امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

۷۰ درصد از کارکنان سازمان ملل در معرض مزاحمت‌های جنسی

بر اساس گزارشی که سازمان ملل متحد منتشر کرده، بیش از دو سوم کارکنان این نهاد بین‌المللی و مؤسسات وابسته به آن در دو سال گذشته مزاحمت جنسی را در محیط‌های کار یا مهمانی‌‌ها و مجالس سازمان ملل تجربه کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز در یک نظرسنجی که مؤسسه دلویت از طرف سازمان ملل در بین ۳۰ هزار ۳۶۴ کارمند این نهاد بین‌المللی انجام داده، فقط ۱۷ درصد از کارکنان سازمان ملل بدون تجربه مزاحمت جنسی به وظایف خود عمل کرده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی با انتشار یک نامه سرگشاده اعلام کرد:

«اول اینکه ما راه درازی در پیش داریم تا بتوانیم بدون هیچ پروایی مزاحمت‌های جنسی را مطرح کنیم و آن را به بحث بگذاریم. دوم، احتمال دارد که [در بین کارکنان] احساس بی‌اعتمادی مداوم، احساس انفعال و عدم پاسخگویی وجود داشته باشد.»

نظرسنجی سازمان ملل از کارکنانش درباره تجربه مزاحمت جنسی در چارچوب کارزار «می‌تو» درباره مزاحمت‌های جنسی در سراسر جهان انجام شده است.

بر اساس این نظرسنجی ۷ ,۲۱ درصد اشخاصی که در نظرسنجی سازمان ملل شرکت کرده‌اند، در معرض مزاحمت‌ها و کنایه‌ها و شوخی‌های جنسی قرار داشتند. ۲ ,۱۴ درصد در معرض کنایه‌هایی درباره نحوه پوشش خود، فعالیت‌های جنسی و قد و قامت خود قرار داشتند. ۱۳ درصد هم مزاحمت کامل جنسی را تجربه کرده‌اند.

۱۰,۹ درصد از کارکنان سازمان ملل که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که در معرض اداها و ژست‌های کنایه‌آمیز جنسی که سبب شرمساری آن‌ها شده قرار داشتند.

نیمی از اشخاصی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که در محل کار خود مزاحمت‌های جنسی را تجربه کرده‌اند. ۱۷,۱ درصد در برنامه‌های جانبی، جشن‌ها و مهمانی‌ها. بیش از ۷۰ درصد کسانی که از نظر جنسی مزاحم همکارشان شده‌اند مرد بوده‌اند.

از هر سه نفری که مزاحمت جنسی را تجربه کرده، فقط یک نفر آن را اعلام کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در نامه سرگشاده خود نوشته که با تکیه بر این آمار اکنون می‌توان به خوبی دریافت که چه چیزهایی می‌بایست تغییر کند تا در آینده کارکنان سازمان ملل در محیطی بدون مزاحمت‌های جنسی بتوانند به وظایفشان عمل کنند:

«ما به عنوان سازمانی که برای پاسداشت حقوق و حرمت انسان‌ها بنیان گذاشته شده، می‌بایست در مقابله با مزاحمت‌های جنسی نمونه و معیار باشیم.»

بعد از آنکه گزارش‌هایی از سوءاستفاده جنسی کارکنان سازمان ملل از زنان و کودکان در آفریقا منتشر شد، این نهاد بین‌المللی تلاتش کرد در این زمینه‌ها شفاف‌تر عمل کند.

تابستان گذشته مدیر دفتر برنامه مشترک ملل متحد در مبارزه با اچ‌آی‌وی و ایدز شش ماه زودتر از موعد استعفا داد. او متهم شده بود به اینکه در دوران مدیریتش بر این دفتر، مزاحمت‌های جنسی برای کارکنان افزایش پیدا کرده است.

زمانه ـ ۲۶ دی ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی