امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

هفتمین روز اعتصاب غذا؛ آخرین وضعیت سپیده کاشانی، فعال محیط زیست در زندان اوین

برادر سپیده کاشانی از فعالان محیط زیست بازداشتی با اشاره به اعتصاب غذای خواهرش، خواسته وی را دادرسی عادلانه و منطقی، آزادی موقت و یا انتقال به بندهای عمومی عنوان کرده است. سپیده کاشانی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و امیرحسین خالقی، ۵ تن از متهمین پرونده فعالان محیط زیست دست به اعتصاب غذا زده اند…/

*****

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از انصاف نیوز، برادر سپیده کاشانی از فعالان محیط زیست بازداشتی با بیان اینکه خواهرش از شنبه در اعتصاب غذا است، گفت: خواسته‌شان این است که یک دادرسی عادلانه و منطقی صورت بگیرد و پس از ۱۹ ماه بازداشت موقت با قید وثیقه آزاد شوند یا به بندهای عمومی منتقل شوند که اگر مدارکی هست و اگر قرار است دادرسی انجام شود، بشود.

حمید کاشانی به انصاف نیوز گفت: ما در این ۱۹ ماه شرایط فوق العاده سختی داریم. پدر و خواهر کوچک‌تر ما مریض هستند. شرایط بیرون همین قدر خراب است که شرایط آنها در داخل زندان خراب است. هیچ کس نمی‌خواهد اعضای خانواده‌اش را ۱۹ ماه در انفرادی ببیند؛ حال مقصر باشند یا نباشد، هرچه هست تکلیفشان مشخص شود و دادگاهی تشکیل شود.

کاشانی در ادامه گفت: قبل از برج ۱۰ سال گذشته چند جلسه‌ی دادگاه برگزار شد و به ۴۰ روز پیش موکول شد. دوباره چند جلسه دادگاه برگزار شد و دوباره رها شد. حال چرا، ما علتش را نمی‌دانیم. اما به هرحال اینها افرادی هستند که برای محیط زیست کشور زحمت کشیده‌اند. کارنامه‌شان، نوع کار کردن و نظم کار کردن آنها معلوم است. قانون‌مندی آنها حاکی از این است که هیچ کدام از مواردی که به آنها نسبت داده شده واقعیت نداشته است. در حال حاضر درخواست آنها این است که یک دادگاه عادلانه و منسجم انجام شود. اگر هم قرار است که زمانی به برگزاری دادگاه بخورد، دیگر از بازداشت موقت خارج شوند و با قید وثیقه تا زمان دادگاه آزاد شوند یا حداقل به بند عمومی بروند چون خیلی وضعشان بد است. علت اینکه این کار را کرده‌اند هم این است که کاملا تحت فشار هستند و از کنترل‌شان خارج شده است.

او درباره‌ی آخرین وضعیت برگزاری دادگاه این متهم گفت: خبری نرسید که وقت دادگاه بعدی آنها چه زمانی است. فقط یک روز خواهر مرا خواستند و دفاع کرد. قاضی هم آقای صلواتی بود و وکیل ما و نماینده دادستان هم حضور داشت.

لازم به ذکر است پیشتر سپیده کاشانی، همراه با دو تن دیگر از متهمین بازداشتی پرونده فعالان محیط زیست به نام های “هومن جوکار و نیلوفر بیانی” دست به اعتصاب غذا زدند. پس از آن طاهر قدیریان و امیرحسین خالقی نیز دست به اعتصاب زده و شمار متهمین این پرونده که هم اکنون در اعتصاب غذا هستند به ۵ تن رسیده است.

گفتنی است پس از برگزاری جلسات اول، دوم، سوم،چهارم و پنجم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده به سال جاری موکول شده بود و روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه ۹۸، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در ششمین نشست خبری در محل دادگستری کل استان تهران از تفهیم اتهام و آغاز رسیدگی به پرونده موسوم به فعالان محیط زیست بازداشتی خبر داد.
مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران بیش از ۵۶۰ روز گذشته را در بازداشت در بند ۲ الف زندان اوین به سر می‌برند.

در حالی که وزارت اطلاعات به عنوان مرجع قانونی و تخصصی اعلام کرد این افراد را جاسوس نمی‌داند، پافشاری سپاه پاسداران وضعیت پرمخاطره‌ای از لحاظ حقوقی، روحی و جسمی برای متهمان این پرونده ایجاد کرده است.

پس از تغییر در عناوین اتهامی عنوان شده در کیفرخواست صادره، چهار نفر به افساد فی الارض از طریق همکاری با دول متخاصم، سه نفر به اتهام اجتماع و تبانی برای جاسوسی به نفع دول متخاصم و یک نفر بابت اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی (و اتهامات موردی دیگر) متهم شده‌اند.

هرانا پیشتر در گزارشی مفصل به آخرین وضعیت این متهمین در زندان اوین پرداخته بود. در این گزارش اشاره شده بود که برخی از این متهمان از جمله یکی از زنان، به قصد اخذ اعترافات اجباری در ایام بازجویی مورد بدرفتاری و آزار جنسی قرار گرفته است. او تهدید به تجاوز شده و وضعیت بسیار بحرانی را در زندان سپری می‌کند. این زندانیان بعضا بیمار هستند و با شرایط روحی نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

۱۸ مرداد ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی