امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

آخرین وضعیت سیل در ایران، از آق قلا و گمیشان

پس از گذشت بیش از ۱۳ روز از بارندگی‌های گسترده و جاری شدن سیل در بخش‌های وسیعی از شمال تا جنوب ایران موج جدید بارش‌ها از غرب و جنوب غرب کشور، استان‌های زیادی را همچنان در معرض خطر سیل قرارداده است. از بین این استان‌ها، در خوزستان وضعیت فوق‌العاده و در لرستان هم وضعیت اضطراری اعلام شده است. از سوی امدادرسانی به دو  استان سیل‌زدۀ شمالی نیز، همچنان ادامه دارد

 

 

 

***

.

پس از گذشت بیش از ۱۳ روز از بارندگی‌های گسترده و جاری شدن سیل در بخش‌های وسیعی از شمال تا جنوب ایران موج جدید بارش‌ها از غرب و جنوب غرب کشور، استان‌های زیادی را همچنان در معرض خطر سیل قرارداده است. از بین این استان‌ها، در خوزستان وضعیت فوق‌العاده و در لرستان هم وضعیت اضطراری اعلام شده است. از سوی دیگر امدادرسانی به دو استان سیل‌زدۀ شمالی نیز، همچنان ادامه دارد.

احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه با ورود سامانه بارشی از روز یکشنبه یازدهم فروردین بر شدت بارندگی‌ها افزوده شده، اضافه کرد که در روز دوشنبه (۱۲ فروردین) به جز استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان در سایر مناطق کشور شرایط مشابه روز یکشنبه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که شدت بارش در روز دوشنبه در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران و شمال سمنان وجود دارد.

با توجه به موج بارش‌های جدید اما مردم سیل‌زده شهرستان‌های آق قلا و گمیشان از توابع استان گلستان در شمال ایران همچنان از آسیب موج اول بارندگی‌ها و سیل ناشی از آن در رنج هستند.

بیشتر بخوانید:سیل در استان گلستان؛ اظهارات ضدونقیض درباره وضعیت گمیشان

به گزارش جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز که عازم این دو منطقه شده است با گذشت بیش از ۱۳ روز از جاری شدن سیل همچنان آب بیشتر خیابان‌ها را در بر گرفته است و عملا جریان زندگی را مختل ساخته است. در شهرستان آق قلا بیش از ۵۰ درصد از شهر درگیر آب گرفتگی است و در برخی مناطق ارتفاع آب همچنان بالاست. رفت و آمد مردم به وسیله تریلی، کامیون، قایق و تراکتور انجام می‌شود. آب و برق منطقه قطع شده و ساکنان به کمپ‌های اسکان موقت منتقل شده‌اند.

همچنین در پی بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیلاب و افزایش سر ریز آب گرگان رود، در بخشی از آق قلا، ارتفاع آب در حال افزایش است. از سوی دیگر نیروهای امدادی، داوطلبان و مردم عادی با کمک به یکدیگر در تلاش هستند که با مهار آب، از وارد آمدن خسارت بیشتر به شهر جلوگیری کنند.

وضعیت در منطقه ترکمن‌نشین گمیشان تاسف بارتر است. روان آبهایی که در چند روز گذشته در دشت‌های اطراف گسترده شده بودند به گمیشان رسید و برخی مناطق این شهرستان به زیر آب رفته، راه‌های زمینی برای ارتباط با این شهرستان کاملا مسدود شده است. نیروهای نظامی از جمله سپاه و ارتش در تلاش هستند تا یک راه زمینی با گمیشان إیجاد کنند(تا زمان نگارش این گزارش خبری از افتتاح این راه ارتباطی به دست نیامده است) تنها راه ارتباطی با گمیشان از طریق قایق یا بالگرد است.

مصلی نماز جمعه شهر گمیشان به ستاد بحران این شهرستان تبدیل شده و نیروهای امدادی هلال احمر و دیگر داوطلبان اقلام مورد نیاز از جمله خوراک و ملزومات اولیه زندگی را از این نقطه توسط خوروهای شاسی بلند به محلات محاصره شده در میان آب می‌برند. از سوی دیگر هر لحظه میزان آب افزایش می‌یابد و مناطق بیشتری را در گمیشان درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید:بررسی‌های پهپادی؛ سیلاب‌های جدید به سمت گمیشان در حرکت است

مسئولان ارشد سازمان جمعیت هلال احمر که در گرگان مستقر هستند اعلام کرده‌اند که ۵۶ هزار بسته غذایی یک ماهه در میان سیلزدگان مناطق مختلف کشور در ۳ روز اخیر توزیع شده است که از این میزان ۲۶ هزار بسته یک‌ ماهه در آق قلا و گمیشان استان گلستان توزیع شده است. این بسته‌های غذایی برای مصرف یک ماهه یک خانواده ۳ نفره تدارک دیده شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی در پی سیل اخیر در بخش‌های مختلف ایران تاکنون ۴۵ تن کشته شده‌اند که هفت تن از آنها مربوط به استان گلستان است. هلال احمر در این مدت به ۵۳ هزار نفر صرفا در سیل گلستان امداد رسانی کرده است. از ابتدای بحران، ۱۳ هزارنفر در این استان اسکان موقت داده شده‌اند که زندگی بخشی از آنها به حالت عادی بازگشته و اسکان موقت را ترک کرده‌اند.

هلال احمر ایران می‌گوید از ابتدای این بحران در استان گلستان ۱۴ میلیارد تومان کمک از سوی مردم به حساب این جمعیت واریز شده است. این در حالی است که از ۲۶ اسفند ماه تاکنون هلال احمر حدود ۲۵ میلیارد تومان برای فعالیت‌های امدادرسانی خود هزینه کرده است و برای کنترل کلان بحران و انجام وظایف حوزه هلال احمر در بحران سیل اخیر نیاز به ۳۰ میلیارد تومان بودجه دارد.

با همه اینها علاوه برخطر جاری شدن حجم بیشتری از روان آب‌ها به آق قلا و گمیشان، باقی ماندن و تجمع آب در این مناطق خطرناک است و علاوه بر آلودگی زیست محیطی و تخریب شبکه‌های زیرساختی، می‌تواند به ریزش ساختمان‌ها منجر شود.

یورو نیوز  ۱۲ فروردین ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی