امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

آخرین وضعیت تازه نرگس محمدی، نازنین زاغری و نسرین ستوده

وکیل مدافع نرگس محمدی که اینک دوران محکومیت خود را در زندان می گذراند از موافقت مسئولان زندان و ضابطان پرونده موکلش با اعطای مرخصی استعلاجی به او خبر داد که برای اتخاذ تصمیم نهایی به دادستان تهران ارجاع شده است. بهزادی راد همچنین در خصوص اعطای مرخصی نازنین زاغری، دیگر موکلش گفته است که تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده است. این وکیل دادگستری در خصوص برگزاری دادگاه تجدیدنظر نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر نیز گفت که جلسه دادگاه قرار بود در تاریخ ۲۰ فروردین برگزار شود که به خاطر عدم اعزام موکلم از زندان به دادگاه به زمان دیگری موکول شد

 

 

 

***

 

 

وکیل مدافع نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، از موافقت مسئولان زندان و ضابطان پرونده موکلش با اعطای مرخصی استعلاجی به او خبر داد و گفت موضوع برای اتخاذ تصمیم نهایی به دادستان تهران ارجاع شده است. بهزادی راد همچنین در خصوص اعطای مرخصی نازنین زاغری، دیگر موکلش گفته است که تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده و باید منتظر باشیم. این وکیل دادگستری در خصوص برگزاری دادگاه تجدیدنظر نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر نیز گفت که جلسه دادگاه قرار بود در تاریخ ۲۰ فروردین برگزار شود که به خاطر عدم اعزام موکلم از زندان به دادگاه به زمان دیگری موکول شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸، محمود بهزادی راد، وکیل مدافع نرگس محمدی در گفت گو با خبرنگار قضایی ایرنا گفت که با توجه به موافقت زندان اوین و ضابطان پرونده، در حال حاضر منتظر اتخاذ تصمیم از سوی دادستان تهران هستیم.

به گفته این وکیل دادگستری، نرگس محمدی به بستری شدن در بیمارستان و عمل جراحی برای برداشتن رحم و تومور ریه نیاز دارد.

این وکیل دادگستری پیشتر در اسفندماه ۱۳۹۷، از مخالفت رئیس بهداری زندان اوین با اعزام موکلش به بیمارستان خارج از زندان خبر داده و اعلام کرده بود که این امر غیرقانونی است زیرا رئیس بهداری زندان در جایگاهی نیست که بتواند بر خلاف دستور دادیار ناظر زندان عمل کند.

نرگس محمدی که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند. به گفته بهزادی راد، نرگس محمدی ۶ سال و هشت ماه از ۱۰ سال محکومیت خود را گذرانده و مشمول آزادی مشروط است.

خانم محمدی در تاریخ ۲۲ دیماه ۱۳۹۷ به همراه نازنین زاغری در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی به مدت سه روزه دست به اعتصاب غذا زده و با وعده مساعد مسئولان زندان در تاریخ ۲۴ دیماه به اعتصاب خود پایان دادند. با این حال مسئولان زندان به وعده خود عمل نکرده و مجدداً از اعزام او به بیمارستان جلوگیری کردند. در حال حاضر درخواست مرخصی استعلاجی نرگس محمدی در انتظار تایید دادستان تهران است.

بهزادی راد همچنین درباره نازنین زاغری گفت: در مراجعاتی که به زندان داشتم، اعلام شده هنوز در خصوص اعطای مرخصی به زاغری تصمیمی گرفته نشده است و باید منتظر باشیم.

وکیل مدافع زاغری گفت: هم موکلش و هم او به عنوان وکیل پرونده، طی نامه های جداگانه از زندان درخواست مرخصی استعلاجی کرده اند.

نازنین زاغری رتکلیف فروردین سال ۹۵ هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه کرمان در اطلاعیه‌ای او را به مشارکت در “براندازی نرم” و همکاری با “موسسات معاند” متهم کرد. وی در شهریورماه ۹۵ در دادگاهی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به پنج سال زندان محکوم شد. خانم زاغری روز یکشنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) ۱۳۹۶، به دادسرای اوین منتقل و در آنجا به او گفته شده که سپاه پاسداران سه اتهام جدید علیه او مطرح کرده است. این اتهام‌ها شامل عضویت در سازمان‌هایی است که “برای براندازی نظام” تلاش می‌کنند. دریافت پول از موسسه‌های رویترز و بی‌بی‌سی و شرکت در تظاهراتی در مقابل سفارت ایران در لندن اتهام‌های دیگری است که به خانم زاغری زده شده است. گزارش شده که قاضی تحقیق، اتهام‌های اول و سوم را به خانم زاغری تفهیم کرده و او هر دوی آنها را رد کرده است. او در حال حاضر در زندان اوین دوران حبس خود را می‌گذراند. نازنین زاغری با بخش آموزشی و خیریه بنیاد رویترز همکاری داشت و در گذشته مدتی در بخش اداری نهاد خیریه بخش جهانی بی‌بی‌سی کار می‌کرد.

بهزادی راد در ادامه از تجدید دادگاه تجدیدنظر نسرین ستوده خبر داد و گفت: ۲۰ فروردین امسال، زمان برگزاری جلسه تجدیدنظر در پرونده محکومیت موکلم به پنج سال حبس بود که به خاطر اعزام نشدن نسرین ستوده از زندان به دادگاه، جلسه برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین در اسفندماه سال گذشته در پرونده دوم خود از بابت ۷ عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. گفته میشود از این حکم سنگین میزان ۱۲ سال حبس قابلیت اجرایی دارد. از طرفی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران پیش از این در یک پرونده دیگر، نسرین ستوده را به اتهام “اجتماعی و تبانی علیه امنیت کشور” به پنج سال حبس محکوم کرده بود و این حکم در مرحله تجدید نظر به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده است. وی هم اکنون در بند زنان زندان اوین بسر می برد.

۲۷  فروردین ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی