امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

فریادهای نیلوفر بیانی در دادگاه: مردم! من را شکنجه کردند، به زور اعتراف گرفتند

نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست بازداشت شده در دومین جلسه دادگاه اعلام کرده که بارها توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده است. او در دادگاه رو به دیگران کرده و فریاد زده “اگر شما رو هم مثل من به آمپول زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید! مردم این چند ماه من را انفرادی نگه داشتند، کلی زدنم و به زور اعتراف گرفتن، دارن منو میبرن پیش صلواتی اعدامم کنن”…/

******
فعالان محیط زیستی پس از گذشت یک سال بالاخره طی هفته‌ی گذشه دوبار در دادگاه حاضر شدند. آنان مجبور شدند تا برخلاف قانون وکلایی که دادگاه برای آنان مشخص کرده را همراه خود داشته باشند و دادگاه به ریاست قاضی صلواتی وکلای انتخابی آنان را قبول نکرد.

سال گذشته گفته شد که کاووس سید امامی یکی دیگر از فعالان محیط زیستی نیز در بند دو الف سپاه خودکشی کرده است .

همچنین گفته می شود که تا ماه ها پس از مرگ کاووس سید امامی، خبر فوت او از دیگر زندانیان محیط زیستی پنهان مانده بود تا بتوانند از این طریق آنان را وادار به اعتراف علیه خود کنند.
نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست بازداشت شده در دومین جلسه دادگاه اعلام کرده که بارها توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده است.

او در دادگاه رو به دیگران کرده و فریاد زده “اگر شما رو هم مثل من به آمپول زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید! مردم این چند ماه من را انفرادی نگه داشتند، کلی زدنم و به زور اعتراف گرفتن، دارن منو میبرن پیش صلواتی اعدامم کنن”

بیش از یک سال است که فعالان محیط زیستی در زندان دو الف وابسته به اطلاعات سپاه در بازداشت به سر می برند و پس از گذشت یک سال بی آنکه حق انتخاب وکیل داشته باشند با وکلای انتخابی از سوی قضای صلواتی در دادگاه حاضر شده اند.

هیچ کس نمی داند چه بر آنها طی این یک سال در زندان رفته است و در معرض چه برخوردهایی قرار گرفته اند و معمولا نیز خانواده هایشان همراه با ماموران اطلاعات سپاه با آنان دیدار داشته اند. هرچند که پس از چند ملاقات خانواده ها نگران از وضعیت جسمانی و روحی زندانیانشان برای رهبری و سران قوا نامه نوشته و نگرانی خود را ابراز کردند.

شکنجه موضوع قابل کتمانی در زندان های انفرادی نیست و طی این سالها بسیاری از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران نوشته و گفته اند که چه بر سر آنان در زندان ها آمده است. نامه‌های فعالان جنبش سبز که در سال ۸۸ بازداشت شدند خود گواه این موضوع است، نامه‌هایی که هیچ گاه مورد توجه مسئولان قضایی و امنیتی قرار نگرفت و با انکار تلاش کردند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

به طور مثال مرگ ستار بهشتی یکی از نمونه های بارز شکنجه در زندان است. جوان وبلاگ نویسی که به دلیل ضرب و شتم در زندان جان باخت.

مرگ مشکوک کاووس سید امامی دیگر زندانی محیط زیستی نیز در سال گذشته نگرانی ها را نسبت به چگونگی برخوردهای صورت گرفته با این فعالان محیط زیستی جدی تر می کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اختیار چندانی ندارند و نتوانسته اند با حضور در بند مخصوص سپاه و ملاقات با این زندانیان از کم و کیف چگونگی نگهداری و برخورد با آنان اطلاع پیدا کنند، هرچند که بازهم در داخل زندان و در مقابل بازجوها نمی توان نسبت به نتیجه چنین ملاقات هایی خوش بین بود.

اطلاعات سپاه از آنجاکه زیر نظر رهبری اداره می شود از حیطه نظارت مجلس و دولت خارج بوده و بسیار شده است که زندانی های این مجموعه حتی نامشان در لیست سازمان زندان ها نیز ثبت نشده است و در واقع برای بازجویان اطلاعات سپاه، بند دوالف جزیره‌ای خودمختار است که در آنجا هرکاری که بخواهند انجام داده و کسی نیز توانایی بازخواست از آنان را ندارد.

از سوی دیگر این زندانیان از حق دادرسی عادلانه مطابق با قوانین خود قوه قضاییه و قانون اساسی نیز محروم بوده و حتی نتوانسته اند وکیل خود را انتخاب کنند.

کلمه – ۱۶ بهمن ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی