امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

کودک همسری؛ ازدواج اجباری یک دختر ۱۱ ساله در ایلام

یک دختر ۱۱ ساله به نام “رها” در یکی از روستاهای اطراف ایلام بعنوان زن دوم، به عقد یک مرد پنجاه ساله که دارای ۷ فرزند است درآمد. پدر “رها” در ازای دریافت ۱۵ میلیون تومان با ازدواج دختر بچه خود موافقت کرده است. ماه گذشته کمیسیون حقوقی قضایی مجلس طرح ممنوعیت کودک-همسری را رد کرد. علاوه بر صدمات شدید جسمی و روحی یکی دیگر از عواقب ازدواج کودکان مواجه شدن با پدیده طلاق در این سنین است.

 

 

 

***

 

 

 

به گزارش خبرگزاری هرانا بر اساس تحقیقات میدانی جمعیت خیریه امام علی، شش ماه پیش، یک دختر بچه به نام “رها” در یکی از روستاهای اطراف ایلام به اجبار به عقد یک مرد میان‌سال درآمد.

“رها” که فقط ۱۱ سال دارد، در حالی به عقد این مرد ۵۰ ساله درآمده است که این مرد یک همسر و هفت فرزند دیگر نیز دارد. فرزندانی که احتمالاً همسر جدید پدرشان هم‌سن بچه‌های آنها است.

شش ماه پیش، پدر رها  در ازای دریافت ۱۵ میلیون تومان با ازدواج دختر بچه خود موافقت کرده بود.

رها متولد ۸۵ است. حتی هنوز به بلوغ جنسی هم نرسیده و عادت ماهانه‌ی زنانه را تجربه نکرده است؛ اما حالا به گفته‌ی همسر اول آن مرد، هر شب رابطه‌ی جنسی را تجربه می‌کند؛ رابطه‌ای که از آن وحشت دارد و مانند یک کودک، هر روز با گریه و زاری، سراغ پدر و مادرش را می‌گیرد. گریه‌هایی که در میان صدای پرتوان مدافعان ازدواج دختران زیر ۱۳ سال به گوش هیچ کسی نمی‌رسد و ره به جایی نمی‌برد؛ تا رها در بند بماند.

این دختر ۱۱ ساله مجبور است به جای بازی و شادی در کوی و برزن، هر شب به مویه و گریه‌ی رابطه با مردی ۵۰ ساله بنشیند و قانون نیز راه را بر این مسیر نبندد. وضعیت دشواری که پیش بینی سرانجام کودک قربانی را با دشواری و ابهام روبرو کرده است.

هر چند امروز نیز آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی از مراجع تقلید قم گفت “ازدواج با کودکان امر ناعادلانه است و چون ناعادلانه است مشروع نیست”. با اینحال این موارد مسبوق به سابقه است، در مردادماه سال ۹۵ نیز یک دختر ۱۱ ساله در کامیاران که به‌ اجبار مادربزرگش به عقد مرد ۲۵ ساله‌ای درآمده بود، با پاره کردن چادر مادربزرگش و حلق‌آویز کردن خود از لوله گاز به زندگی‌اش پایان داده بود.

در دی ماه سال جاری، شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از رد طرح افزایش سن ازدواج از سوی مجلس خبر داد و اعلام کرد که این معاونت قصد دارد بار دیگر افزایش سن ازدواج را به عنوان لایحه در مجلس مطرح کند. وی همچنین با نقد کودک همسری گفت که  از نمایندگانی که به رد افزایش سن ازدواج رای داده‌اند می‌پرسم آیا حاضرند کودکان خود را به ازدواج در بیاورند؟ وی با تاکید بر اشتباه بودن مشروعیت دادن به کودک همسری با ارجاع آن به فرهنگ گفت با قانون می شود در فرهنگ تغییر ایجاد کرد. این حقوقدان ازدواج کودکان را با دیگر حقوق آنها متناقض دانست و اظهار کرد به کودکان اجازه قانونی ازدواج می‌دهیم در حالی که اجازه باز کردن یک حساب بانکی هم ندارند. شهناز سجادی همچنین فقر مالی و فرهنگی، اعتیاد و تبعیت از فرهنگ محلی را از دلایل گرایش به سمت ازدواج کودکان دانست و گفت در مواردی کودکان با تشخیص دادگاه به ازدواج در می‌آیند که در بسیاری از آنها این تشخیص نادرست است.

پیش از آن نیز طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از رد طرح ممنوعیت کودک-همسری در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خبر داده و گفته بود: “آمار ازدواج زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ نفر و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر اعلام شده است که یکی از تبعات منفی این گونه ازدواج‌ها شکل نگرفتن فیزیولوژی زن هنگام بارداری است.

مدیر کل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس نیز در آذرماه امسال اعلام کرده بود که هر ساله حدود ۴ هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در کشور ثبت می‌شود که استان های زنجان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم این آمار را از آن خود کرده‌اند.

ازدواج کودکان یا کودک همسری در ایران در سال‌های اخیر روز به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ  کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی‌ترین شروط برای تشکیل خانواده است.

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران‌ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی