امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

آقایان! به خانه بازگردید!

تصویر مرتبطبرای قرن‌ها، تقسیم کار جنسیتی به‌گونه‌ای رقم خورده که زنان خانه‌نشین باشند و مردان از خانه دور. هر قدم نزدیک شدن زن به حوزه عمومی نیازمند یک قدم بازگشت مرد به خانه است، تا جایی که تعادلی برقرار شود و حضور و مشارکت هر دو جنس هم در خانه و هم در جامعه فراهم شود. نه خانه جای زنان است، نه جامعه ملک طلق مردان. بنابراین باید گفت: آقایان، به خانه بازگردید و سهم‌تان را از کار خانگی ادا کنید…

**********

برای قرن ها، تقسیم کار جنسیتی به گونه ای رقم خورده که زنان خانه نشین باشند و مردان از خانه دور. مردان حوزه خصوصی را به زنان واگذاشته اند تا خود در حوزه عمومی، آن گونه که خواسته‌اند به اقتصاد، سیاست، فرهنگ، دین و هنر شکل بدهند.

اکنون که بعد از قرن ها زنان از قرار داشتن در موقعیت فرودست و نابرابر به تنگ آمده و در صدد مشارکت اجتماعی برآمده اند، خانه و خانواده همچون وزنه ای بر پای شان سنگینی می کند. از این رو زن اغلب یا بر سر دو راهی خانواده و مشارکت اجتماعی مجبور به صرفنظر از یکی از این دو می شود، یا فشار مضاعف را به جان می خرد و هر دو نقش را همزمان به عهده می گیرد؛ هم وظایف اجتماعی و هم وظایف خانگی. این موقعیت خردکننده زن معاصر را رنج می دهد و او را در میان احساس گناه، حسرت یا خستگی مفرط سرگردان می کند.

چنین موقعیت غیرمنصفانه ای که برای زن رقم زده شده، از این روست که مرد معاصر اغلب حاضر به بازگشت به خانه و پذیرفتن مسوولیتی که به پشتوانه قرنها استیلای مردسالاری، از آن شانه خالی کرده، نیست.

زن با این واقعیت رو به روست که شرایط سرمایه داری، غیر از موارد معدود، اجازه اجتماعی شدن کار خانگی را نمی دهد و از طرفی مرد هم کماکان حاضر به صرفنظر از میراث مناسبات مردسالارانه در تقسیم کار جنسیتی و ادای سهم خود از کار خانگی نیست. این هر دو ستم به زنان را تداوم می بخشد، و او را در تنگنایی قرار می دهد که پیش از تصمیم گیری درباره هر نوع مشارکت اجتماعی و ورود به حوزه عمومی، ابتدا باید تکلیف خود را با خانواده و وظایف خانگی روشن کند.

هر قدم نزدیک شدن زن به حوزه عمومی نیازمند یک قدم بازگشت مرد به خانه است، تا جایی که تعادلی برقرار شود و حضور و مشارکت هر دو جنس هم در خانه و هم در جامعه فراهم شود. نه خانه جای زنان است، نه جامعه ملک طلق مردان. بنابراین باید گفت: آقایان، به خانه بازگردید و سهم تان را از کار خانگی ادا کنید.

سیمین کاظمی

منبع صفحه تلگرام نویسنده

عکس از آرشیو

۲۷ فروردین ۱۳۹۸

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی