امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

تحسین و انتقاد از روسری سر کردن زنان نیوزیلندی در حمایت از قربانیان تروریسم

کمپین زنان نیوزیلندی به رهبری نخست وزیر این کشور جسیکا آردرن، برای بر سر کردن روسری به نشانه همدردی با زنان مسلمان به دنبال حمله تروریستی به مسجدی در این کشور، باعث اختلاف نظر درباره این موضوع شده که آیا چنین عملی می‌تواند مفید و موثر باشد؟ رویترز در گزارشی به این موضوع پرداخته…

آردرن برای ملاقات با اعضای جامعه مسلمانان نیوزیلند روسری مشکی بر سر کرد. امابا انتقادات فراوانی از سوی زنان کشورهای اسلامی نظیر ایران و عربستان روبه‌رو شد. در این کشورها زنان در صورت رعایت نکردن حجاب با مجازات یا دستگیری روبه‌رو هستند.

فعالان حقوق زنان می‌گویند که مساله حجاب برای زنانی که در سراسر جهان علیه حجاب اجباری مبارزه می‌کنند، موضوعی حساس است. مریم لی، فعال حقوق زنان در مالزی که انتخاب کرده حجاب نداشته باشد، می‌گوید: «وقتی زنان غیرمسلمان برای همدردی با زنان مسلمان روسری بر سر می‌کنند، خیلی خنده‌دار است. چون تجریه ما از حجاب در معنای سیاسی آن به هیچ وجه مثبت نیست. آرزو می‌کردم که خانم آردرن، روسری سرش نمی‌کرد، اما می‌دانم چرا چنین کاری کرده؛ چون او مسلمان نیست و از کشوری که اکثریت مردم آن مسلمانند هم نمی‌آید.»

زنان نیوزیلند روز جمعه گذشته در جریان کمپین «روسری برای هماهنگی» که به دست یک پزشک راه افتاد، روسری بر سر کردند. این پزشک شنیده بود که زنان مسلمان از بیرون رفتن می‌ترسند و نگرانند که روسری آنها باعث شود که هدف حمله تروریستی قرار بگیرند.

کاربری به نام @RamaNewDelhi در توییتر نوشته: «چرا حجاب به عنوان نشانه همدردی با زنان مسلمان انتخاب شده؟ بخش کلیدی مبارزه فمینیستی من زیر سوال بردن زنجیرهایی است که مذهب به شکل انتخابی بر دست و پای زنان می‌بندد.»

لی که کتابی به نام «انتخاب بی‌حجابی» نوشته، می‌گوید: زنانی که در مالزی انتخاب کرده‌اند حجاب نداشته باشند، با این اقدام خانم آردرن بیشتر زیر فشار قرار می‌گیرند تا حجاب داشته باشند.»

فشار بر زنان دیگر

زنان در کشور مالزی که اکثریت مردم آن مسلمانند و درصد بالایی از جمعیت آن از اقوام و ادیان دیگری غیر از اسلام هستند،  پیش‌تر در صورتی که دامن یا شلوارک می‌پوشیدند، نمی‌توانستند وارد ادارات دولتی شوند. چنین شرایطی در کشورهای اسلامی دیگر همچنان وجود دارد.

اما موتیارا اکا پراتیوی، دبیر انجمن حقوق زنان در اندونزی با اقدام آردرن موافق است: «همدردی با خانواده قربانیان یک عمل فمینیستی است و روسری هم سمبل جامعه‌ای است که مورد حمله قرار گرفته. گرچه کسانی از آردرن انتقاد می‌کنند، اما اکثریت اقدام او را تحسین می‌کنند. آنچه مهم است این است که جسیندا توانسته جنبشی در نیوزیلند ایجاد کند که با قربانیان حادثه همدردی کنند.»

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان که گرداننده کمپین آزادی‌های یواشکی در ایران است، درباره ماجرای روسری سر کردن زنان در نیوزیلند احساس متناقضی دارد. او که از سال ۲۰۰۹ تاکنون در خارج از ایران به سر می‌برد، بارها به خاطر این کمپین تهدید به مرگ شده است.

او می‌گوید: «از اینکه رهبر نیوزیلند و زنانش با جامعه مسلمانان ابراز همدردی کردند، خیلی خوشحال شدم، اما در عین حال احساس کردم که آنها از یکی از آشکارترین سمبل‌های سرکوب زنان در بسیاری از کشورها برای این همدردی استفاده کرده‌اند. این موضوع باعث ناراحتی من شد. به همین خاطر از آنها می‌خواهم که همدلی و خواهی خود را با ما که به خاطرحجاب کتک می‌خوریم، زندانی و تنبیه می‌شویم نیز نشان دهند.»

زمانه ـ ۷ فروردین ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی