امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

عفو بین‌الملل به مقام‌های جمهوری اسلامی: اعتراض به حجاب جرم نیست

سازمان عفو بین‌الملل با صدور یک اطلاعیه از مقامات جمهوری اسلامی خواست به آزار، دستگیری و زندانی کردن معترضان به حجاب اجباری پایان دهند و زنانی را که به این خاطر محبوس یا محکوم کرده‌‌اند هر چه زودتر آزاد کنند. یک هفته از دستگیری یاسمن آریانی و منیره عربشاهی مادر او می‌گذرد. وکیل یاسمن آریانی می‌گوید که این دختر جوان در روز ۲۱ فروردین در خانه دستگیر شده و معلوم نیست کجا نگهداری می‌شود. منیره عربشاهی نیز یک روز بعد وقتی برای پیگیری وضعیت دخترش به بازداشتگاه وزرا رفت، دستگیر شد…/

*****

بنا به گزارش دویچه وله “امنستی اینترنشنال” با اشاره به دستگیری و محکومیت سه تن از کنشگران معترض به حجاب اجباری، اطلاعیه‌‌ای صادر کرده و خواهان آزادی زنانی شده که به دلیل مخالفت با حجاب اجباری، یا زندانی هستند یا باید به زودی به زندان بروند.

عفو بین‌الملل می‌نویسد سرویس امنیتی و نهادهای اطلاعاتی ایران بسیاری از مدافعان حقوق زنان را به صورت تلفنی تهدید کرده و به آنها اخطار داده‌اند که در صورت اعتراض به حجاب، دستگیر می‌شوند. برخی از این فعالان نیز احضار شده و مورد بازپرسی قرار گرفته‌اند.

ماگدالنا مغربی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان “امنستی اینترنشنال” می‌گوید: «رفتار مقامات جمهوری اسلامی، واکنشی است به گسترش مقاومت نزد زنان ایرانی که با حرکت‌های مدنی در جهت تغییر قوانین تبعیض‌آمیز تلاش می‌کنند.»

خانم مغربی یادآوری می‌کند که جرم انگاری اعتراض به حجاب اجباری به عنوان مظهر تبعیض جنسیتی، کاری بیرحمانه، غیرانسانی و نافی کرامت زنان است: «مقامات جمهوری اسلامی باید به جای پیگرد و بازداشت فعالانی که اعتراض مدنی کرده‌اند، آنها را فورا آزاد کنند.»

اهدای گل در مترو

یک هفته از دستگیری یاسمن آریانی و منیره عربشاهی مادر او می‌گذرد. وکیل یاسمن آریانی می‌گوید که این دختر جوان در روز ۲۱ فروردین در خانه دستگیر شده و معلوم نیست کجا نگهداری می‌شود. منیره عربشاهی نیز یک روز بعد وقتی برای پیگیری وضعیت دخترش به بازداشتگاه وزرا رفت، دستگیر شد.

این مادر و دختر در روز جهانی زن، بین مسافران مترو گل پخش کرده و از حقوق زنان حرف زده‌اند. برای دستگیری آنها به فیلم ویدئوی این اقدام در شبکه‌های مجازی استناد شده است. در این فیلم ویدئویی، منیره عربشاهی آرزوی روزی را می‌کند که هیچ زنی مجبور نباشد برای حقوقش بجنگد. یاسمن آریانی نیز به مسافران شاخه‌های گل می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که روزی همه زن‌ها، با حجاب یا بی‌حجاب در کنار هم در خیابان‌ها باشند.

حجاب به صورتی خزنده و تدریجی دستور کار متولیان انقلاب اسلامی شد. ابتدا در ارتش و سپس در ادارات دولتی روسری و چادر را الزامی کردند. روح‌الله خمینی در تیر ۱۳۵۹ در یک سخنرانی با انتقاد از دولت بنی‌صدر، ده روز مهلت تعیین کرد تا نشانه‌های طاغوت از ادارات زدوده شوند. نخستین بخشنامه در ممنوعیت ورود زنان بی‌حجاب به وزارت‌خانه‌ها، امضای اکبر هاشمی رفسنجانی و مهر شورای انقلاب را داشت.
چگونه حجاب تجویزی به حجاب تحمیلی تبدیل شد؟

حجاب به صورتی خزنده دستور کار متولیان انقلاب اسلامی شد. ابتدا در ارتش و سپس در ادارات دولتی روسری و چادر را الزامی کردند. روح‌الله خمینی در تیر ۱۳۵۹ در یک سخنرانی با انتقاد از دولت بنی‌صدر، ده روز مهلت تعیین کرد تا نشانه‌های “طاغوت” از ادارات زدوده شوند. نخستین بخشنامه در ممنوعیت ورود زنان بی‌حجاب به وزارت‌خانه‌ها، امضای اکبر هاشمی رفسنجانی و مهر شورای انقلاب را داشت.

عفو بین‌الملل می‌‌نویسد از یاسمن آریانی و مادرش به خاطر “تبلیغ علیه نظام” و “اشاعه فساد و فحشا” شکایت شده است.

یاسمن آریانی تنها یک بار اجازه تماس تلفنی با خانواده‌اش را یافته است. او در این مکالمه گفته که شاکی او دادسرای ارشاد است. او بازیگر تئاتر است و به شکل علنی در کمپین “چهارشنبه‌های سفید” علیه حجاب اجباری فعالیت می‌کند.

منیره عربشاهی نیز به زندان قرچک (زندان شهرری) منتقل شده که محل نگهداری صدها زن دیگر در شرایطی غیربهداشتی است و به آب آلوده، غذای ناسالم و کمبودهای دارویی و پزشکی شهرت دارد.

محکومیت ویدا موحدی

عفو بین‌الملل در اطلاعیه خود خواستار لغو حکم زندان ویدا موحدی شده است. وکیل ویدا موحدی روز ۲۵ فروردین خبر داد که او به یک سال زندان محکوم شده است.

خانم موحدی در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۵، نخستین زنی بود که روسری‌اش را بر سر چوب کرد و روی سکویی در خیابان انقلاب ایستاد. او به همین دلیل به “دختر خیابان انقلاب” شهرت دارد. اقدام او به دفعات از سوی معترضان دیگر تکرار شد.

او در سال ۹۶ یک بار دستگیر و آزاد شده بود اما حکم یک ساله اخیر به گفته وکیلش به دلیل تکرار این اقدام در پاییز ۹۷ است. ویدا موحدی این بار با چند بادکنک رنگی بالای گنبد فیروزه‌ای میدان انقلاب رفت.

۲۹ فروردین ۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی