امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

«برای مبارزه با خشونت علیه زنان باید روایت کرد»

جایزه  صلح نوبل ۲۰ آذر در مراسمی رسمی در استکهلم به دلیل فعالیت‌های نادیا مراد و دنیس موکویگی در ارتباط با توقف خشونت جنسی به‌عنوان ابزار جنگی در درگیری‌های نظامی اهدا شد. نادیا مراد نیز در این مراسم به انتقاد از بی‌توجهی و بی‌عملی جامعه بین‌المللی پرداخت و گفت: «من به دنبال همدلی بیشتر نیستم. می‌خواهم این احساسات به عمل بدل شوند.» نادیا مراد در این مراسم همچنین خواهان اعطای پناهندگی به قربانیان نسل‌کشی داعش شد و در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت دریافت نوبل صلح گفت: «تنها جایزه در جهان که می‌تواند کرامت انسانی ما را به ما بازگرداند، مجازات جانیان و برقراری عدالت است.»…

**********

«برای مبارزه با خشونت علیه زنان باید روایت کرد»

گفت‌وگو با نعیمه دوستدار، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار ساکن سوئد

جمعه ۵ اکتبر / ۱۳ مهر کمیته صلح نوبل اعلام کرد جایزه نوبل صلح ۲۰۱۸ را به دلیل فعالیت‌های نادیا مراد و دنیس موکویگی در ارتباط با توقف خشونت جنسی به‌عنوان ابزار جنگی در درگیری‌های نظامی اهدا کرده است. این جایزه سه‌شنبه ۱۱ دسامبر/ ۲۰ آذر در مراسمی رسمی در استکهلم به این دو اهدا شد. نادیا مراد از اواسط تابستان سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) زمانی که ۲۱ سال سن داشت به‌مدت سه ماه به‌عنوان برده‌ جنسی گروه «دولت اسلامی» (داعش) در اسارت این گروه تروریستی بود. دنیس موکوِگی پزشک متخصص زنان و اهل کنگو نیز پیش از این در سال ۲۰۱۴ جایزه ساخاروف را دریافت کرده است.

دنیس موکویگی در سخنان خود به هنگام دریافت جایزه صلح نوبل گفت که «بی‌تفاوتی جامعه ما را می‌خورد و می‌تراشد»، حکومت کنگو در حال غارتگری منابع به قیمت خشونت‌های مختلف از جمله خشونت جنسی است و رهبران جهان نیز تجارت و سود اقتصادی را به حمایت از زنان و مقابله با اعمال خشونت علیه آنان اولویت می‌دهند.

نادیا مراد نیز در این مراسم به انتقاد از بی‌توجهی و بی‌عملی جامعه بین‌المللی پرداخت و گفت: «من به دنبال همدلی بیشتر نیستم. می‌خواهم این احساسات به عمل بدل شوند.» نادیا مراد در این مراسم همچنین خواهان اعطای پناهندگی به قربانیان نسل‌کشی داعش شد و در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت دریافت نوبل صلح گفت: «تنها جایزه در جهان که می‌تواند کرامت انسانی ما را به ما بازگرداند، مجازات جانیان و برقراری عدالت است.»

در پیوند با مراسم اهدای جایزه نوبل امسال با نعیمه دوستدار، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار ساکن سوئد گفت‌وگو کردیم. او در این گفت‌وگو از دلیل تمرکز کمیته صلح نوبل بر موضوع خشونت جنسی و همچنین رابطه خشونت علیه زنان با سودجویی اقتصادی می‌گوید. نعیمه دوستدار همچنین در ارتباط با خواست نادیا مراد مبنی بر اعطا پناهندگی از سوی کشورهای غربی به قربانیان داعش و دادخواهی مدنظر این برنده صلح نوبل با زمانه سخن گفته است.

زمانه ـ ۲۱ آذر ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی