امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

مرکز پژوهش‌های مجلس؛ بیش از ۹۰۰ هزار کودک در ایران از تحصیل بازمانده‌اند

مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی از محرومیت بیش از ۹۰۰ هزار کودک از ادامه تحصیل به دلایل مختلف و وجود ۹ میلیون بی‌سواد در کشور خبر داد. در این گزارش استان سیستان و بلوچستان دارای بیشترین تعداد دانش آموز بازمانده از تحصیل معرفی شده و عدم دسترسی به امکانات آموزشی و فقر به عنوان اصلی‌ترین دلیل بازماندگی از تحصیل معرفی شده است…/

*****

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه همشهری، مرکز پ‍ژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی مسئله “بازماندگی از تحصیل” و “بی‌سوادی” پرداخته و اعلام کرده، طبق آمارهای وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ۹۱۱.۷۴۷ نفر بوده است. البته در این آمارها اطلاعات مربوط به تعداد کودکان معلول بازمانده از تحصیل و کودکان فاقد شناسنامه درنظر گرفته نشده است.

بر اساس این گزارش، استان سیستان و بلوچستان دارای بیشترین تعداد دانش‌آموز بازمانده از تحصیل است.

در این گزارش آمده است: “با وجود ۳ برنامه راهبردی در راستای ریشه کنی بی‌سوادی جمعیت زیر ۵۰ سال، به ترتیب در سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۶ و ۹۹، هم‌اکنون نزدیک به ۹میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد. با وجود بیش از ۳۰ قانون در حوزه اجباری و رایگان کردن آموزش و سوادآموزی و اجرای برنامه های متعدد، همچنان با پدیده بی سوادی و بازماندگی از تحصیل مواجه هستیم. این قوانین و سیاست ها بیشتر بر مسئولیت خانواده ها درخصوص فرستادن کودکان به مدرسه تاکید دارند تا مسئولیت نظام آموزشی، این درحالی است که بر اساس گزارش ها سهم ناچیزی از علل بازماندگی از تحصیل مربوط به والدین است و عدم دسترسی به امکانات آموزش و فقر سهم عمده ای در این باره دارد”.

در این گزارش پیشنهادهایی برای حل مشکل کودکان بازمانده از تحصیل و افراد بی سواد ارایه شده است: “مجلس شورای اسلامی به‌جای وضع قوانین درخصوص اخذ جریمه یا پیگرد قضایی اولیای متخلف و مجرم دانستن آنها، بر «تکلیف دولت به آموزش رایگان» و دسترس پذیر کردن امکانات آموزشی برای همگان، اصرار و نظارت داشته باشد. همچنین ساختارهای قانونی و تشکیلاتی حوزه سوادآموزی و چگونگی ادامه فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی در راستای انسداد مبادی بی سوادی و تحت پوشش قرار دادن کودکان بازمانده از تحصیل مورد توجه و بازنگری قرار گیرد. علاوه بر این ها وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال کشور، شهرداری، سازمان های مردم نهاد و مؤسسات غیردولتی مکلف به شناسایی و جذب کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل و ثبت اطلاعات اسمی، مشخصات و نشانی افراد بی سواد کشور است”.

شایان ذکر است، در حال حاضر آمار و ارقام دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل در ایران وجود ندارد؛ با این حال هر چند ماه یک بار یکی از مسئولان امر آماری در این خصوص ارایه می دهند. آمارهایی که گاها اختلاف بسیار زیادی با هم دارند.

پیشتر در اواخر سال گذشته احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور و همکاری با وزارت ارتباطات برای دسترسی به شماره تلفن های خانواده این کودکان گفت: “این در حالی بود که ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند. ۲۷ هزار تماس موفق با خانواده ها داشتیم که آنها علل مختلفی را برای بازماندگی از تحصیل فرزندانشان بیان کردند”.

۷ اردیبهشت ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی