دستگیر شده است و در پی آن ۵ نفر از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی به نام‌های “سعید حق پرست”، “علی فروتن”، “حمیدرضا رجایی” و “حسین رمضانپور” دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

در خوزستان نیز آقایان “پیروز نامی” و “علی کروشات” توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده اند.

نیروهای امنیتی پس از دسترسی به گوشی آقای نامی اقدام به ارسال پیام جعلی مبنی بر لغو تحصن نمودند.

همچنین گفته می شود در شهرستان شیروان آقای “محمد رباطی” و “خانم واعظی” از فعالان صنفی بازداشت شده‌اند.

همچنین خبر بازداشت فعالان صنفی در استان های فارس و مرکزی برای شورا ارسال شده است. “محمدعلی زحمتکش” فعال صنفی از شیراز ، “محمد کرد” و “فاطمه بهمنی” فعال صنفی از اراک از دیگر افراد بازداشتی هستند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت شدید خط سرکوب و بازداشت فعالان صنفی نسبت به پیامدهای آن به مسئولان و نهادهای امنیتی هشدار میدهد و خواهان توقف روند سرکوب و پرونده سازی و بازداشت فعالان صنفی و آزادی بدون قید و شرط آنان است.

بدیهی است در صورتی که روند برخوردها ادامه یابد شورای هماهنگی حق هر گونه اعتراض قانونی را برای خود و جامعه‌ی فرهنگیان ایران بنا بر اصول قانون اساسی لازم و ضروری می داند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران – ۲۴ آبان ۹۷

لازم به اشاره است که دور دوم تحصن سراسری معلمان طی روزهای گذشته به دنبال فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آغاز شده است.

این شورا پیشتر با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از اجرایی شدن طرح “معلم تمام وقت”، نسبت به عدم رسیدگی به مطالبات صنفی فرهنگیان از سوی مسئولان در قوای سه‌گانه اعتراض کرده و از فرهنگیان کشور درخواست کرده بود تا در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه در دفتر مدارس تحصن نمایند.

این تحصن روز چهارشنبه نیز همچون روز سه شنبه در بسیاری از استان‌های کشور از جمله همدان، کردستان، یزد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، البرز، مازندران، فارس، تهران، اصفهان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و خراسان رضوی ادامه یافت.

معلمان ایران مهرماه امسال نیز به مدت دو روز به تحصن مشابهی دست زده بودند.

از جمله مطالبات فرهنگیان در این تحصن توقف پرونده‌سازی برای معلمان و آزادی معلمان زندانی بوده است، هرانا پیشتر در گزارشی به بررسی جامع وضعیت معلمانی که برای استیفای حقوق صنفی خود در عین حفظ استقلال از دستگاه حاکمه تلاش کرده و بسیاری از آنان متحمل حبس، اخراج و تبعید شده‌اند، پرداخته بود.

ماه گذشته نیز طی روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۹۷ فرهنگیان سراسر کشور از جمله در استان‌های “کرمان، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، البرز، همدان، فارس، زنجان، قم، مازندران، تهران، خراسان شمالی، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان و هرمزگان” دست به تحصن زده و ضمن خودداری از حضور در کلاس‌های درس خواستار برآورده شدن مطالبات صنفی خود شده بودند.

۲۴ آبان ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی