امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

مدافع حقوق زنان ویدا موحد را آزاد کنید!

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از حبس خودسرانه و آزار قضایی خانم ویدا موحدی مدافع حقوق زنان و نخستین زنی که در اعتراض به قوانین حجاب اجباری در ایران روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت، مطلع شده است و از دولتمردان ایران می‌خواهد اورا فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به هرگونه اقدام آزاردهنده‌، از جمله در سطح قضایی، علیه او و کلیه‌ی مدافعان حقوق زنان در ایران پایان دهند…

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواست تا ویدا موحد را آزاد کنند و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.

شرح وضعیت
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از حبس خودسرانه و آزار قضایی خانم ویدا موحدی (مشهور به موحد)، مدافع حقوق زنان و نخستین زنی که در اعتراض به قوانین حجاب اجباری در ایران روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت، مطلع شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، شعبه‌ی ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد تهران روز ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ خانم ویدا موحد را به اتهام «تشویق مردم به فساد یا فحشا» (ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی) به یک سال زندان محکوم کرد.

این اتهام ناشی از اعتراض خانم ویدا موحد در دفاع از حقوق زنان با برداشتن حجاب خود در تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۷ بود. او در آن زمان دستگیر شد و از آن پس در زندان شهر ری در خارج از تهران در حبس خودسرانه به سر می‌برد.

براساس اطلاعات دریافتی، مدت باقی مانده از زندان خانم موحدی مورد عفو قرار گرفته و او مشمول آزادی مشروط نیز شده است [۱]. با وجود این، در زمان انتشار این فراخوان فوری، او هنوز در زندان به سر می‌برد.

خانم ویدا موحدی نخستین بار در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۶ روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت. او در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۹۶ دستگیر شد و تا ۷ بهمن در بازداشت به سر برد. در آن زمان او به جریمه نقدی محکوم شد که اطلاعی از میزان آن در دست نیست. براساس ماده‌ی ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون حجاب در انظار عمومی ظاهر شوند به جریمه‌ی نقدی از ۵۰۰۰۰ ریال تا ۵۰۰۰۰۰ ریال محکوم می‌شوند.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که از دی ۱۳۹۶، ده‌ها زن ایرانی با ایستادن بر بالای جعبه‌های تقسیم برق و برداشتن روسری خود در انظار عمومی در اعتراض علیه حجاب اجباری شرکت کرده‌اند. بیش از ٣۰ تن از این زنان در پی اعتراض‌ها دستگیر شده‌اند و به اتهام‌های مختلف کیفری مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. وکلای حقوق بشری که از این زنان دفاع کرده‌اند، مثل خانم نسرین ستوده [۲]، نیز دستگیر و به حکم‌های سنگین زندان محکوم شده‌اند.

روز ۸ مارس ۲۰۱۹ (۱۷ اسفند ۱۳۹۷)، شماری از زنان که روسری‌های خود را برداشته بودند در قطارهای متروی تهران به زنان دیگر گل می‌دادند و درباره حق نداشتن حجاب سخن می‌گفتند. دو تن از این زنان دستگیر شده‌اند: خانم یاسمن آریانی، بازیگر تئاتر، در روز ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ و مادر او خانم منیره عربشاهی در روز ۲۲ فروردین دستگیر شدند. خانم عربشاهی در زندان زنان شهر ری در بازداشت است، اما از محل بازداشت دختر او خبری در دست نیست. در مورد اتهام‌های این دو تن نیز اطلاعی در دست نیست.

برنامه‌ی نظارت از عفوی که گویا به خانم ویدا موحد داده شده استقبال می‌کند و بر این اساس از دولتمردان ایران می‌خواهد او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به هر گونه اقدام آزاردهنده‌، از جمله در سطح قضایی، علیه او و کلیه‌ی مدافعان حقوق زنان در ایران پایان دهند.

برنامه‌ی نظارت به علاوه یادآوری می‌کند که خانم ویدا موحد در وهله‌ی نخست اصلاً نباید دستگیر می‌شد، زیرا دستگیری و محکوم کردن او با هدف مجازات وی به خاطر فعالیت‌های به‌حق حقوق بشری انجام می‌شود.

اقدام‌های درخواستی
با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهید:
– در هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم ویدا موحد و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران را تضمین کنند؛
– او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند؛
– به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده، ازجمله در سطح قضایی، علیه خانم ویدا موحد و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر دیگر در ایران پایان دهند و انجام بدون مانع فعالیت‌های آنها را تضمین کنند؛
– در هر شرایطی اعلامیه‌ی سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را که در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه ماده‌های ۱، ۶، ۹، ۱۱ و ۱۲ آن را؛
– تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی رعایت خواهند شد.

به نقل از اخبار روز ـ ۲۸ فروردین ۱۳۹۸

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی