امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

بازداشت ۳ تن از چهارده زن امضاء‌کننده «بیانیه برای استعفای خامنه‌ای»

فاطمه سپهری، حوریه فرج‌زاده و نرگس منصوری، سه تن از زنان امضاء کنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» در تهران و مشهد بازداشت شدند. دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ چهارده تن از «کنشگران مدنی و فعالان حوزه زنان» در ایران با تکیه به شیوه‌های مدنی و بدون خشونت با اشاره به اینکه «چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» شده،  خواستار گذار کامل از نظام  کنوتی و تدوین قانون اساسی جدیدی»‌اند

 

 

***

 

 

فاطمه سپهری، حوریه فرج‌زاده و نرگس منصوری، سه تن از زنان امضاء کنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» در تهران و مشهد بازداشت شدند.

در میان بازداشت‌شدگان مشهد همچنین دستکم ۴ نفر یعنی «جواد لعل محمدی، هاشم خواستار،محمدحسین سپهری و محمد نوری‌زاد» از ۱۴ امضاءکننده «بیانیه برای استعفای رهبر جمهوری اسلامی و تغییر قانون اساسی» نیز حضور دارند.

بازداشت‌ها از مشهد آغاز شد، وقتی شماری از فعالان مدنی و صنفی روز یک‌شنبه ۲۰ مردادماه، درصدد برگزاری تجمعی در اعتراض به حکم ۱۳سال حبس «کمال جعفری یزدی» مقابل محل برگزاری دادگاه تجدیدنظر این استاد دانشگاه ساکن مشهد بودند.

 بنا بر گزارش‌ها، ماموران امنیتی، تعدادی از تجمع‌کنندگان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

اسامی بازداشت‌شدگان «جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، فاطمه سپهری، محمدحسین سپهری، حوریه فرج‌زاده، محمد نوری‌زاد، عبدالرسول مرتضوی  و پوران ناظمی» اعلام شد.

همزمان عصر یک‌شنبه گزارش شد که نرگس منصوری یکی از چهارده کنشگری که هفته گذشته طی بیانیه‌ای خواهان استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی شدند، عصر یک‌شنبه هنگام بازگشت به منزل خود، بازداشت شد.

نرگس منصوری، فعال مدنی و کارگری و حقوق زنان، عضو سندیکای شرکت واحد و فرزند جانباز شهید، و یکی از امضاءکنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» است.

او پیش از بازداشت با انتشار ویدیویی با تاکید بر اینکه «تبعیض‌ها و ستم علیه زنان ایران در جمهوری اسلامی یک آپارتاید جنسیتی تمام عیار است» اعلام کرد: «علیرغم تمام تلاش‌ها و مبارزات مدنی جنبش زنان هنوز ظلم و ستم و تبعیض علیه زنان در ایران بیداد می‌کند. زنان در جمهوری اسلامی شهروند درجه دوم محسوب می‌شوند. »

نرگس منصوری با بیان اینکه هنوز در جمهوری اسلامی «زنان از حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق ارث برابر محروم هستند و حق رهبر شدن و رئیس جمهور شدن و وزیر و قاضی شدن را ندارند.زنان حق ورود به استادیوم ورزشی را ندارند.از بدیهی‌ترین حق خود، حق پوشش اختیاری محروم هستند. زنان حق آواز خواندن و حق رقصیدن ندارند. دختران ایران با پدیده شوم دختر همسری مواجه هستند و این کودک آزاری که ذر حقیقت تجاوز به کودک است در جمهوری اسلامی مجازه است.»

او گفت که به عنوان یکی از امضاءکنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن» بر این باور است که حقوق زنان اولین قربانی جمهوری اسلامی است و رژیم جمهوری اسلامی «‌یکی از زن ستیزترین و ضد انسانی‌ترین رژیم‌های جهان است».

منصوری تاکید کرد: «جمهوری اسلامی زندگی ایرانیان به ویژه طبقه تهیدست را تباه کرده و چیزی جز جنگ‌افروزی، خشونت، ناامنی و فقر و فلاکت، اعتیاد کودکان کار، بیکاری، ناامیدی و خودکشی از گرسنگی و نداری،شکنجه، اعدام» به همراه نداشته‌است.

در میان بازداشت‌شدگان مشهد نیز نام «حوریه فرج‌زاده» دیده می‌شود او یکی دیگر از امضاء‌کنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» است. حوریه فرج‌زاده، خواهر شهرام فرج‌زاده یکی از کشته‌‌شدگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ یعنی همان جوانی است که خودروی نیروی انتظامی در میدان ولیعصر تهران او را زیر گرفت و چندبار از رویش رد شد.

«فاطمه سپهری»،فعال مدنی و حقوق زنان و همسر شهید، که به اتفاق برادرش محمدحسین سپهری روز یک‌شنبه  ۲۰ مرداد در مشهد بازداشت شد، یکی دیگر  امضاء کنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» است.

او پیش از امضای این بیانیه نیز در پیامی ویدیویی ضمن اعتراض به شرایط زنان در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود بیانیه‌های درخواست کنارگیری خامنه‌ای، واکنشی به شرایط فعلی کشور و از جمله صدور احکام سنگین علیه فعالان مدنی و اعتراضی به احکام سنگین صادر شده علیه زنانی است که تنها جرم‌‎شان اعتراض به «حجاب اجباری» است.

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ یعنی حدود دو هفته پیش چهارده تن از «کنشگران مدنی و فعالان حوزه زنان» در ایران با انتشار بیانیه‌ای برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی، حکومت فعلی را « نظام ضد زن» خواندند و با اشاره به اینکه «چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» شده، اعلام کردند که در مبارزه‌ای با تکیه به شیوه‌های مدنی و بدون خشونت «علیه این نظام ضد زن به پاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی»‌اند که «در آن کرامت و هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شود»
اینتر نسنال – ۲۱ مرداد ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی