امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

مرگ تکان‌دهنده یک پناهجو و فرزندش در مرز آمریکا

Mexico US Border Migrant Deaths (picture alliance/AP Photo)یک مرد ال‌سالوادوری و دختر دو ساله‌اش هنگام فرار از مکزیک به ایالات متحده در رودخانه مرزی غرق شدند. انتشار عکس جنازه‌های آنها موجی از خشم و انتقاد را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. انتشار عکس جنازه‌های اوسکار و والریای دوساله یادآور مرگ کودک سوری سه ساله، آیلن کوردی در مدیترانه است که در سال ۲۰۱۵ در یکی از بنادر ترکیه پیدا شد…

روزنامه مکزیکی “لا ژورنادا” که نخستین بار عکس تکان‌دهنده را منتشر کرده است به نقل از تانیا الف.، مادر دختربچه دو ساله و همسر اوسکار ر. که در رود “ریوگراند” در منطقه مرزی مکزیک و ایالات متحده جان باختند، می‌نویسد: آنها روز یکشنبه، دوم تیر (۲۳ ژوئن) تصمیم می‌گیرند که از رود “ریوگراند” بگذرند. اوسکار دخترشان  والریا را بر پشت خود نشانده و از رودخانه گذشته و به خشکی رسیده بود و قصد داشت که برای کمک به همسرش برای گذر از رودخانه بازگردد، اما  ناگهان دختر در پی او می‌دود و به رودخانه می‌افتد. پدر به قصد نجات او برمی‌گردد اما به جای نجات فرزند، خودش هم غرق می‌شود.

پلیس مرزی پس از چند ساعت جنازه آن دو را در فاصله ۵۰۰ متری پیدا کرده است.

مادر اوسکار به خبرنگاران گفته است که پسر او به همراه همسر و فرزند دوساله‌شان روز سوم آوریل سال جاری ال‌سالودادور را به قصد ایالات متحده ترک کرده‌اند. آنها به مدت دو ماه در “تاپاچولا”، منطقه مرزی میان ال‌سالوادور و گواتمالا به سر برد‌ه‌اند و سپس به مکزیک رفته‌اند.

موجی از خشم و انتقاد

انتشار عکس جنازه‌های اوسکار و والریای دوساله یادآور مرگ کودک سوری سه ساله، آیلن کوردی در مدیترانه است که در سال ۲۰۱۵ در یکی از بنادر ترکیه پیدا شد.

عکس پیکرهای بی‌جان پناهجوی ال‌سالوادوری و فرزندش موجی از خشم و انتقاد را برانگیخته است. بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی سیاست‌ مهاجرتی ایالات متحده را مسبب مرگ آن دو می‌دانند.

برخی از کاربران به مقامات دولت مکزیک نیز انتقاد کرده‌اند زیرا آنها به فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده تن داده‌اند.

ترامپ از همتای مکزیکی خود لوپز اوبرادور خواسته بود، جلوی ورود پناهجویان به خاک ایالات متحده را بگیرد، در غیر این صورت واشنگتن تعرفه‌های گمرکی برای تولیدات مکزیکی را بالا خواهد برد.

رودخانه ریوگراند، کشتارگاه شماری از پناهجویان آمریکایی رودخانه ریوگراند، کشتارگاه شماری از پناهجویان آمریکایی

در این راستا میان دو کشور توافقی صورت گرفت که بر مبنای آن دولت مکزیک ۱۵ هزار سرباز و مامور پلیس را در مرزهای شمالی خود مستقر کرده است.

به گفته پلیس مرزی ایالات متحده، در سواحل رود “ریوگراند” جنازه‌های یک مادر پناهجو و سه فززند خردسال او نیز پیدا شده است. از قرار معلوم، آنها  از تشنگی جان سپرده‌اند.

کمک مالی مجلس نمایندگان به پناهجویان

مجلس نمایندگان ایالات متحده طرحی را که چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای فرزندان پناهجویان در مرز مکزیک در نظر گرفته است، تصویب کرد.

به گفته نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان این پول‌ها برای خوراک، پوشاک، بهداشت، مسکن و نیازمندی‌های پزشکی فرزندان پناهجویان هزینه خواهد شد.

بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه با این طرح مخالفند و قصد دارند که در مجلس سنا طرح تازه‌ای در این زمینه تصویب کننند.

در هفته‌های اخیر سازمان‌های حقوق بشری به وضعیت ناهنجار پناهجویان در اقامتگا‌ه‌های مکزیک انتقاد کرده‌اند. به گفته آنها، وضعیت کودکان در این اقامتگا‌ه‌ها اسفبار است.

دویچه وله ـ ۵ تیر ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی