امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

جمشید مشایخی پیر سینمای ایران درگذشت

جمشید مشایخی درگذشتجمشید مشایخی، بازیگر نقش‌های ماندنی سینمای ایران، سه‌شنبه ۱۳ فروردین پس از مدتی بستری بودن در بیمارستان درگذشت. «خشت و آیینه» کار ابراهیم گلستان، نخستین نقش سینمایی جمشید مشایخی بود که با فیلم‌هایی چون «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «قیصر» کار مسعود کیمیایی، «شازده احتجاب» ساخته بهمن فرمان‌آرا و «سوته دلان» به کارگردانی علی حاتمی در پیش از انقلاب ادامه یافت…
یادش گرامی باد!

**********

جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران، پس از ۸ روز بستری بودن در بیمارستان، ساعت ۲۱ امشب درگذشت.

سام مشایخی، فرزند این بازیگر پیشکسوت، با تایید این خبر، اعلام کرد جمشید مشایخی ساعت ۲۱ امشب ۱۳ فروردین در بیمارستان عرفان تهران به دلیل ایست قلبی درگذشته است. او توضیح داد که پدرش از ۵ فروردین بستری بوده است و البته از خانواده خواسته در این‌باره اطلاع رسانی نکنند.

فرزند جمشید مشایخی، بالا بودن کراتینین خون و نارسایی ریه و قلب را دلیل بستری شدن کمال‌الملک سینمای ایران در بیمارستان اعلام کرد.

جمشید مشایخی، ششم آذر ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد. او سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد و بازی روی صحنه را هم از همان دوره آغاز کرد. از اواخر دهه ۳۰ خورشیدی و با آمدن تلویزیون به ایران، مقابل دوربین تله‌تئاترها قرار گرفت و نخستین کارهای تصویری‌اش را به ثبت رساند.

«خشت و آیینه» کار ابراهیم گلستان، نخستین نقش سینمایی جمشید مشایخی بود که با فیلم‌هایی چون «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «قیصر» کار مسعود کیمیایی، «شازده احتجاب» ساخته بهمن فرمان‌آرا و «سوته دلان» به کارگردانی علی حاتمی در پیش از انقلاب ادامه یافت.

او در دهه‌های ۶۰ تا ۹۰ خورشیدی، در ده‌ها فیلم سینمایی دیگر بازی کرد که از آن میان می‌توان به «کمال‌الملک» به کارگردانی علی حاتمی، «گمشده» کار مهدی صباغ‌زاده، «سرب» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «روز واقعه» از شهرام اسدی، «خانه‌ای روی آب» و «یک بوس کوچولو» ساخته‌های بهمن فرمان‌آرا اشاره کرد.

«داستان‌های مولوی» و «سلطان صاحبقران» به کارگردانی علی حاتمی، دو سریال شاخص تلویزیونی این بازیگر در دهه ۵۰ خورشیدی هستند. «پاییز صحرا» کار اسدالله نیک‌نژاد، «هزار دستان» از علی حاتمی، «امام علی» به کارگردانی داود میرباقری و «تبریز در مه» ساخته محمدرضا ورزی هم از سریال‌هایی بودند که جمشید مشایخی پس از انقلاب در آن‌ها نقش آفرینی کرد.

مراسم تشییع این هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، صبح روز شنبه ۱۷ فروردین از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد. 

خبرآنلاین ـ ۱۳ فروردین ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی