امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

ویدئو/ فاطمه معتمد آریا: زنان را نمی‌توانید متوقف کنید

شبکه نمایش مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را به‌طور زنده روی آنتن برد اما بخش‌هایی از بزرگداشت فاطمه معتمدآریا را سانسور کرد. بازیگر سرشناس سینمای ایران در سخنان کوتاهی اعلام کرد که در دوران بازیگری‌اش موانع و محدودیت‌های بسیاری را بر سر راه او قرار داده بودند. اما این موانع باعث جهش‌های بزرگ‌تری در کارنامه هنری‌اش شده، به این دلیل که می‌خواسته بگوید ارزش زن والاتر از آن است که بتوان متوقفش کرد…

 

شامگاه سه‌شنبه ۹ بهمن، جشنواره فیلم فجر از فاطمه معتمد آریا تجلیل کرد. این بازیگر سینمای ایران گفت:

«باید بگویم خیلی سخت بود که بپذیرم اینجا باشم. نمی‌خواهم بگویم از چیزی دلخورم، چون اینجا جشن است. نمی‌خواهم بگویم جای خیلی از کسانی را که نیستند، خالی می‌کنم؛ مثل بیضایی و دیگر کسانی که سهم زیادی در هنر این مملکت دارند. من دلخور نیستم که هرجا که رفتم، در طی این ۴۰ سال، توقف برایم ایجاد کردند، این توقف باعث شده است جهش بزرگ‌تری داشته باشم، برای این‌که بگویم زن ارزش والاتری دارد، برای این‌که بتوانیم متوقفش کنیم. در این مدت، از طرف همه اهالی سینما حمایت شدم، نه کسانی که بر مسندی بودند. از همکارانم در خانه سینما که همه حقوق صنفی سینماگران را نگه می‌دارند، تشکر می‌کنم.»

معتمدآریا که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کرده بود و در فیلم انتخاباتی او به همراه زهرا رهنورد حضور پیدا کرده بود در مهر آن سال ممنوع‌الخروج شد. چند ماه بعد این بازیگر سرشناس در جشنواره فیلم کن بدون حجاب و با مچ‌بند سبز حضور پیدا کرد که منجر به ممنوع‌التصویر شدن‌اش شد. در زمستان ۱۳۹۲ فیلم «قصه‌ها» و «پریناز» با بازی او، هم‌زمان پروانه نمایش گرفتند.

معتمد آریا در بخشی از سخنانش در جشنواره فیلم فجر گفت:

«همه انتقادها از همه سو به سینماست، برای اینکه گوهر دست‌نیافتنی است و همه آن را می‌خواهند. هر کسی از هر نقطه‌ای که بتواند، پیکان تیز انتقاداتش را به طرف ما می‌آورد ولی ما یک خانواده دوست داشتنی محترم و معتقد به همه ارزش‌های انسانی هستیم.»

 

شبکه نمایش که افتتاحیه جشنواره فیلم فجر را به طور زنده پوشش می‌داد، مراسم بزرگداشت فاطمه معتمد آریا را یکسر سانسور کرد. کیهان شریعتمداری هم صبح چهارشنبه ۱۰ بهمن در نوشته‌ای بسیار توهین‌آمیز، بازیگر سرشناس سینمای ایران را «یک پیرزن بازیگر» خطاب قرار داد و او را به قدرنشناسی از نظام و سیاه‌نمایی متهم کرد.

فاطمه معتمدآریا با ایفای نقش‌های متعدد و متنوع به یکی از چهره‌های برجسته سینما در چند دهه اخیر بدل شده است. بازی در «روسری آبی»، «گیلانه»، «همسر»، «مسافران» و «اینجا بدون من» از نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی او در سینمای اجتماعی ایران است.

معتمدآریا قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر گفته بود:

«خیلی دلم می‌خواست آن موقع که اجازه کار نداشتم و حتی اسمم را در سینما مجاز نبودند بیاورند، زمانی که فیلم‌هایم را از جشنواره حذف می‌کردند یا اجازه نامزد شدن به هیچ فیلمم را نمی‌دادند برایم بزرگداشت می‌گرفتند. آن زمان خیلی احساس امنیت می‌کردم ولی الان نمی‌خواهم بگویم که حس خیلی خوبی ندارم زیرا که وقتی احسانی به آدم می‌شود دور از انصاف است که آدم به آن ارج ننهد اما این بزرگداشت، بزرگداشتی نیست که الان برایم ضروری باشد.»

معتمدآریا ۱۵ دی سال جاری در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرده بود با ورود پول‌های سرگردان و بی‌شناسنامه به سینمای ایران، چرخه معیوبی شکل گرفته است: شاخه‌ کم‌خرج سینمای فرهنگی ایران به حاشیه رانده شده، و محتوا، روابط و حتی مسیر سینمای ایران به سوی مناسبات جعلی هالیوودی، ریخت‌و پاش‌ها و بذل و بخشش‌ها، خرید چهره‌ها و تزئین سردر سینماها تغییر کرده است.

۱۰ بهمن ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی