امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

تشکیلات دمکراتیک زنان ایران حکم سنگین خانم نسرین ستوده را به شدت محکوم می‌کند

محکومیت سنگین خانم نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق، سبب حیرت افکار عمومی ایران و جهان شده است. تشکیلات دموکراتیک زنان ایران هم‌صدا با همه مدافعان و مبارزان حقوق مدنی و زنان، اقدام ارگان‌های رسمی تصمیم گیرنده در مورد پرونده خانم نسرین ستوده را به شدت محکوم کرده و خواستار لغو این حکم ظالمانه و آزادی این کنشگر فعال و شناخته شده مدافع حقوق بشر و دیگر زندانیان سیاسی زن می‌باشد. آزادی همه زندانیان سیاسی یکی از خواسته‌های مبرم جنبش مردمی و آزادی‌خواهی میهن ما است…

 

*************

 

محکومیت سنگین خانم نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق، سبب حیرت افکار عمومی ایران و جهان شده است. او که وکالت برخی از زندانیان فعال حقوق بشری و مدنی را به عهده داشته، به‌دلیل انتقاد پیگیرانه و صریح از عملکرد ارگان های مسئول جمهوری اسلامی ایران از خرداد ماه سال ۱۳۹۷ دستگیر و در زندان اوین به سر میبرد. آقای خندان همسر او در تاریخ ۲۰ اسفند ۹۷ نوشت :
«حکم نسرین ستوده در آخرین پرونده اش، در زندان به او ابلاغ شد. ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق حاصل دو پرونده باز اوست. پنج سال زندان بابت پرونده اول و ۳۳ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق، بابت پرونده دوم»
دادگاه انقلاب، به فعالیت های خانم ستوده در مورد حقوق زنان و مخالفت او با حجاب اجباری را «تشویق به فساد و فحشا» تفسیر کرده است.
این حکم بیش از پیش دلالت بر عزم جزم و رویه تغییرناپذیر قوه قضائیه رژیم برای سرکوب هرچه بیشتر دگراندیشان و فعالان حقوق بشر و مدنی دارد. بسیاری از شخصیت ها و نهادهای حقوق بشری جهان صدور چنین حکمی سنگین برای خانم ستوده، که در تعارض آشکار با قانون و اصول و منطق حقوقی است، را به شدت محکوم کردند. از جمله جمعی از وکلای دادگستری ایران در بیانیه ای ضمن محکومیت این حکم نوشتند:
«صدور چنین حکم سنگینی مایه شرمساری و نشان از فقدان بردباری در برخورد با وکلای منتقد و حاکی از ضعف عدالت قضایی و در تقابل آشکار با فصل حقوق ملت در قانون اساسی و قواعد بنیادین حقوق بشر و امر وکالت است.»
عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران نوشت:
«در حکومت ولایت فقیه، جزای مخالفت با مجازات اعدام، حجاب اجباری و دفاع از حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی، محکومیت به حبس‌های بلند مدت و ضربه‌های شلاق است. دستگاه‌ های امنیتی ـ قضائی می ‌دانند که این احکام غلاظ و شداد بر روحیه‌ ی مقاوم و عزم راسخ نسرین ستوده در دفاع از حقوق ستم‌ دیده‌گان خللی وارد نمی‌آورد. اما هدف اصلی ایشان ایجاد رعب و وحشت در صفوف مردمی است که دامنه‌ی اعتراض ‌ها و تظاهراتشان برای استیفای حقوق سیاسی، مدنی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی‌شان رو به گسترش است. جامعه‌ی بین‌المللی نمی‌تواند و نباید این مضحکه‌ی ضد حقوق بین‌المللی حقوق بشر را نادیده بگیرد.»
سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه خود تصریح کرده است که نسرین ستوده، در فرایندی فاقد دادرسی عادلانه و با نقض ابتدایی ترین حقوق متهم به طور غیابی محاکمه و محکوم شده است.
نسرین ستوده عضو شورای صلح و کانون مدافعان حقوق بشر و نیز عضو کمپین لغو اعدام یکی از صدها زندانی سیاسی زن ایران است که به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، « اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی » یا برهم زدن «امنیت» تاریک اندیشان نظام ولایی و نیز « فعالیت تبلیغی علیه نظام » و .. در زندان های ایران به بند کشیده شده اند. زندانیانی که گاه با داشتن فرزندان خردسال، ماهها و حتی سال ها بی خبری از کودکان شان، که به عنوان نوعی شکنجه علیه مادران زندانی اعمال می شود، در زندان های ایران به مبارزه و مقاومت خود ادامه می دهند.
بنا به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در تاریخ ۶ مهر ۹۷، علاوه بر زنان دراویش زندانی (زندان قرچک) و نیز فعالان زن محیط زیست که در بند امنیتی سپاه نگهداری میشوند، فقط در بند زنان زندان اوین در حال حاضر ۱۷ زن عمدتا به دلایل سیاسی و امنیتی زندانی هستند که اسامی آنان از این قرار است :

مریم اکبری منفرد – متولد ۲۲ آذرماه ۱۳۵۴ محکومیت: ۱۵ سال حبس تعزیری
زهرا زهتاب‌چی – متولد ۸ فروردین ۱۳۴۸ – محکومیت: ۱۰ سال حبس تعزیری
فاطمه مثنی (مثنا) – متولد ۱۵ خرداد ۱۳۴۶ – محکومیت: ۱۵ سال حبس
نرگس محمدی – متولد ۱ اردیبهشت ۱۳۵۱ – محکومیت: ۱۶ سال حبس به علاوه ۶ سال حبس از پرونده پیشین
ریحانه حاج‌ ابراهیم دباغ – متولد ۱۰ خرداد ۱۳۶۱- محکومیت: ۱۵ سال حبس و تبعید
آزیتا رفیع‌زاده – متولد ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۹ – محکومیت: ۴ سال حبس تعزیری
نازنین زاغری رتکلیف – متولد ۵ دی ۱۳۵۷- محکومیت: ۵ سال حبس تعزیری
ارس امیری – متولد آبان ۶۵
گلرخ ابراهیمی ایرایی – متولد ۸ مرداد ۱۳۵۹- محکومیت: ۶ سال حبس (با اعمال ماده ۱۳۴ و عفو، این حکم به دو سال و نیم کاهش پیدا کرد)
نسرین ستوده لنگرودی – متولد ۹ خرداد ۱۳۴۲- محکومیت: بازداشت موقت و بلاتکلیف
نگین قدمیان – متولد ۱۱ مرداد ۱۳۶۲- محکومیت: ۵ سال حبس تعزیری
معصومه (مینو) قاسم‌زاده ملک‌شاه – متولد خرداد ۱۳۵۵ – محکومیت: ۱۰ سال حبس تعزیری
رقیه حاجی ماشااله- متولد سال ۱۳۶۰- محکومیت: بلاتکلیف
لیلا تاجیک – سن: ۴۵ سال – محکومیت: پرونده در حال بررسی
آتنا (فاطمه) دائمی – متولد ۷ فروردین ۱۳۶۷ – محکومیت: ۷ سال حبس تعزیری (با اعمال ماده ۱۳۴ به ۵ سال حبس کاهش پیدا کرد)
الهام برمکی – متولد ۲۸ شهریور ۱۳۴۷- محکومیت: ۱۰ سال حبس
ستوده فاضلی – متولد ۲۲ شهریور ۱۳۳۲ – محکومیت: ۳ سال حبس

تشکیلات دموکراتیک زنان ایران همصدا با همه مدافعان و مبارزان حقوق مدنی و زنان ، اقدام ارگان های رسمی تصمیم گیرنده در مورد پرونده خانم نسرین ستوده را به شدت محکوم کرده و خواستار لغو این حکم ظالمانه و آزادی این کنشگر فعال و شناخته شده مدافع حقوق بشر و دیگر زندانیان سیاسی زن می باشد. آزادی همه زندانیان سیاسی یکی از خواسته های مبرم جنبش مردمی وآزادی خواهی میهن ما است.

تشکیلات دموکراتیک زنان ایران
۲۲ اسفندماه ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی