امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

درخواست درمان فوری نازنین زاغری و نرگس محمدی

نتیجه تصویری برای عکس نرگس محمدی و نازنین زاغریکارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواهان دسترسی فوری نازنین زاغری و نرگس محمدی به رسیدگی‌ها و مراقبت‌های پزشکی شدند. آنها همچنین با استناد به گزارش گروه بازداشت‌های خودسرانه خواستار آزادی این دو زندانی شدند…

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه‌ای خواهان رسیدگی فوری به وضعیت سلامتی و درمانی نرگس محمدی و نازنین زاغری شدند. آنها تاکید کرده‌اند که این دو زندانی سیاسی نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی دارند.

در بیانیه‌ای که در سایت رسمی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در روز چهارشنبه ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) منتشر شده از قول کارشناسان این نهاد آمده است: «ما از دولت ایران می‌خواهیم بلافاصله و بدون قید و شرایط مقدماتی دسترسی نازنین زاغری راتکلیف و نرگس محمدی به درمان مناسب آنها را فراهم کرده و آنچه را که آنها بارها برای وضعیت خطیر سلامتی‌شان درخواست کرده‌اند، انجام دهد.»

در این بیانیه از قول ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری نوشته شده که این زندانی سیاسی غده‌ای در پستان دارد و همچنین از درد گردن و بی‌حسی در دست‌ها و پاهایش رنج می‌برد. او همچنین تقاضا کرده تا به منظور مراقبت‌های روحی و روانی درخور به مراکز درمانی بیرون زندان فرستاده شود.

نرگس محمدی نیز به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل دچار آمبولی ریه و به تبع آن و به دلیل مصرف داروهای رقیق‌کننده خون دچار رقیقی خون است و بارها درخواست کرده تا پزشکانی که به وضعیت او آشنا هستند او را معاینه کنند. نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر همچنین نیاز به یک عمل جراحی فوری دارد.

این دو زندانی با چنین شرایط خطیر جسمانی از روز دوشنبه ۲۴ دی در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست‌هایشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل از مقامات ایران خواسته‌اند تا فورا به مواردی که دلیل اعتصاب غذای اعتراضی این دو زندانی است، رسیدگی کنند؛ از جمله درمان و مراقبت مناسب و نیز رسیدگی به برخوردهای بی‌رحمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز و حتی شکنجه این دو زندانی.

در این بیانیه همچنین به یافته‌های  گروه کار رسیدگی به بازداشت‌های خودسرانه اشاره شده که بارها خواهان آزادی فوری نازنین زاغری و نرگس محمدی شده‌اند.

نازنین زاغری-راتکلیف که تابعیت دوگانه ایران و بریتانیا را دارد، خرداد سال ۹۵ همراه دختر خردسالش هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت و زندانی شد. سازمان اطلاعات سپاه او را به جاسوسی برای بریتانیا متهم کرد و دادگاه انقلاب با تأیید این اتهام، نازنین زاغری-راتکلیف را به پنج سال زندان محکوم کرد.

نرگس محمدی نیز از اردیبهشت ۱۳۹۴ در زندان به سر می‌برد. او به تحمل ۱۶ سال حبس محکوم شده است.

دویجه وله ـ ۲۶ دی ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی