امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

طوفان شن و تعطیلی ادارات پنج شهرستان سیستان

طوفان سیستان صدها نفر از ساکنان شهرستان‌های شمالی را دچار عوارض تنفسی‌، چشمی و قلبی کرده است. مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان می‌گوید تنها در روز دوشنبه ۲۱ مرداد، ۱۰۵ نفر از ساکنان شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز بر اثر این قبیل عوارض، کارشان به بیمارستان کشیده شده است. از بین این عده ۲۶ نفر بستری شده‌اند. از بیماران، سالمندان و کودکان خواسته شده به فضای باز نیایند. صدها نفر دچار عوارض تنفسی و چشمی شده‌اند. سرعت باد در زابل به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

طوفان سیستان صدها نفر از ساکنان شهرستان‌های شمالی را دچار عوارض تنفسی‌، چشمی و قلبی کرده است. مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان می‌گوید تنها در روز دوشنبه ۲۱ مرداد، ۱۰۵ نفر از ساکنان شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز بر اثر این قبیل عوارض، کارشان به بیمارستان کشیده شده است. از بین این عده ۲۶ نفر بستری شده‌اند.
طوفان از شنبه ۱۹ مرداد شروع شده و دفتر مدیریت بحران استانداری تعداد آسیب‌دیدگان این روز را ۴۶۵ نفر اعلام کرده بود.
هواشناسی استان نیز از بیماران، سالخوردگان و کودکان خواسته حتی المقدور از خانه‌ها بیرون نیایند. این سازمان پیش‌بینی کرده که غلظت ریزگردها با شدت گرفتن بادهای ۱۲۰روزه افزایش یابد و طوفان تا اواسط هفته آینده ادامه داشته باشد. سرعت باد در زابل به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسیده و دید افقی در فرودگاه این شهر به ۱۵۰۰ متر کاهش یافته است.
خبرگزاری مهر به نقل از عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان می‌نویسد: «همه ادارات خدمات رسان از قبیل اورژانس و مراکز درمانی باز خواهند بود.»
رسول راشکی، مدیرعامل هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز از توزیع ۱۲هزار ماسک بین مردم طوفان‌زده خبر داده است. رئیس اداره هواشناسی زابل می‌گوید دید افقی در محورهای مواصلاتی زابل – زاهدان و زابل- هیرمند نیز کاهش یافته و تردد در این جاده‌ها باید با نهایت دقت صورت گیرد.
بادهای ۱۲۰ روزه، از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور در سیستان می‌وزند. این بادها با فرسایش خاک و آسیب دیدگی پوشش گیاهی در منطقه همراهند و گاه تا ۱۷۰ روز نیز ادامه می‌یابند.
عیسی ابراهیم‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، شهریور ۱۳۹۵ به خبرگزاری انتخاب گفته بود: «در این منطقه گاهی اوقات شدت وزش باد به حدی است که در فاصله چند ساعت زمین‌های زراعتی و باغ‌ها از شن و ماسه انباشته یا به سطحی صاف تبدیل می‌شوند.»
طوفان شن و گرد و خاک در حالی شهرستان‌های شمالی منطقه سیستان را در نوردیده که پیش‌بینی می‌شود جنوب استان در سه روز آینده با رگبار باران و رعد و برق مواجه شود و این احتمال جاری شدن روان آب و طغیان رودخانه‌های فصلی را بالا می‌برد. بر همین اساس از مردم خواسته شده از تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

دویچه وله ـ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی