امروز:   فروردین ۲۸, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

عربستان هم ازدواج دختران و پسران زیر ۱۵ سال را ممنوع کرد

.

رئیس مجلس شورای عربستان در بیانیه‌ای مطبوعاتی که رسانه‌های عربستانی آن را منتشر کردند، تاکید کرد در سایه گسترش پدیده ازدواج زودهنگام دختران (کودک‌همسری) و درخواست‌های صورت‌گرفته برای منع گسترش این پدیده مقرر شد ازدواج افراد زیر ۱۵ سال به طور کلی ممنوع و مسئله ازدواج افراد زیر ۱۸ سال چه پسر و چه دختر به شکل موردی در دادگاه مطرح و با حکم دادگاه این امر انجام شود…/

******

بنا به گزارش رسانه ها، رئیس مجلس شورای عربستان در بیانیه‌ای مطبوعاتی که رسانه‌های عربستانی آن را منتشر کردند، تاکید کرد در سایه گسترش پدیده ازدواج زودهنگام دختران (کودک‌همسری) و درخواست‌های صورت‌گرفته برای منع گسترش این پدیده مقرر شد ازدواج افراد زیر ۱۵ سال به طور کلی ممنوع و مسئله ازدواج افراد زیر ۱۸ سال چه پسر و چه دختر به شکل موردی در دادگاه مطرح و با حکم دادگاه این امر انجام شود.
اما در ایران طبق قوانین ازدواج کودکان دختر زیر ۱۳ سال با رضایت قیم و پس از تایید دادگاه امکان‌پذیر است و طرح کودک‌همسری که ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را مطلقاً ممنوع می‌کرد،‌ در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رای نیاورد و رد شد .
ازدواج کودکان یکی از مصادیق خشونت خانوادگی است. در این شکل از ازدواج معمولا دختران زودتر تن به ازدواج می دهند و آمارها حاکی از افزایش این شکل از ازدواج است که کارشناسان آن را مصداق آزار جنسی می دانند. بر اساس آمارهایی که خبرگزاری ایسنا به نقل از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۹۲منتشر کرده، ازدواج کودکان در این سال حدود ۴/ ۵ درصد از ازدواج‌های ثبت‌شده و مربوط به دختران زیر ۱۵ سال بوده است. در سال ۱۳۹۳ بالاترین میزان ازدواج کودکان در ایران ثبت شده است. آمارهای رسمی تنها محدود به ازدواج‌های ثبت شده در دفاتر رسمی است و چه‌بسا این تعداد به دلیل عدم ثبت ازدواج کودکان بدون شناسنامه و یا عدم ثبت رسمی و قانونی ازدواج‌های چند همسری بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است. در میان ازدواج‌های در سنین پایین، کودکان زیر ۱۰ سال نیز دیده می‌شوند.
۲۱ دی ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی