امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

گزارشی از وداع با شهروز رشید

وداع با شهروز رشید نویسنده، شاعر و مترجم که در دوم فوریه در بیمارستانی در شهر برلین بر اثر بیماری، زندگی کوتاه ولی پر بارش را بدرود گفت، در دو بخش خاکسپاری ساعت ۱۱:۰۰ و نیز یادمان وی هم در همان روز ساعت ۱۷:۰۰ در ۱۵ فوریه در شهر برلین انجام گرفت

 

 

 

***

 

 

 

وداع با شهروز رشید نویسنده، شاعر و مترجم که در دوم فوریه در بیمارستانی در شهر برلین بر اثر بیماری، زندگی کوتاه ولی پر بارش را بدرود گفت، در دو بخش خاکسپاری ساعت ۱۱:۰۰ و نیز یادمان وی هم در همان روز ساعت ۱۷:۰۰ در ۱۵ فوریه انجام گرفت.

شهروز رشید متولد سال ۱۳۳۹ خورشیدی در استان آذربایجان بود. او از سال۶۳ به دلیل فعالیت سیاسی و حکومت ولایت فقیه ایران مجبور به زندگی در تبعید شد و در سال ۶۸ با آذر آذرشهاب که وی هم موجب به ترک ایران شده بود، ازدواج کرد.

به خاکسپاری شهروز رشید در آرامگاه لوییزن واقع در شارلتون برگ برلین صورت گرفت. در مراسم پیش از خاکسپاری آذر سروده ی ویژه خود را با درد و اندوه فراوان به گوش رسانید. اعضای خانواده ی آذر شهاب، رشید، کانون ها، انجمن ها، فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراوانی در هر دو بخش برنامه با دادن و خواندن پیام های مختلف همدلی کردند. آنها با سروده ها و ارزیابی کارهای فرهنگی و سیاسی و خاطره گویی ها ابعاد گوناگونی از تفکر و کند و کاو های شهروز رشید را به تصویر کشیدند.

در بخش دیگرِی، بزرگداشت با نمایش فیلمی از چار چوپ زندگی و شرایط جامعه ی انسانی ـ اجتماعی محلِ سکونت شهروز رشید به نمایش گذاشته شد. این مجموعه ویژگیها ی ارتباطات و ارزش های زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهروز رشید در طی حیات او در شهر برلین را در برگرفته بود، که موجب آشنایی بیشتری سوگواران با نگاه های مختلف او به اطراف و محیط زندگانی  بود. در واقع کمیت و کیفیت پروسه ی پژوهش های فرهنگی و اجتماعی او را در ارتباط با مجموعه انسان ها به نحوی نیز شامل می شد.

به نقل از سخنوران نقل قول های مهمی از شهروز رشید مثل «برای رنج بردن باید که شایستگی داشت » و «تنهایی را هر کس تاب و توان نیست» اشاره شد.

طرح نکته جالب توجه  دیگری بود که او در زمینه روانکاوی و روانشناسی دانش خود را داشت. از این رو برای او ارتباط گیری و درک انسان ها بسیار ساده  و  در عین حال عمیق می نمود.

علاوه بر شش اثر ادبی، از کارهای برجسته دیگرِ او که به آن اشاره شد بررسی و آموزش هفت پیکر گنجوی نظامی و برگزاری کلاس های نوشتن خلاق بود.

در طول برنامه به دفعات از سروده های خود شهروز رشید با صدای خودش در این محفل سوگواری بهره برده شد.

گردانندگی او  در بزرگداشت بیستمین سالگرد قتل های زنجیره ای  و همچنین شرکت او در آخرین اکسیون، ۱۰۰ امین سالگرد اِل اِل دِمو ( قتل لوکزامبورگ و لیبکنشت) با وجود بیماری گفته شد که کمتر پژوهشگران همچون او در اکسیون های سیاسی شرکت می جویند.

در طول برنامه کلیپی از اعضای خانواده دوستان، شاگردان و هنرجویان کلاس های مختلف برنامه را همراهی می کرد.

در ضمن قابل ذکر است مسئولیت اجرایی و تنظیم هر دو برنامه را میترا زاهدی بعهده داشت.

بزرگداشت خاطره ی شهروز رشید شاعر، آزادی خواه و عدالت جو با اجرای آوازی بعد از دو ساعت و نیم بطور رسمی پایان گرفت.

آذین – ۲۷ بهمن ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی