امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

در پرونده ای دیگر؛ گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی به حبس محکوم شدند

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی سابق و آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین از بابت پرونده ای که در دوران حبس علیه آنها گشوده شده بود، توسط دادگاه انقلاب تهران هرکدام به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری دیگر و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم شدند. آتنا دائمی هم اکنون در زندان اوین در حال تحمل حبس است و گلرخ ایرایی در فروردین سال جاری با پایان دوران محکومیت و با تودیع قرار از بابت این پرونده، از زندان آزاد شده است

 

 

 

***

 

 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی سابق و آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری هرکدام به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم شدند.
بر اساس حکم این دادگاه آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی هرکدام از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال و ۱ ماه حبس تعزیری و در مجموع هرکدام به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. در صورت اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به برای هر یک از متهمان به ۲ سال و ۱ ماه حبس کاهش پیدا خواهد کرد؛ با این حال از اجرایی شدن این ماده در مورد آنها خبری نیست.
دادگاه همچنین علاوه بر این هر یک این دو شهروند را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم کرده است.
با توجه به محکومیت پیشین این افراد، دادگاه برای صدور حکم جدید به ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی استناد کرده است که بر اساس آن در صورت تکرار جرم، قاضی اجازه خواهد داشت حکمی بیش از حداکثر مجازات تعیین شده صادر کند.

روز سه شنبه ۲۸ خردادماه ۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده بود.

کیفرخواست این پرونده در دوران حبس و در زندان اوین علیه گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی مفتوح شده بود، در تاریخ ۷ خردادماه با حضور گلرخ ابراهیمی ایرایی و در تاریخ ۸ خرداد نیز با حضور آتنا دائمی در همین شعبه به متهمین به صورت جداگانه ابلاغ شده بود.

در این پرونده اتهام “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری” بر این اساس مطرح شده است که مسئولان زندان مدعی هستند این فعالان به بهانه اعتراض به اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی (در سال گذشته) در حین خواندن سرود در سالن ملاقات این عمل را انجام داده‌اند. همین‌طور اتهام “تبلیغ علیه نظام” به بهانه صدور بیانیه‌ها و نامه‌هایی طرح شده که به خانم ایرایی و خانم دائمی نسبت داده می‌شود.

همزمان پرونده دیگری نیز شامل اتهام “اخلال در نظم زندان” از سال گذشته علیه این افراد مفتوح شده است. این دو کنشگر مدنی متهم هستند که در روز ملاقات با بازرسی بدنی پیش از انجام ملاقات و هنگام ورود به سالن ملاقات مخالفت کرده‌اند، خودداری آنها از تفتیش شدن و تمرد و درگیری با مامورین، از طرف مسئولین مصداق اخلال در نظم زندان قلمداد شده است. بنا به گفته قاضی افشاری آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی از بابت این اتهام تبرئه شده‌اند.

این دو پرونده در شعبات ۳ و ۵ دادسرای اوین بررسی شده و نهایتا به شعبه ۴ دادسرای اوین به ریاست بازپرس خدابخشی ارسال شده بود. جلسات بازپرسی از آبان‌ماه ۹۷ و پس از آن در ۶ جلسه به صورت مجزا برای این افراد تشکیل شد.

صبح روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۹۸، آخرین جلسه بازپرسی رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی در شعبه ۴ دادسرای اوین برگزار شده بود.

آتنا دائمی پیشتر با انتشار نامه‌ای سرگشاده که نسخه‌ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته و منتشر شده بود نسبت به این احضارها و پرونده‌سازی‌ها واکنش نشان داده و به تشریح مشکلاتی که به بهانه‌های واهی از طریق مسئولین زندان و مقامات قضایی به همراه گلرخ ابراهیمی ایرایی و دیگر هم‌بندیان خود متحمل شده است پرداخته بود.

لازم به یادآوری است، آتنا دائمی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۳ بازداشت و تحمل ۵ سال حبس تعزیری به دلیل فعالیت های مدنی خود محکوم شد. این زندانی از آذرماه سال ۹۵ دوره محکومیت خود را آغاز کرده است و هم اکنون در زندان اوین تحمل حبس می کند.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، دیگر متهم در این پرونده در تاریخ ۱۹ فروردین ماه سال جاری با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد. خانم ایرایی از سوم آبان ماه سال ۹۵ همزمان با آرش صادقی -همسر خود- در حال تحمل محکومیت حبس خود به دلیل فعالیت های مدنی در زندان اوین بود.

۲۳ تیر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی