امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

«در عربستان با زنان مانند برده رفتار می‌شود»

Kanada Rahaf Mohammed Alqunun PK in Toronto (Reuters/M. Blinch)رهف، دختر اهل عربستان سعودی که از طریق تایلند به کانادا رفته در اولین مصاحبه خود گفته که در کشورش با زنان مانند برده رفتار می‌شود. او همچنین گفته می‌داند که نه تنها خانواده‌اش بلکه بسیاری از هم‌وطنانش از او متنفرند. او در این مصاحبه از وضعیت اسف‌بار زنان در عربستان سعودی گفته و انتقاد کرده است که نه تنها از سوی پدر و برادرش بلکه حتی از سوی مادرش نیز مورد بدرفتاری قرار می‌گرفته و در خانه با او مثل برده رفتار می‌شده است…

رهف محمد القنون، دختر ۱۸ ساله‌ای که از عربستان سعودی گریخت و به تایلند رفت و اکنون به عنوان پناهنده در کاناداست برای اولین بار با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی مصاحبه کرده است.

او در این مصاحبه از وضعیت اسف‌بار زنان در عربستان سعودی گفته و انتقاد کرده است که نه تنها از سوی پدر و برادرش بلکه حتی از سوی مادرش نیز مورد بدرفتاری قرار می‌گرفته و در خانه با او مثل برده رفتار می‌شده است.

شدت بدرفتاری با رهف به حدی بوده که او یک بار به فکر خودکشی افتاده است. او گفته یک بار تنها به این علت که موهایش را کوتاه کرده بوده شش ماه در خانه زندانی بوده است.

این دختر ۱۸ ساله در مصاحبه‌اش گفته زمانی که در تایلند خود را در اتاق هتلش حبس کرده بود، بزرگترین ترسش این بوده که او را نزد خانواده‌اش بازگردانند.

رهف که با خانواده‌اش به کویت سفر کرده بود روز ۱۵ دی از کویت گریخت و در فرودگاه بانکوک، پایتخت تایلند تقاضای پناهندگی کرد.

مقامات امنیتی تایلند گفتند که او بدون پاسپورت و بلیت برگشت به تایلند رفته، به همین دلیل باید به عربستان سعودی بازگردانده شود.

رهف که در یک هتل “سنگر” گرفته و مانع ورود ماموران به اتاقش شده بود، این خبر را از طریق توئیتر تکذیب کرد و گفت که کارمندان سفارت عربستان در تایلند پاسپورت او را ضبط کرده‌اند.

​​​رهف با پخش ویدیوی کوتاهی از خود در توییتر توجه جهانی را به وضعیتش جلب کرد ​​رهف با پخش ویدیوی کوتاهی از خود در توییتر توجه جهانی را به وضعیتش جلب کرد

با پخش این ویدیوی کوتاه در توییتر، توجه جهانی به وضعیت رهف جلب شد و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پیگیر وضعیت او شد. این نهاد ابتدا از دولت استرالیا تقاضای پناهندگی برای رهف کرد ولی چون دولت استرالیا پاسخ مشخصی نداد این تقاضا از دولت کانادا مطرح شد و دولت کانادا فورا با تقاضای پناهندگی او موافقت کرد.

رهف در مصاحبه‌اش گفته: «با ما زنان در عربستان سعودی درست مانند یک برده رفتار می‌شود.»

پس از اینکه رهف وارد کانادا می‌شود، نامه‌ای از خانواده‌اش دریافت می‌کند که در آن نوشته شده بوده او اصول خانواده‌اش را نقض کرده و به همین دلیل دیگر اجازه ندارد از اسم “رهف محمد” و از نام فامیل “القنون” استفاده کند.

او در ادامه مصاحبه‌اش با صدایی بغض‌آلود گفت: «خیلی از مردم از من متنفرند، چه خانواده‌ام و چه مردم عربستان.»

رهف در کانادا تحت حمایت یک نهاد غیردولتی است. او قصد دارد ابتدا زبان انگلیسی یاد بگیرد و بعد ادامه تحصیل دهد و شغلی برای خود پیدا کند. رهف گفته که در عربستان نمی‌توانسته رویاهایش را تحقق بخشد. او در کانادا “احساس زندگی دوباره” دارد. او به خصوص زمانی این احساس را به خوبی درک کرده که عشق و محبت مردم کانادا نسبت به خود را دیده است. او به مصاحبه‌گرش گفته: «به کانادایی‌ها بگویید که من دوستشان دارم.»

این اولین بار نیست که زنی از عربستان سعودی فرار می‌کند و در سطح جهانی معروف می‌شود. “رعنا احمد” زن دیگر عربستانی است که به آلمان گریخته و داستان زندگیش را به صورت کتاب منتشر کرده است. کتاب او با نام “اینجا زنان اجازه رویا دیدن ندارند” در سال ۲۰۱۸ در آلمان منتشر شد.

 

۲۶ دی ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی