امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

شکنجه و انتقال به بیمارستان اسماعیل بخشی و بازداشت علی نجاتی

گزارش‌ها حاکی است که اسماعیل بخشی، نماینده بازداشتی کارگران هفت‌تپه به بیمارستان منتقل شده و برخی منابع انتقال او به بیمارستان را عوارض ناشی از شکنجه عنوان کرده‌اند. در همین رابطه جمعی از وکلای دادگستری ایران طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بدرفتاری و شکنجه‌ی اسماعیل بخشی و سایر کارگران بازداشتی، حمایت خود را با این کارگران اعلام کردند. علی نجاتی از فعالان کارگری نیشکر هفت تپه به همراه پیمان نجاتی (فرزندش) و مجید رعایایی (مهمان وی) در منزل آقای نجاتی بازداشت شدند. گزارش شده است پیمان نجاتی و مجید رعایایی پس از بازجویی با تودیع قرار آزاد شدند…/

******

به گزارش خبرگزاری هرانا، اسماعیل بخشی از ناحیه سر و صورت مورد ضربات متعددی قرار گرفته به طوری که صورت او کبود و متورم بوده است. همچنین او دچار خونریزی معده بوده است.

پیش تر کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار ایران، به خبرگزاری ایلنا گفته بود “بحث ادامه‌ بازداشت کارگری که آزاد نشده (اسماعیل بخشی)، امنیتی‌ است و وزارت کار نمی‌تواند ورود کرده و کاری برایش صورت دهد.”

علاوه بر اسماعیل بخشی، سپیده قلیان فعال مدنی نیز که همزمان با آقای بخشی بازداشت شده بود کماکان در وضعیت نامعلومی در اختبار نیروهای امنیتی و تحت قرار بازداشت به سر می برد.
در حالی که اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در بازداشت به سر می برند و تلاشها برای آزادی آنها در جریان است، ساعاتی پیش علی نجاتی از فعالان کارگری نیشکر هفت تپه به همراه پیمان نجاتی (فرزندش) و مجید رعایایی (مهمان وی) در منزل آقای نجاتی بازداشت شدند. گزارش شده است پیمان نجاتی و مجید رعایایی پس از بازجویی با تودیع قرار آزاد شدند. هر چند برخی از وسایل آقای رعایایی توسط دستگاه امنیتی ضبط شده است.

خانواده نجاتی می گویند علیرغم پیگیری کماکان از محل نگهداری علی نجاتی و دلایل بازداشت او اطلاعی در دست ندارند. گفته میشود آقای نجاتی و دو همراهش موقع دستگیری ضرب و شتم شده اند در حالی که آقای نجاتی از بیماری قلبی رنج می برد.
در حالی که بازداشت کارگران و وضعیت نامعلوم اسماعیل بخشی ادامه دارد، امروز برای بیست و پنجمین روز متوالی، جمعی از کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه در شهر شوش در اعتراض به برآورده ‌نشدن مطالبات‌شان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

خواسته اصلی کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است. مجتمع صنعتی کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

لازم به یادآوری است که روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه نیز، دستکم ۲۰ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه به همراه چند فعال کارگری، یک فعال مدنی و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شده و تا این لحظه تمامی این افراد بجز سپیده قلیان فعال مدنی و اسماعیل بخشی فعال کارگری با قرار وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

با توجه به اخبار نگران کننده از وضعیت کارگران بازداشتی، امروز جمعی از وکلای دادگستری ایران ضرب و شتم این فعالین کارگری را محکوم کردند.

این وکلای دادگستری با استناد به موارد ذکر شده در قانون اساسی ایران خواستار حفظ حقوق انسانی بازداشت‌شدگان از جمله اسماعیل بخشی و علی نجاتی و سایر کارگران بازداشتی هستند.
متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن جهت نشر در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می آید:

احتراماً ما جمعی از وکلای دادگستری ایران با استناد به اصول هشتم ،بیست و دوم ،سی و چهارم،سی و هفتم و سی و هشتم قانون اساسی و مادتین ١۶٩ و ۵٧٨ قانون مجازات اسلامی و ماده ٣۵ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر ١٩۴٨ و قراردادهای جهانی چهارگانه ژنو ١٩۴٩ و دو پروتکل الحاقی به آن در سال ١٩٧٧ و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ١٩۶۶ و ١٩٧٣ و ماده یک کنوانسیون منع شکنجه سال ١٩٨۴ و سایر اسناد بین‌المللی مرتبط به استحضار می‌رساند؛

“رعایت کرامت ذاتی انسان برای دولت،قوه قضاییه و تمامی نیروهای امنیتی،نظامی و انتظامی یک تکلیف بنیادین محسوب می‌شود که هم آمرین و هم ماموران در تمام رده‌ها مکلف به حفظ حقوق انسانی بازداشت شدگان از جمله جناب اسماعیل بخشی و علی نجاتی و سایر کارگران بازداشتی هستند.

شکنجه پلیدترین رفتار غیرانسانی است که نسبت به بازداشتی صورت می گیرد و تمامی کنوانسیون های بین‌المللی، قوانین و مقررات داخلی ، مبانی دینی،اصول حقوقی و انسانی بطور کامل آن را محکوم می نمایند.

وضعیت دردناک امروز آقای اسماعیل بخشی هنگام انتقال به بیمارستان حسب آنچه که در خبرگزاری‌ها بیان شده و شواهد نیز حاکی از آن است و بدرفتاری با کارگران بازداشتی منطبق با موارد قانونی ،حقوقی و شرعی مارالذکر نیست و از ریس جمهور به عنوان مجری و مسئول قانون اساسی و حسب اصول یکصد و سیزدهم ،یکصد و بیست و یکم و یکصد و بیست و هفتم و از ریس قوه قضاییه حسب اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی تقاضای فوری رسیدگی و برخورد با آمران و مامورین شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی را داریم.

اعتراض کارگران هفت تپه مشروع ،قانونی و انسانی است. آنها خواستار دریافت دسترنج خود و پایان دادن به ظلم و ستم موجود در وضعیت شغلی و کاری خود هستند. ما جمعی از وکلای دادگستری ایران هر نوع بدرفتاری و شکنجه‌ی آقای اسماعیل بخشی و سایر کارگران بازداشتی را نشان از عجز ،فلاکت ،ظلم و ستم می‌دانیم و خلاف تمامی اصول انسانی، حقوقی،شرعی و قانونی است و خواستار پایان دادن فوری به چنین اعمال غیر انسانی نسبت به بازداشت شدگان و آزادی تمامی کارگران بازداشتی هستیم و تعقیب کیفری شکنجه گران از هر رده و مقامی را داریم با لطبع تصمیم نیک مسئولین در این زمینه در تاریخ ماندگار خواهد بود و غفلت آنان موجبات شرمساری و مسئولیت حقوقی در عرصه‌ی داخلی و بین‌المللی را در پی خواهد داشت.

با احترام مجدد.

١- حسین احمدی نیاز ٢- هوشمند رحیمی ٣-یوسف مولایی ۴- علیرضا دقیقی ۵-قهرمان کریمی ۶- پیمان حاج محمود عطار ٧-احسن حسن پور ٨- محمد علی جداری فروغی ٩- محمد نجفی ١٠-لیلا علی کرمی ١١- نعمت احمدی ١٢-مصطفی ترک همدانی ١٣-جبار مبارکی ١۴-عبدالله جهان بین ١۵-علی افروز ١۶-فرهاد مجید آلادی ١٧- مصطفی احمدیان ١٨-محمد مصطفایی ١٩- آناهیتا فراهانی ٢٠-حسین خبیر ٢١- حسین عشقی ٢٢- کاوه رحمانی ٢٣-سارا علی محمدی ٢۴-علی امیری ٢۵- ثریا فیضی”

۸ آذر ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی