امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

با تهدید آمریکا، «بهداشت جنسی» از قطعنامه خشونت جنسی شورای امنیت حذف شد

قطعنامه مقابله با خشونت جنسی در جنگ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، اما تهدیدهای آمریکا باعث شد که ارجاعات این قطعنامه به ضرورت «بهداشت جنسی و تولید مثل» حذف شود. دولت محافظه‌کار در واشنگتن با «سقط جنین» مخالف است. قطعنامه مقابله با خشونت جنسی در جنگ به ابتکار آلمان تهیه شده بود. ../

*****

بنا به گزارش سایت زمانه قطعنامه مقابله با خشونت جنسی در جنگ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، اما تهدیدهای آمریکا باعث شد که ارجاعات این قطعنامه به ضرورت «بهداشت جنسی و تولید مثل» حذف شود. دولت محافظه‌کار در واشنگتن با «سقط جنین» مخالف است.

قطعنامه مقابله با خشونت جنسی در جنگ به ابتکار آلمان تهیه شده بود. شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا دوشنبه ۲۲ آوریل گزارش داد که ایالات متحده به دلیل ارجاع قطعنامه به ضرورت تأمین به‌موقع «بهداشت جنسی و تولید مثل» برای قربانیان خشونت جنسی تهدید به استفاده از حق وتو کرده است. آمریکایی‌ها استفاده از ترکیب «بهداشت جنسی و تولید مثل» را اشاره‌ای رمزی به سقط جنین دانسته بودند.

قطعنامه مقابله با خشونت جنسی با تن‌دادن آلمان به خواست کاخ سفید سه‌شنبه ۲۳ آوریل به تصویب رسید. ۱۳ عضو به آن رأی مثبت دادند. چین و روسیه ممتنع بودند. آنها نگران اصرار آلمان بر گسترش نظارت سازمان ملل در مناطق جنگ‌زده به منظور مقابله با خشونت جنسی بودند.

رأی‌گیری پس از سخنرانی نادیا مراد، زن ایزدی برنده جایزه نوبل صورت گرفت. مراد برای مدتی به عنوان برده جنسی در اسارت داعش بود.
چرا آمریکا تهدید به وتو کرد؟

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ادبیات حمایتی از بهداشت جنسی و بهداشت تولید مثل از مدت‌ها پیش به یک معیار مشترک در جامعه بین‌الملل تبدیل شده است.

تهدیدهای آمریکا در این مورد یکی از آخرین نمونه‌ها در تغییر سیاست‌ واشنگتن تحت هدایت مایک پنس، یک مسیحی محافظه‌کار تندرو است که معاون اولی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را برعهده دارد.

پنس و مسیحیان محافظه‌کار تندرو به شدت با حق سقط جنین مخالف‌اند. این مخالفت به حدی است که شامل سقط جنین قربانیان خشونت جنسی در جنگ هم می‌شود.

دولت دونالد ترامپ ۲۰۱۷ نیز کمک‌های مالی ایالات متحده به صندوق جمعیت ملل متحد را به دلیل «حمایت یا مشارکت در مدیریت سقط جنین یا عقیم‌سازی غیرداوطلبانه» قطع کرده بود.

فرانسوا دیلاتر، فرستاده فرانسه در سازمان ملل سه‌شنبه پس از رأی‌گیری شورای امنیت گفت:

«غیرقابل تحمل و غیرقابل فهم است که شورای امنیت قادر به تصدیق این نکته نیست که زنان و دختران رنج‌دیده از خشونت جنسی در جنگ ــ و کسانی که قطعاً حامله‌شدن را انتخاب نکردند ــ‌ باید حق پایان‌دادن به حاملگی خود را داشته باشند».

جاناتان کوهن، فرستاده موقت ایالات متحده به سازمان ملل پس از رأی‌گیری شورای امنیت سخن نگفت.

۵ اردیبهشت ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی