امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

فقر علت اصلی بازماندن کودکان از تحصیل است

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران از شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل خبر داد. به گفته او «فقر» علت اصلی بازماندن کودکان از تحصیل است. او گفت که تنها ۳۱ هزار و ۹۱۰ تن به مدرسه برگشتند. به نظر این مسئول،«فاصله از مدرسه» و «ازدواج زودهنگام دختران» را از دیگر عوامل بازماندن کودکان از تحصیل است و از دولت و مجلس خواست تا «بودجه اختصاصی برای حمل و نقل دانش‌آموزان در مدارس روستایی اختصاص دهند »…/

*****

بنا به گزارش زمانه ، آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل در ایران وجود ندارد. هر از گاهی یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش یا سازمان‌های غیردولتی آماری از شمار کودکان بازمانده از تحصیل بیان می‌کنند. اینبار نوبت به احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسیده تا شمار کودکان بازمانده از تحصیل که «شناشایی شدند» را ۱۴۲ هزار تن اعلام کند.

او در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه آموزش تلویزیون ایران پخش شد، گفت که اسامی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل آبان امسال برای تماس تلفنی با خانواده آن‌ها به وزارت ارتباطات تحویل داده شد.

به گفته میدری پس از این اقدامات تنها با خانواده ۲۷ هزار کودک بازمانده از تحصیل تماس تلفنی موفق برقرار شده و ۱۵ هزار تن فاقد هرگونه شماره تلفنی بودند.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی «فقر» و «معلولیت» را اصلی‌ترین علت بازماندن کودکان از تحصیل اعلام کرد و گفت: «از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار، حدود ۳۶۰۰ نفر فقر را علت بازماندگی اعلام کرده اند و ۱۱۰۰ نفر هم گفتند پول ایاب و ذهاب نداریم».

به گفته او خانواده ۱۰ هزار کودک هم «معلولیت» را علت اصلی بازماندن از تحصیل عنوان کرده اند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالیکه فقر اقتصادی را اصلی‌ترین علت بازماندن کودکان از تحصیل عنوان کرده بود، گفت: «والدین حق ندارند کودک را از تحصیل منع کنند» و در قانون باید ممانعت از تحصیل کودکان به عنوان جرم تلقی شود.

او از «نهادهای خیریه» خواست که به مسئله تامین مالی کودکان بازمانده از تحصیل ورود کنند.
فقط ۳۱ هزار کودک به مدرسه برگشتند

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم «علل اقتصادی» را مهمترین علت بازماندگی کودکان از تحصیل اعلام کرد.

به گفته او بررسی‌های صورت گرفته از سوی آموزش و پرورش، عوامل اقتصادی چون فقر، بحران های اجتماعی، مهاجرت، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و عوامل فرهنگی چون ناآگاهی از حقوق و مسئولیت ها، تبعیض، بی سرپرست و بدسرپرست بودن، خانواده گسسته، خانواده پرتنش، دلایل زیستی و فردی چون معلولیت و مسائل درون مدرسه‌ای چون بی انگیزگی و عدم کسب موفقیت درمدرسه از دلایل بازماندن کودکان از تحصیل است.

حکیم‌زاده گفت که از مجموع ۱۴۲ هزار و ۵۰۲ کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی ۶۹ هزار و ۹۴ نفر دختر و ۷۳ هزار و ۴۰۸ نفر پسر هستند.

به گفته او در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ با پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش، تنها ۳۱ هزار و ۹۱۰ تن از کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه برگشتند.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عوامل اقتصادی و فرهنگی را مانع بازگشت کودکان به مدرسه عنوان کرد و گفت:«در برخی مناطق خانواده‌هایی داشتیم که کودکشان نان آوری خانواده را برعهده داشت. خانواده ها ممکن است در مناطقی چون شهرهای مرزی دخترانشان را به دلیل تعصباتی به مدرسه نفرستند که البته در دوره متوسطه محسوس تر است».

او «فاصله از مدرسه» و «ازدواج زودهنگام دختران» را از دیگر عوامل بازماندن کودکان از تحصیل برشمرد و از دولت و مجلس خواست تا «بودجه اختصاصی برای حمل و نقل دانش‌آموزان در مدارس روستایی اختصاص دهند و کمک کنند تا عوامل بازماندگی از تحصیل رفع شود».

به گفته حکیم زاده ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی و سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین میزان بازماندگی و از تحصیل هستند.

۱۵ دی ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی