امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

تاریخ سازی دختر شطرنج باز ایران

سارا سادات خادم‌الشریعه بانوی شطرنج ایران که عنوان نایب قهرمانی جوانان جهان را در سال ۲۰۱۴ کارنامه دارد نخستین شطرنج باز زن کشور است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان در سن ۱۸ سالگی، در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان، توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد…/

******

سارا سادات خادم الشریعه که چندی پیش در جمع ۲۰ شطرنج باز برتر زن دنیا قرار گرفته بود در مسابقات قهرمانی جهان در بخش سریع که در سن پترزبورگ روسیه برگزار می شود با کسب ۷ پیروزی، ۴ تساوی و یک شکست توانست عنوان نایب قهرمانی این دوره از رقابت ها را از آن خود کند. این تورنمنت یکی از دشوارترین مسابقات سال ۲۰۱۸ محسوب می شود زیرا از یک سو زمان مسابقات سریع و برق‌آسا است و از سوی دیگر بزرگان شطرنج جهان مانند «مگنوس کارلسن»، «آنا موزیچوک» و «نانا زاگنیدزه» در آن حضور دارند.

جهان شطرنج مات هنرنمایی جوانان ایرانی

نتایج درخشان ۲ شطرنج باز جوان کشورمان در رقابت های شطرنج قهرمانی جهان در روسیه استمرار موفقیت های شطرنج ایران در چند سال گذشته است؛ موفقیتی هایی که برخی از آنان در بخش تیمی و انفرادی در تاریخ ۷۰ ساله این رشته برای کشورمان به نوعی تاریخ سازی محسوب می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، موفقیت هایی که با برنامه ریزی های هدفمند فدراسیون بر روی تیم های پایه در چند سال گذشته شروع شد و ثمره این برنامه ریزی ها در شرایط کنونی شطرنج ایران را در مسیر رو به رشد در سطح جهان قرار داده است. این شیوه از برنامه ریزی موجب شده تا تیم ملی در شرایط کنونی با میانگین سنی کمتر از ۲۰ سال گام به مسابقات جهانی بگذارد و نوجوانان کم سن و سال ایرانی در میز مسابقه برابر نامدارانی از دنیای شطرنج قرار بگیرند.

موفقیت چشمگیر نوجوانان و جوانان موجب شد تا از شطرنج بازان و تیم های شطرنج ایرانی به عنوان پدیده رقابت ها نام برده نشود بلکه در تورنمنت های معتبر جهانی و آسیایی شطرنج ایران در قامت یک مدعی ظاهر شود. مصداق بارز این ادعا را می شود در رقابت های قهرمانی انفرادی جوانان جهان، المپیاد های جهانی شطرنج، رقابت های قهرمانی تیمی آسیا و هفتیمن دوره رقابت های قهرمانی جهان در بخش سریع (رپید) دانست. در هفتمین دوره رقابت‌های شطرنج سریع و برق‌آسای جهان که در سن‌پترزبورگ روسیه در حال برگزاری است «سارا سادات خادم الشریعه» در بخش سریع این رقابت ها با کسب عنوان نایب قهرمانی شگفتی ساز مسابقات بانوان شد. وی با این عنوان توانست با افزایش ۲۰ امتیاز ریتینگ در جمع ۲۰ شطرنج باز برتر دنیا در بخش سریع قرار گیرد.

خادم الشریعه پیش از این نیز در بخش استاندارد در جایگاه نوزدهم برترین شطرنج بازان زن جهان قرار گرفته بود. سارا سادات خادم‌الشریعه بانوی شطرنج ایران که عنوان نایب قهرمانی جوانان جهان را در سال ۲۰۱۴ کارنامه دارد نخستین شطرنج باز زن کشور است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان در سن ۱۸ سالگی، در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان، توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد. وی هم اکنون به همراه «پرهام مقصودلو» عضو تیم شطرنج هبی (Hebei) در لیگ چین است.

همچنین در بخش آقایان «علیرضا فیروزجاه» که چندی پیش عنوان قهرمانی رقابت های برق آسای آسیا از آن خود کرده بود در مجموع ۱۵ دور رقابت شطرنج قهرمانی جهان در بخش سریع ۱۰ امتیاز کسب کرد و در جایگاه ششم قرار گرفت. جایگاه ششمی این شطرنج باز جوان در حالی به دست آمد که وی تا دور چهاردهم از شانس های کسب مدال بود اما باخت به «کربف» از اوکراین با ریتینگ ۲۷۴۰ وی را از جمع مدعیان کسب مدال دور کرد.

عنوان ششمی فیروزجاه در شطرنج سریع قهرمانی جهان در حالی رقم خورد که وی در این بخش با ریتینگ ۲۴۱۲ شرکت کرده بود و توانست بالاتر از «آنیش گیری» نفر پنجم جدول برترین شطرنج بازان سریع، سرگئی کاریاکین نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۱۶، قهرمان سابق رپید و بلیتس جهان، الکساندر گریشوک قهرمان بلیتس جهان در سال ۲۰۱۲، نایب قهرمان رپید سال ۲۰۱۶ و ویشوانتان آناند قهرمان سابق جهان و مدافع عنوان قهرمانی رپید جهان قرار گیرد.

فیروزجاه همچنین در ۱۵ دور رقابت های شطرنج سریع، نتایج درخشانی کسب کرد که مهمترین آن شکست موتیلف از روسیه با ریتینگ ۲۶۹۷، اسویلدر از روسیه با ریتینگ ۲۷۵۳ و ژیگالکو از بلاروس با ریتینگ ۲۷۲۴ است. وی همچنین در برابر آناند از هند مدافع عنوان قهرمانی این رقابت ها به تساوی رسید. نکته حضور فیروزجاه در بین شش شطرنج باز برتر این رقابت ها، ریتینگ وی است. در حالی که نابغه شطرنج ایران تنها با نیم امتیاز اختلاف نسبت به نفر دوم در جایگاه ششم قرار گرفته است که مگنوس کارلسن قهرمان جهان در سال ۲۰۱۸ با ریتینگ ۲۹۰۳ در جایگاه پنجم قرار دارد و فیروزجاه با ریتینگ ۲۴۱۲ در جایگاه ششمی است.

علیرضا فیروزجاه نابغه شطرنج ایران سال ۲۰۱۳ با شکست احسان قائم مقامی به چهره جدید این رشته در کشور تبدیل شد. وی در کارنامه ورزشی خود ۲ عنوان قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک عنوان سومی المپیاد جهانی زیر ۱۶ سال را در اختیار دارد. شطرنج باز ارزشمند کشورمان همچپنین در سال ۲۰۱۸ مدال طلای المپیاد زیر ۱۶ سال جهان و طلای رقابت های شطرنج قهرمانی انفرادی آسیا را به گردن آویخت.

وی هم اکنون عضو تیم شطرنج باشگاه مونیخ ۱۸۶۰ آلمان است. پرهام مقصودلو قهرمان جوان جهان در سال ۲۰۱۸ و احسان قائم مقامی دیگر نمایندگان شطرنج ایران در این دوره از رقابت ها، ۸ امتیاز از ۱۵ دور کسب کردند.

برخی از کارشناسان نتایج درخشان ۲ جوان ایرانی در رقابت های شطرنج روسیه را در امتداد موفقیت های این رشته ورزشی در سال ۲۰۱۸ تعریف می کنند؛ سالی که در نخستین ماه های آن «پرهام مقصودلو» در مسابقات شطرنج آزاد دبی با غلبه بر تمامی رقیبان به عنوان قهرمانی رسید و تیم ملی شطرنج ایران در مسابقات تیمی قهرمانی آسیا که به میزبانی همدان برگزار شد برای نخستین بار عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. همچنین در این سال پرهام مقصودلو عنوان قهرمانی جوانان جهان را از ان خود کرد. همچنین درسال ۲۰۱۸ تیم ملی بانوان و آقایان ایران برای نخستین بار در گروه A المپیاد شطرنج حضور پیدا کردند. در ماه های پایانی این سال «سید محمد امین طباطبایی» پس از ۱۵ سال عنوان نایب قهرمانی آسیا رسید و علیرضا فیروزجاه ضمن کسب مدال طلای المپیاد زیر ۱۶ سال جهان، عنوان قهرمانی آسیا را در بخش برق آسا از آن خود کرد.

همچنین در بخش بانوان، شطرنج بازان ایرانی موفقیت های چشمگیری کسب کردند که صعود خادم الشریعه به جمع ۲۰ شطرنج باز برتر دنیا و صعود مبینا علی نسب به مرحله یک هشتم نهایی قهرمانی زنان جهان از آن دسته می باشد. شطرنج نابینایان و کم بینایان ایران هم در سومین دوره بازی های پاراآسیایی جاکارتا موفق بود و توانست با کسب ۱۴ مدال شامل ۴ مدال طلا، ۶ نقره و ۴ برنز نقش مهمی در تثبیت جایگاه سوم کشورمان در این دوره از بازی ها داشته باشد.

۹ دی ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی