امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

بیست و ششمین روز اعتراضات کارگران هفت‌تپه؛ تداوم بی خبری از وضعیت بازداشت‌ شدگان

امروز جمعه در بیست و ششمین روز متوالی اعتراضات کارگران هفت‌تپه، جمعی از کارگران این مجتمع در شهر شوش در اعتراض به برآورده ‌نشدن مطالبات‌شان، دست به تجمع اعتراضی زدند. اسماعیل بخشی و سپیده قلیان که در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه در جریان این تجمعات بازداشت شده بودند کماکان در بازداشت مانده و علی نجاتی عضو سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه نیز از روز گذشته در بازداشت به سر می برد. خواسته اصلی کارگران هفت‌تپه ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است…/

*****

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۹ آذرماه ۹۷، بیست و ششمین روز متوالی اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در شهر شوش ادامه یافت.
کارگران معترض روز جاری نیز با حضور در مقابل فرمانداری شوش و سر دادن شعارهایی از جمله “نه رستمی نه بیگی شرکت بشه دولتی” و “کارگر زندانی آزاد باید گردد” خواهان برآورده شدن مطالبات خود شدند.

خواسته اصلی کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

کارگران معترض در تجمع امروز اطراف مصلی نماز جمعه شوش تجمع کردند و برای سومین بار در جمع نمازگزاران خواستار رسیدگی به مطالبات خود ازجمله بازگشت کارخانه از بخش خصوصی به بخش دولتی شدند.

اقشار مختلف به شیوه‌های مختلفی همبستگی و حمایت خود را از اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز نشان دادند. روز جاری محمود صادقی، نماینده مجلس طی یادداشتی در این خصوص با اشاره به اصل بیست و هفتم قانون اساسی مبنی بر اینکه تشکیل اجتماع و راهپیمایی اعتراض مدنی آزاد و از حقوق بنیادین شهروندان است، گفت: “بازداشت کارگران نیشکر ‎هفت تپه که در اعتراض به شرایط کار و برای مطالبه حقوق معوقه خود دست به اعتراض مسالمت آمیز زده‌اند ناقض این حق است”.

وی همچنین در ارتباط با روند خصوصی سازی شرکت‌ها افزود: “خصوصی‌سازی‌ها غالباً شفافیت نداشته‌اند و گزارش درستی از آن‌ها در دست نیست. در مجلس شورای اسلامی حرکت‌هایی در جهت حل این مشکل صورت گرفته و تلاش کرده‌ایم فرآیند خصوصی‌سازی را بازنگری کنیم”.

وی ادامه داد: “تلاش می‌شد تا بخش خصوصی فعال شود اما متاسفانه این فرآیند با شتاب و ناقص انجام شد و هم موارد زیادی برخلاف موازین قانونی صورت گرفته است. هدف از خصوصی‌سازی این است که رونق و رفاه بیشتری به وجود بیاید اما متاسفانه نوعی رهاسازی به جای خصوصی‌سازی صورت گرفته است”.

دانشجویان دانشگاه هنر تهران نیز روز گذشته با تجمع در این دانشگاه و سردادن شعارهایی همچون “نان، کار، آزادی، اداره شورایی”، “فرزند کارگرانیم کنارشان می‌مانیم” حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز اعلام کردند.

کانون صنفی فرهنگیان شهرستان الیگودرز نیز با انتشار بیانیه‌ای از کارگران معترض حمایت کرد.
همچنین روز چهارشنبه کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از کارگران معترض مجتمع نیشکر هفت تپه خواستار آزادی بازداشت شدگان این تجمعات شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “اعتراض به وضعیتی چنین اسفبار حق هر انسان، حق هر شهروند است. کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با آمدن به خیابان و بلند کردن صدای اعتراض خود از حق شهروندی‌شان استفاده کرده‌اند. هرگونه تلاش برای خفه کردن صدای اعتراض، از جمله این بازداشت‌ها، نقض آشکار آزادی بیان و پایمال کردن حقوق اولیه‌ی انسان است. کانون نویسندگان ایران ضمن حمایت از خواسته‌های برحق کارگران هفت تپه خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط اسماعیل بخشی و سپیده قلیان است”.

در پی گزارش روز گذشته بی بی سی که از ضرب و شتم اسماعیل بخشی، فعال کارگری بازداشتی و انتقال وی به بیمارستان خبر داده بود، صادق جعفری چگینی، رئیس دادگستری شوش، شب پنجشنبه خبر شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی را تکذیب کرده بود. با این حال منابع کارگری خبر ضرب و شتم شدید و انتقال به بیمارستان این فعال کارگری را درست دانسته و روز جاری نیز بر آن تاکید کرده‌اند.

همچنین روز جاری فرهاد افشارنیا، رئیس دادگستری خوزستان نیز، با مخالف قانون خواندن تجمع و اعتراض‌های صنفی کارگران گفت: «صبر ما اندازه‌ای دارد و اگر تجمع ادامه یابد، ناچاریم با سایر افراد نیز برخورد کنیم».
در جریان تجمع روز گذشته معترضین در مقابل فرمانداری شوش و در زمانی که نماینده شوش در مجلس قصد سخنرانی در میان کارگران را داشت، معترضین با سردادن شعار “سیدراضی حیا کن شوش‌مان را رها کن” مانع از ادامه صحبت‌های وی شدند.

روز گذشته علی نجاتی از فعالان کارگری نیشکر هفت تپه به همراه پیمان نجاتی (فرزندش) و مجید رعایایی (مهمان وی) در منزل آقای نجاتی بازداشت شدند. گزارش شده است پیمان نجاتی و مجید رعایایی پس از بازجویی با تودیع قرار آزاد شدند. هر چند برخی از وسایل آقای رعایایی توسط دستگاه امنیتی ضبط شده است.

خانواده نجاتی می‌گویند علیرغم پیگیری کماکان از محل نگهداری علی نجاتی و دلایل بازداشت او اطلاعی در دست ندارند. گفته می‌شود آقای نجاتی و دو همراهش در زمان دستگیری ضرب و شتم شده‌اند، در حالی که آقای نجاتی از بیماری قلبی رنج می‌برد.

لازم به یادآوری است که روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه نیز، دستکم ۲۰ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه به همراه چند فعال کارگری، یک فعال مدنی و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شده و تا این لحظه تمامی این افراد بجز سپیده قلیان فعال مدنی و اسماعیل بخشی فعال کارگری با قرار وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

سپیده قلیان فعال مدنی اهل اهواز روز شنبه هفته جاری طی تماس کوتاه تلفنی خانواده خود را از احتمال صدور قرار بازداشت یک ماهه مطلع کرده است.

مجتمع صنعتی کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند

۹ آذر ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی