امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

ویدا موحد آزاد شد

ویدا موحد دختر خیابان انقلاب، دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ آزاد شد. ‏ویدا موحدی معروف به موحد، اولین زنی بود که در اعتراض به حجاب اجباری، ۶ دی ۹۶ بالای یک سکوی برق در خیابان انقلاب رفت و روسری‌اش را از سر برداشت، یک ماه بعدهم در ۷ آبان به بالای «گنبد فیروزه‌ای میدان انقلاب» رفت و روسری‌ از سر برداشت و تعدادب بادکنک رنگی را در هوا تکان داد. او پس از این اقدام بلافاصله از سوی ماموران کلانتری خیابان انقلاب بازداشت و به اتهام «تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب» به یک سال حبس محکوم شد…

******

پیام درفشان، وکیل ویدا موحد در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر نوشته است: «مسئولان زندان بدون نیاز به هرگونه دستور تکمیلی و بدون نیاز به اینکه وضعیت آزادی ایشان  مشروط گردد، باقی مدت حبس او را مورد بخشش قرار داده و او را امروز از زندان آزاد کردند.»

پیام درفشان دو روز قبل در اینستاگرام خود نوشته بود که با درخواست آزادی مشروط ویدا موحد مخالفت شده است.

توضیح عکس: دو صحنه از اعتراض ویدا موحدی به حجاب اجباری

ویدا موحدی معروف به موحد، اولین زنی بود که در اعتراض به حجاب اجباری، ۶ دی  ۹۶ بالای یک سکوی برق در خیابان انقلاب رفت و روسری‌اش را از سر برداشت. او ۷ آبان ۹۷ بالای «گنبد فیروزه‌ای میدان انقلاب» رفت، روسری‌اش را از سر برداشت و با تعداد بادکنک رنگی که در دست داشت آنها را در هوا تکان داد. او پس از این اقدام بلافاصله از سوی ماموران کلانتری خیابان انقلاب بازداشت شد.

اتهام او «تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب» اعلام شد و به همین دلیل به یک سال حبس محکوم شد.

پیام درفشان وکیل ویدا موحدی که چند ماه پس از بازداشت موکلش در گفت‌وگو با ایرنا در روز ۲۵ فروردین این بازداشت را رسانه‌ای کرد و گفت موکل او در حال حاضر با تقاضای آزادی مشروط می‌تواند آزاد شود اما تقاضای او به دلایل نامشخصی از اسفند ماه ۹۷ به دایره اجرای احکام برای بررسی منتقل نشد.

یک منبع مطلع درباره نخستین بازداشت ویدا موحدی به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که «ویدا ۲۴ ساعت در بازداشتگاه وزرا بازداشت و بعد آزاد شد. او بعدتر به جزای نقدی متهم شد که از طرف خانواده‌اش کامل پرداخته شد.»

منبع مطلع گفته بود: «ویدا بار دوم نیز پس از بازداشت به بازداشتگاه وزرا منتقل و پس از چند روز به زندان قرچک فرستاده شد.»

پیام درفشان نوشته بود در حکم دادگاه اقدام ویدا موحدی برای کشف حجاب «ابراز شادمانی شخصی» ذکر شده بود. او گفته بود قاضی شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد با این استدلال و اینکه او با «رسانه‌های خارجی» نیز مصاحبه‌ای نداشته و به دلیل داشتن فرزند دو ساله‌ای، خواستار اجرایی شدن آزادی مشروط و عفو او شده است. به گفته درفشان قاضی پرونده ویدا موحدی برای تسریع آزادی با قید آزادی مشروط «شخصا اقدام به تایپ دادنامه کرده» و آن را به زندان فرستاده است.

دادستان تهران ۱۶ اسفند ۹۶ در نشست خبری خود گفت ویدا موحد دارای مشکل روحی است و باید برای «مدت طولانی تحت نظر روانپزشک» باشد. عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران همان روز با ذکر آیاتی از قرآن و اشاره به قانون اساسی و حقوق کیفری ایران از جایز بودن برخورد با کشف حجاب و بدحجابی گفت و تاکید کرد برخورد نیروی پلیس با بدحجابی ادامه خواهد داشت.

تاکنون بسیاری از زنان و مردان معترض به حجاب اجباری بازداشت شده و  احکام زندان و جریمه نقدی دریافت کرده‌اند.

نرگس حسینی، شاپرک شجری‌زاده، مریم شریعتمداری، یاسمن آریانی از جمله این افراد هستند. همچینن نسرین ستوده وکیل سه نفر از این دختران خیابان انقلاب نیز پس از بازداشت متهم به «تشویق به فساد و فحشا» از طریق وکالت پرونده دختران خیابان انقلاب، گل گذاشتن بر روی دکل‌های پست (جای که دختران خیابان انقلاب بر بالای آن روسری‌های خود را از سر برداشتند) شده و برای این اتهام به ۱۲ سال زندان تعزیری محکوم شده است.

طمانه ـ ۶ خرداد ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی