امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

روز جهانی زنان در سراسر دنیا: اعتصاب، اعتراض و تعطیلات


مارس از سال ۱۹۷۵ از سوی سازمان ملل برای گرامیداشت دستاوردهای زنان و برای مطالبه حقوق دیگر زنان گرامی داشته می‌شود. اما رویکردها به این روز و نحوه برگزاری آن در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است. این روز را در برخی کشورها با اعتراض و در برخی کشورها با اهدای گل جشن می‌گیرند، گزارشی از حال و هوای روز جهانی زن در سال ۲۰۱۹…/

*****

۸ مارس از سال ۱۹۷۵ از سوی سازمان ملل برای گرامیداشت دستاوردهای زنان و برای مطالبه حقوق دیگر زنان گرامی داشته می‌شود. اما رویکردها به این روز و نحوه برگزاری آن در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است. این روز را در برخی کشورها با اعتراض و در برخی کشورها با اهدای گل جشن می‌گیرند، گزارشی از حال و هوای روز جهانی زن در سال ۲۰۱۹.

روز جهانی زن در کوزووو
در اروپا

هزاران زن در اسپانیا امروز به میلیون‌ها نفری پیوستند که خواهان حقوق برابر و رفع نابرابری در درآمد، خشونت و نابرابری بودند. در اسپانیا حقوق زنان یکی از موضوعات داغی است که در ارتباط با انتخابات ماه آینده این کشور مطرح می‌شود. بسیاری از کارکنان زن امروز بر سر کار خود حاضر نشدند. سایرین کارهای خانه و نگهداری از کودکان را به مردان سپردند. در مادرید راهپیمایی و اعتراضات در سراسر جهان برای گرامیداشت روز جهانی زن با شعار «تعادل برای بهتر شدن» برگزار شد.

در پرتقال، اعضای کابینه این کشور، روز پنجشنبه برای یادبود قربانیان خشونت خانگی یک دقیقه سکوت کردند. پلیس پرتقال می‌گوید که امسال ۱۲ زن به دلیل خشونت خانگی کشته شده‌اند. این عدد بالاترین رقم قربانیان در ۱۰ سال گذشته است.

در فرانسه نخستین جایزه سیمون ویل به کنشگر کامرونی که در حوزه خشونت علیه زنان و دختران و ازدواج اجباری فعالیت می‌کند، داده شد.

آسیا دومارا منگاتاسو، خلاف میلش در ۱۵ سالگی وادار به ازدواج شد، اما به تحصیلاتش ادامه داد. او سپس بر فعالیت در مورد قربانیان بوکو حرام تمرکز کرد. این جایزه به نام یک سیاستمدار فرانسوی بازمانده از هولوکاست نام‌گذاری شده، که سقط جنین را قانونی کرد.

در روسیه روز ۸ مارس تعطیل رسمی است اما گرامیداشت آن بیش از هر چیز مبتنی بر نقش‌های جنسیتی است که اکنون مورد انتقادند. بنا بر سنت هر ساله، ولادیمیر پوتین در این روز سخنرانی کرد و در سخنان خود از صبوری و حمایت زنان تشکر کرد. رئیس جمهوری روسیه گفت: «شما زنان می‌توانید همه کارها را انجام دهید، هم در بیرون خانه هم در خانه. شما زبیایی و شادی خود را حفظ می‌کنید، تعادل خانواده را با عشق خود حفظ می‌کنید.»

در ترکیه چهار نفر از اعضای یک انجمن، راه دیگری برای گرامیداشت روز جهانی زن یافتند: آنها از پل ۱۵ ژوئیه استانبول که بخش اروپایی و آسیایی را به هم وصل می‌کند به داخل آب‌های بسفر پریدند.
در آسیا

در آسیا صدها رن در خیابان‌های دهلی نو خواهان توقف خشونت علیه زنان، خشونت جنسی و نابرابری در محیط کار شدند.

پسرها در هند بیش از دختران ارزش دارند. هزارن زن هندی پس از مرگ شوهرشان سوزانده می‌شوند، چون خانواده شوهر ممکن است جهیزیه او را نامناسب بدانند.

احزاب سیاسی هند، سال‌هاست که وعده داده‌اند ۳۳ درصد کرسی‌های پارلمان این کشور را به زنان اختصاص خواهند داد، اما هنوز این وعده تحقق نیافته است.

در پایتخت اندونزی، جاکارتا، صدها زن و مرد پلاکاردهایی را در دست داشتند که خواهان لغو قوانین و سنت‌های تبعیض‌آمیز مانند اخراج از کار به دلیل بارداری و قراردادهای نابرابر زنان و مردان شدند.

زنان اندونزی که چهارمین کشور پردرآمد دنیاست، دسترسی به آموزش برابر دارند اما با بیکاری بیشتر، درآمد کمتر و شرایط کاری نامناسب روبه رو هستند.

تظاهرات ۸ مارس در قرقیزستان

در کره‌شمالی زنان با پوشیدن لباس‌های سیاه و کلاه‌های نوک تیز تظاهرات کردند.

دانشجویان کالح سئویانگ گفتند که کره جتوبی در تلاش است تا در این کشور زنان را هم «آدم» حساب کنند، و زنان باید تا زمانی که بتوانند در امنیت در خیابان‌ها راه بروند، مبارزه کنند.

در کره شمالی، روز زن یکی از معدود روزهای تعطیل ملی است که وجه سیاسی ندارد و افراد در این روز برای گرفتن عکس‌های خانوادگی لباس مخصوص می‌پوشند و برای مادران و همسران گل رز هدیه می‌برند.

در فیلیپین، صدها زن با لباس‌های بنفش، در مانیل راهپیمایی کردند و خواهان کناره‌گیری رودریگو دوترته رییس جمهوری این کشور شدند که به گفتن جوک‌های سکسیستی معروف است و خطری برای یکی از دموکراسی‌های آسیا به شمار می‌آید.
در آمریکای شمالی

در روز ۸ مارس، ملانیا ترامپ از زنان ۱۰ کشور جهان به دلیل شجاعت‌شان تقدیر کرد.

برندگان این جایزه، شامل فعالان مدنی، افسران پلیس و یک روزنامه‌نگار تحقیقی از کشورهای بنگلادش، جیبوتی، مصر، اردن، مونته نگرو، میانمار، پرو، سرلانکا و تانزانیا بودند.

در مراسمی که روز پنجشنبه برگزار شد، ملانیا ترامپ گفت: «شجاعت آن چیزی است که آن کسانی را که تنها از تغییر سخن می‌گویند، از کسانی که واقعا برای تغییر دست به عمل می‌زنند جدا می‌کند.»

در این مراسم مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ آمریکا به طور جداگانه از زنان ایران به دلیل اعتراضات‌شان به حجاب اجباری و از فعال مدنی اوکراینی که در سال ۲۰۱۸ با اسید سولفوریک به قتل رسید، تقدیر کرد.
در آفریقا

نخست وزیر اتیوپی، آبی احمد، که یکی از کابینه‌های برابر جنسیتی جهان را تشکیل داده، در تجمعی که به مناسبت ۸ مارس در این کشور تشکیل شد، گفت زنان ستون‌های یک ملت‌اند و باید به دلیل فداکاری‌هایشان مورد تقدیر قرار بگیرند.

رییس جمهویری جدید کنگو، فلیکس تشیسکدی، با رهبران زن است کشور درباره مشکلات زندگی روزمره‌شان گفت و گو کود.

در پایتخت کنیا، زنان علیه خشونت‌های جنسیتی تظاهران کردند. آنها گفتند هنوز خیلی دشوار است که زنان از آزارهای جنسی به راحتی سخن بگویند و هنوز باید آهسته آهسته رشد کنند.

در نایروبی

به نقل از زمانه / ۱۷ اسفند ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی