امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

اعتراض هنرمندان و اهالی مطبوعات به بازداشت نوشین جعفری

نوشین جعفری کار خود را در سال ۱۳۸۷ با خبرنگاری در حوزه فرهنگی روزنامه اعتماد آغاز کرد و پس از مدتی عکاس مطبوعات شد که بیشتر در زمینه عکاسی تئاتر و سینما متمرکز بود. او همچنین به عکاسی مستقل در حیطه سینما و تئاتر از جمله عکاسی دو فیلم «لانتوری» و «مجبوریم» اشتغال داشته است. نمایشگاه عکاس‌های فیلم لانتوری به انتخاب خانم جعفری به نفع قربانیان اسیدپاشی برگزار شد…/

******

نوشین جعفری عکاس در حوزه سینما و تئاتر روز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه بازداشت شده است با این حال دلیل بازداشت، نحوه بازداشت، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او مشخص نیست و تاکنون مقامات قضایی واکنشی به بازداشت این عکاس نشان نداده‌اند. براساس خبرهای منتشر شده این عکاس مطبوعات از زمان بازداشت تاکنون با خانواده خود تماسی نداشته است.

نوشین جعفری کار خود را در سال ۱۳۸۷ با خبرنگاری در حوزه فرهنگی روزنامه اعتماد آغاز کرد و پس از مدتی عکاس مطبوعات شد که بیشتر در زمینه عکاسی تئاتر و سینما متمرکز بود. او همچنین به عکاسی مستقل در حیطه سینما و تئاتر از جمله عکاسی دو فیلم «لانتوری» و «مجبوریم» اشتغال داشته است. نمایشگاه عکاس‌های فیلم لانتوری به انتخاب خانم جعفری به نفع قربانیان اسیدپاشی برگزار شد.

این دومین بار است که این عکاس بازداشت شده است. بار اول نیمه شب ۱۴ بهمن ۱۳۸۸، ماموران با ورود به منزل خانم جعفری پس از تفتیش خانه و ضبط وسایل شخصی مانند لپ‌تاپ و تلفن همراهش او را با خود بردند. در آن زمان نوشین جعفری خبرنگار فرهنگی روزنامه اعتماد بود.

پس از رسانه‌ای شدن بازداشت این عکاس، برخی از کاربران توییتر معروف به «ارزشی‌ها» در رشته توییتی بازداشت او را مرتبط با همکاری گزارشگران حقوق بشر و نویسنده یک حساب توییتری «ضدانقلاب خوانده‌اند که در تور اطلاعاتی نهادهای انقلابی گرفتار شده است. این توییت‌ها خانم جعفری را نویسنده اکانت توییتری به نام «یار دبستانی» می‌دانند که به اهل بیت و نظام عتاکی کرده است.

در یک توییت در این زمینه آمده: «شنیدم که نوشین. ج یکی از عوامل وابسته به گزارشگران حقوق بشر (تیم احمد باطبی) اخیرا در تور اطلاعاتی یکی از نهادهای انقلابی گرفتار شده .. نکته مهم ماجرا اما این است که نوشین، نویسنده اکانت توییتری هتاک ضد انقلاب هم ست.»

موارد مطرح شده توسط دوستان و همکاران این عکاسی مطبوعاتی-سینمایی رد شده است که چنین مطالبی را پروند‌ه‌سازی نهادهای امنیتی برای او برشمرده‌اند.

پس از بازداشت او، همکاران مطبوعاتی خانم جعفری و همچنین برخی از کارگردان‌های مطرح سینما و تئلتر که با او کار کرده بودند نسبت به بازداشت و سکوت مقامات قضایی اعتراض کردند.

سکوت نکنیم!

رضا درمیشیان کارگردان سینمای ایران در پستی در صفحه اینستاگرام در اعتراض به بازداشت نوشین جعفری نوشت: «نوشین جعفری عکاس چند فیلمم از جمله «لانتوری» و «مجبوریم» است. در طول همکاری با او جز روحیه حرفه ای و مسئولیت پذیری ندیده ام. و برای فیلم «لانتوری» در دومین جشن عکاسان سینمای ایران خانه سینما برنده تندیس بهترین عکاس سال شد.نوشین جعفری پنج روز است که بازداشت شده و هیچ تماسی با خانواده اش نداشته است. امیدوارم سوتفاهمات زود حل شود.

همچنین محمد یعفوبی کارگردان شناخته شده تئاتر نیز در صفحه اینستاگرام خود با ذکر اینکه نوشین جعفری به دلایل واهی بازداشت شده و سکوت هنرمندان در این باره جایز نیست، نوشت: در این سال‌ها همیشه مردم را تشویق کرده‌اند به سکوت در مواجهه با بدرفتاری‌ها و بازداشت‌های غیرقانونی و فراقانونی. سکوت نتیجه‌اش تا ام‌روز در این سال‌ها چیزی نبوده جز شجاع‌کردن متجاوزان به حقوق مردم و دل‌گرمی‌شان به ادامه‌ی بدرفتاری با شهروندان. چرا سکوت کنیم وقتی به ساده‌ترین شیوه‌های اعتراض مدنی واکنش خشن و سبعانه نشان می‌دهند؟ سکوت همیشه اشتباه محض بوده است و روشن‌گری تنها راه ممکن برای رسیدن به حقوق ماست. نوشین جعفری به دلایل واهی بازداشت شده است و سکوت در این باره به سود او نیست. به این فکر کنیم اگر ما جای او بودیم از دیگران چه توقعی داشتیم؟ اگر یکی از خویشاوندان ما بازداشت شده بود از دیگران چه توقع داشتیم؟#نوشین_جعفری#سکوت‌_نکنیم.#ستم‌پذیر_نباشیم.

سحر دولتشاهی بازیگر مطرح سینما و تئاتر ایران نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «نوشینی که من شناختم دختری بوده ست همیشه خوش رو ،مهربان، و عکاسی چیره دست. حرفها و اتهامات عجیبی که میشنویم بسیار ناراحت کننده، نگران کننده و دور از باور است، آنقدر که هیچگاه نمیتوانم تصویری که از او در ذهن دارم را با انها منطبق کنم. عکس از نوشین جعفری اجرای تأتر خشکسالی و دروغ فستیوال آدانا»
الهام کردا بازیگر تئاتر با انتشار یکی از عکس‌های نمایش «هم‌هوایی» در اینستاگرام خود نوشت: «عکس رو #نوشین_جعفری از ما گرفت در اجرای هم هوایی.نوشین یکی از صلح طلب ترین دوستای منه ،و قابل اعتمادترین و انسان ترین.#نوشین_جعفری»

همکاران مطبوعاتی او، نوشته‌های توییتری را که دلیل بازداشت خانم جعفری را مربوط به ارتباطش با گردانندگی یک اکانت توییتری خوانده‌اند یک دروغ عجیب و پرونده‌سازی برای او خوانده‌اند.

فرزاته ابراهیم‌زاده روزنامه‌نگار در توییتر خود نوشت: #نوشین_جعفری برای من یک رفیق کوچولوی دوربین بدست است با اون چطوری معروفش … همون نونوش ساده و آروم نه هیچ کدام از چیزهایی که نوشتید

آسیه باکری در توییتی نوشت: «نوشین جعفری عکاس حرفه ای تئاتره، تمام وقتش به کار کردن می گذشت، هرکس یک ساعت باهاش حرف زده باشه می دونه این دختر اصلا سیاسی نیست، ادبیات اون اکانتی که دارین باهاش برای نوشین پرونده سازی می کنید اصلا به نوشین نمی خوره! این کارتون واقعا کثیفه»

مهدی محمودیان روزنامه‌نگار و زندانی سابق نوشت: «اگر می‌خواهید بدانید اعتراف‌گیری‌های کثیف چگونه رخ داده‌است بازداشت خانم #نوشین_جعفری را دنبال کنید در یک طبقه #اکانت_ناامن می‌سازند و با آن فحاشی می‌کنند و در طبقه دیگر عواملشان در فضای رسانه‌ای لجن پراکنی می‌کنند و در طبقه دیگر فردی را به جرم ادمین بودن آن بازداشت می‌کنند.»

میرا قربانی‌فر روزنامه‌نگار نیز در توییتر خود نوشت: «گویا #نوشین_جعفری ازچندروزپیش بازداشت شده.خبری عجیب برای همه ماکه دراین سالها این دختر آرام و بی حاشیه رافقط درگیرکارعکاسی وسینمادیده بودیم.اماعجیبتر از این،دلایلی است که تعدادی ازاکانتهای ارزشی مطرح کردند.دلایلی آن قدر دوراز نوشین که شک دارم حتی خوداتهام زنندگان باورداشته باشند.«

حسین نورانی‌نژاد فعال سیاسی و زندانی سابق با اشاره به اینکه برخی اکانت‌های ناشناس درباره دلیل بازداشت او اظهارنظر کرده‌اند نوشت: «این که خبر یک بازداشتی در بازداشتگاه امنیتی ابتدا سر از توییتر قلدرها و لات‌های مجازی در میاره، نشانه‌ای است از بی‌حساب و کتابی و بی‌قانونی‌شان و طبیعی است که با این رفتار، صد اعتراف متهم هم باور نخواهد شد.»

در حال حاضر چندین روزنامه‌نگار دیگر در زندان در انتظار حکم هستند یا احکام خود را سپری می‌کنند. مرضیه امیری روزنامه‌نگار روزنامه شرق که از تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۹۸ روز جهانی کارگر تاکنون در بازداشت به سر می‌برد در تاریخ ۲۲ مرداد دادگاهی خواهد شد. همچنین مسعود کاظمی روزنامه‌نگار نیز با حکم چهار سال و شش ماه و هنگامه شهیدی با حکم ۹ سال و سه ماه حبس در زندان است.

۱۹ مرداد ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی