امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

تک‌خوانی دختربچه‌ها در مدارس ممنوع شد!

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد در واکنش به ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از آوازخوانی بچه‌ها در مدارس ایران منتشر شده،  دستورالعملی برای سرود مدارس تدوین و ارسال شده است. بر اساس این دستورالعمل تک‌خوانی دختربچه‌ها ممنوع شد…

در چند روز اخیر در ویدئوهایی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود، بچه‌ها در برخی مدارس ایران ترانه شش و هشت «جنتلمن» از ساسان حیدری (با نام هنری «ساسی مانکن») را می‌خواندند و با این ترانه می‌رقصیدند و ورزش می‌کردند.

یک مدرسه دخترانه در ایران (عکس: آرشیو)

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خواهان پاسخگویی وزیر آموزش و پروش شده بود. محمد بطحایی هم سه نفر را مأمور بررسی کرد و از پلیس فتا درخواست کرد برای مهار شادی دانش‌آموزان به وزارت آموزش و پرورش کمک کند.

سه روز بعد از این وقایع، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش جمعه ۲۰  اردیبهشت از صدور دستورالعملی برای آوازخوانی کودکان در مدارس خبر داد.  بر اساس این دستورالعمل اجرای تک‌خوانی دختربچه‌ها در مدارس ایران ممنوع شده است. علاوه بر این:

  • در تولید و ساخت سرود مدارس باید اشعار کتاب‌های درسی ملاک قرار گیرد.
  • مسئولیت تهیه سرود از اشعار کتاب‌های درسی با معلمان است.
  •  همکاری آقایان به عنوان مربی فنی، رهبر گروه، مشاور و… در مدارس دخترانه اکیداً ممنوع شده است.
  • به‌کارگیری نیروی آزاد در بخش سرود حتماً باید با مجوز و تأیید حراست آموزش و پرورش باشد.
  • باید در اشعار و سروده‌ها به مسائل فرهنگی، تاریخی، حماسی، آداب، سنت‌ها، مشاهیر و مفاخر پرداخته شود.

وزیر آموزش و پرورش ویدیوهای آوازخوانی بچه‌های مدارس را به عنوان بخشی از «جنگ مستمر و عظیم برای تغییر هویت نسل جدید» و برای «ناامیدی مردم متدین و انقلابی» و «بی‌اعتماد کردن مردم به آموزش و پرورش و معلمان» درک کرده و گفته بود:

«مهم‌ترین هدف دشمنان تغییر هویت فرزندان ماست. هویتی که با آموزه‌های ایرانی و اسلامی عجین شده است.»

درک ویژه محمد بطحایی از هم‌خوانی یک ترانه شاد در مدارس ایران، عملاً مبتنی بر سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است که ۱۲ اردیبهشت به مناسبت روز معلم در جمع گروهی از معلمان ادعا کرده بود سند ۲۰۳۰ یونسکو  برای تربیت سرباز و رعیت برای «وحشی‌های کراوات‌زده» غربی تدوین شده است.

در سند ۲۰۳۰ یونسکو با عنوان «دگرگون‌ساختن جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار» بر ضرورت ایجاد امکانات آموزشی برابر برای همه کودکان و جوانان و به‌ویژه رفع تبعیض جنسیتی و آموزش زبان مادری تأکید شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی اما بنا به خواست رهبر جمهوری اسلامی خرداد دو سال قبل این سند را لغو کرد.

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از پخش و اجرای سرود‌ها و ترانه‌های نامناسب با سن دانش‌آموزان پرهیز شود، گفت:

«شعار ما این است که محیط شادابی در مدارس مطابق با فرهنگ غنی اسلامی ایجاد شود.»

وزارت بهداشت ایران از رواج نگران کننده افسردگی خبر داده است.  پخش ترانه‌های شاد برای حفظ نشاط کودکان یکی از راهکارهای مقابله با موج افسردگی در ایران است.

زمانه ـ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی