امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

شکنجه و آزار فعالان حقوق زنان در زندان‌های عربستان

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر اعلام کردند که فعالان حقوق زنان عربستان که بیش از شش‌ ماه است در بازداشت مقامات سعودی هستند،‌ تحت شکنجه و آزار روانی و جسمی قرارداشتند. واشنگتن پست نیز به نقل از چهار منبع آگاه که از نزدیکان این زندانیان هستند، می‌گوید که این فعالان در حین بازجویی با شوک الکتریکی، شلاق، ضرب و شتم و بی‌خوابی اجباری شکنجه شده‌اند.

مقامات عربستان سعودی از اواسط ماه مه سال جاری اقدام به بازداشت فعلان حقوق زنان و فمینیست‌های برجسته کشور کردند. لجین الهذلول ۲۸ ساله، عزیزه الیوسف، استاد دانشگاه بازنشسته و ایمان النجار فعال حقوق زنان در میان بازداشت شدگان هستند. همچنین محمد الراباعی، نویسنده و ابراهیم المدایمیق، وکیل، که هر دو از حامیان حقوق زنان هستند نیز همچنان در بازداشت دستگاه قضایی عربستان به‌سر می‌برند. این فعالان برای دهه‌ها تلاش کرده‌بودند تا ممنوعیت رانندگی زنان و قانون قیمومیت مردان را لغو کنند.

عکس: لجین الهذلول، عزیزه الیوسف، ایمان النجار، محمد الراباعی و ابراهیم المدایمیق

بر اساس گزارش واشنگتن پست برخی از این فعالان ماه‌ها در ساختمانی که ظاهر یک هتل را داشته بازداشت بوده‌اند و به‌بدترین نحو توسط بازجویان مرد تحت شکنجه قرار داشته‌اند. سپس بسیاری از آن‌ها به زندان ذهبان در شهر ساحلی جده منتقل شده‌اند. در هر دو این مکان ها زندانیان برای مدت طولانی در سلول انفرادی نگهداری می‌شدند.

علاوه بر ضرب و شتم و شوک الکتریکی دست کم یکی از فعالان در طی بازجویی از سقف آویزان شده است. به یک فعال به‌دروغ خبر کشته شدن یکی از بستگانش را داده‌اند و یکی دیگر از آن‌ها بارها دست به خودکشی زده‌ است. یک زندانی سابق زندان ذهبان که سه ماه پیش آزاد شده می‌گوید که شاهد این بوده که بازجویان برای ضرب و شتم زندانیان از کابل‌های تلفن و ابزار دیگر استفاده می‌کردند. در گزارش عفو بین‌الملل نیز آمده‌ است که یکی از زنان بازداشتی عنوان کرده که توسط بازجویانی که ماسک بر صورت داشتند آزار و اذیت جنسی شده‌ است. طبق گزارش شاهدان عفو بین‌الملل، فعالان به صورت مکرر به وسیله شلاق و شوک الکتریکی شکنجه شده‌اند به صورتی که برخی از آن‌ها قادر نیستند لرزش بدن خود را کنترل کنند، بایستند یا راه بروند.

علیرغم این شرایط همه این فعالان از دسترسی به وکیل محروم هستند و خانواده‌های آن‌ها از بیم تلافی مقامات حاضر نیستند در مورد ملاقات‌هایشان و مواردی که حین ملاقات از این فعالان شنیدند صحبت کنند. هر چهار منبع واشنگتن پست نیز که شهروند عربستان هستند به دلیل نگرانی‌های امنیتی مایل به فاش شدن نامشان نبوده‌اند.

مقامات رسمی عربستان در پاسخ به این اتهامات به فرستادن بیانیه‌ای به صورت ایمیل بسنده کردند. دراین بیانیه آمده است:

«نظام قضایی پادشاهی عربستان سعودی استفاده از شکنجه را مجاز نمی‌داند و آن را ترویج نداده و از آن چشم‌پوشی می‌کند. هرکس، اعم از زن و مرد که تحت بازجویی باشد روند استاندارد قضایی که توسط دادستان عمومی تعیین می‌شود را خواهد گذراند و در این روند تحقیقات و بازجویی به‌هیچ وجه برپایه شکنجه فیزیکی جنسی یا روانی نخواهد بود».

قتل جمال خاشقجی توسط مقامات عربستان سعودی در ماه گذشته در استانبول، حساسیت بیشتری را نسبت به مسئله نقض حقوق بشر در عربستان سعودی برانگیخته‌است و شایعاتی مبنی بر اینکه مقامات سعودی می‌خواهند برای کم‌کردن انتقادات برخی از فعالان زن را آزاد کنند شنیده می‌شوند. اما تا به‌‌حال و با گذشت بیش از هفت‌هفته پس از کشتن خاشقجی هیچ‌یک از فعالین آزاد نشده‌اند و هیچ نشانه‌ای مبنی بر پیش‌رفت پرونده آن‌ها یا اقدام جدیدی از سوی دادستانی عربستان مبنی بر اعلام جرم و محکومیت آن‌ها به‌چشم نمی‌خورد.

لین معلوف مدیر تحقیقات خاورمیانه عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد:«تنها چندهفته پس از کشته‌شدن بی‌رحمانه جمال خاشقجی این گزارش‌های تکان‌دهنده از شکنجه، آزار و اذیت جنسی و سایر اشکال بدرفتاری در صورت تایید شدن نقض ظالمانه حقوق بشر توسط حکومت عربستان سعودی را آشکار خواهد کرد».

طبق اعلام عفو بین‌الملل بیش از ۲۰ نفر از فعالان حقوق زنان به اتهام تلاش برای انتقال اطلاعات به کشورهای خارجی متخاصم توسط حکومت عربستان زندانی شده‌اند.  برخلاف سیاست فاش نکردن نام و تصویر متهمان در عربستان، مقامات در کارزاری هویت این فعالان را به صورت عمومی فاش کردند و عکس‌های این زنان در رسانه‌های طرفدار حکومت با عنوان «خائن» منتشر شد.

زمانه ـ ۳۰ آبان ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی