امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

جشن نوروزی سازمان عفو بین‌الملل در بروکسل به یاد زندانیان سیاسی ایران

مجری مراسم در ابتدا با نام بردن از ۶ زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران؛ حمید بابایی، نرگس محمدی، احمدرضا جلالی، آتنا دائمی، آرش صادقی و نسرین ستوده گفت این افراد به صورت سمبلیک انتخاب شده‌اند تا توجه همگانی را نسبت به ظلمی که به کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران می‌رود جلب کنند

 

 

 

***

 

 

 

جشن نوروزی سازمان عفو بین‌الملل، روز جمعه ۲۲ مارس، در مقابل سفارت ایران در بروکسل، پایتخت بلژیک، به یاد زندانیان سیاسی ایران برگزار شد.

مجری مراسم در ابتدا با نام بردن از ۶ زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران؛ حمید بابایی، نرگس محمدی، احمدرضا جلالی، آتنا دائمی، آرش صادقی و نسرین ستوده گفت این افراد به صورت سمبلیک انتخاب شده‌اند تا توجه همگانی را نسبت به ظلمی که به کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران می‌رود جلب کنند.

در ادامه سخنرانان با ذکر شرحی از وضعیت هر کدام از این زندانیان در ایران، خواستار آزادی آنان شدند. سلما بن خلیفه، وکیل دادگستری، ضمن محکوم ساختن مجازات نسرین ستوده که به تازگی به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است، گفت به زودی کانون وکلای بلژیک نامه‌ای سرگشاده در اعتراض به حکم صادره برای وی منتشر خواهند کرد.

در ادامه ژان کریستوف دوویل از مقامات سازمان عفو بین‌الملل در حمایت از نرگس محمدی سخنانی ایراد کرد.‌ خانم محمدی به دلیل فعالیت‌هایش از جمله تلاش برای لغو حکم اعدام، به ۱۶ سال زندان محکوم شده است و دوران حبس خود را در زندان اوین تهران می‌گذراند.

آقای دوویل در این مراسم با نقل خاطرهای از فرزندان نرگس محمدی، علی و کیانا، که دور از مادر خود هستند اظهاراتی از مامور وزارت اطلاعات ایران را برای حضار بازگو کرد که به گفته او به فرزندان خانم محمدی گفته بوده است که «فکر زندگی کردن در یک جا با پدر و مادر را برای همیشه از سر خود بیرون کنند.»

در این مراسم پس از شرحی از آرش صادقی، همسرش گلرخ ایرایی، آتنا دائمی و حمید بابایی دانشجوی دانشگاه لیژ بلژیک که به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است؛ نامه همسر احمدرضا جلالی برای حضار قرائت شد.

آقای جلالی، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد و از اساتید دانشگاه در بلژیک در سال ۹۵ به هنگام سفر به ایران دستگیر و به اتهام جاسوسی روانه زندان شد.

همسر احمدرضا جلالی در نامه خود با اشاره به کاهش ۳۰ کیلو وزن او و ابتلا به افسردگی‌اش در زندان، خواستار معاینه پزشک مستقل شد و از جامعه جهانی خواست مقدمات آزادی او را فراهم آورند تا هرچه زودتر بتواند به جامعه دانشگاهی بلژیک بازگردد.

محمدرضا روحانی، وکیل و فعال سیاسی، نیز از جمله سخنرانان دیگر این مراسم بود. آقای روحانی با اشاره به نقض سیستماتیک حقوق بشر و اعدام مخالفان سیاسی از آغاز بر روی کار آمدن جمهوری اسلامی، جنبش زنان را از نخستین نیروهای رودررو با جریان جدید حاکم خواند.

وی با تعریف خاطره‌ای از تظاهرات ۸ مارس زنان در تهران در اولین سال انقلاب، حرکت «دختران خیابان انقلاب» و پایداری نسرین ستوده در زندان را ادامه‌ای بر مبارزات دامنه‌دار زنان ایران در رسیدن به حقوق خود دانست.

آخرین سخنران این مراسم مجید گلپور،استاد دانشگاه، بود. آقای گلپور، سیاست جمهوری اسلامی را «گروگان گرفتن» شهروندان دانست و با اشاره به شکاف نسلی میان جمهوری اسلامی و مردم، ابراز امیدواری کرد با پا گرفتن شبکه‌های اجتماعی و رواج گسترده آن در عصر جدید، «عدالت دیجیتال» محقق شود و صدای زندانیان در بند به گوش جهانیان برسد.

این فعال در پایان با بازگو کردن واکنش نسرین ستوده به حکم صادره و رد تقاضای فرجام‌خواهی از سوی او، این عمل ستوده را هوشمندانه و بیانگر امید و باور محکم وی به از راه رسیدن تغییرات بنیادین در آینده نزدیک عنوان کرد.

مراسم جشن نوروزی سازمان عفو بین‌الملل با خواندن اشعاری از عمر خیام و اجرای موسیقی زنده پایان یافت.

یوزونیوز – چهارم فروردین۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی