امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

۱۱ سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای یک فعال کارگری؛ حکم عاطفه رنگریز ابلاغ شد

عاطفه رنگریز، فعال کارگری و کنشگر زنان که از ۱۱ اردیبهشت سال جاری (روز جهانی کارگر) در زندان به سر می‌برد، به ۱۱ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محکوم شد. عاطفه رنگریز، متولد ۱۳۶۷، مجرد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از «دانشگاه تربیت مدرس» است. او به همراه ندا ناجی دیگر فعال کارگری و کنشگر زنان و مرضیه امیری خبرنگار روزنامه شرق و جمع دیگری، در تجمعات روز جهانی کارگر، در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اما پس از چند روز، به دلایل نامشخص به زندان قرچک ورامین منتقل شد که تاکنون در آنجا به سر می‌برد.

 

****

یک منبع مطلع به ایران‌وایر گفت: این حکم امروز (۹ شهریور) به وکیل خانم رنگریز ابلاغ‌شده است. اتهامات این فعال کارگری «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی»، از طریق شرکت در اعتراضات کارگران و اعتراضات روز جهانی کارگر است. او به اشد مجازات از سوی قاضی مقیسه محکوم شده است.
به گفته این منبع، مدتی پیش قرار وثیقه سنگین ۲میلیارد تومانی عاطفه رنگریز از سوی خانواده‌اش تامین شد، بااین‌حال، قاضی محمد مقیسه به دلایل نامعلومی، با آزادی این فعال کارگری تا زمان صدور رای نهایی مخالفت کرده است: «در ابتدای بازداشت برای عاطفه قراروثیقه ۷۰ میلیون تومانی صادر شد اما بعدازاینکه از طرف خانواده‌اش مهیا شد، بازپرس گفت نه دیگر الان بازداشت موقتش صادرشده و در حال بازجویی است. در جلسه دادگاه عاطفه، وکیلش درخواست آزادی او را با قرار وثیقه داد، که در آن روز قاضی مقیسه به دلیلی که بر ما معلوم نشد قرار ۷۰ میلیون تومانی را به دو میلیارد تومان افزایش داد. خانواده‌اش قادر به تهیه این وثیقه سنگین نبودند؛ بنابراین همان روز عاطفه به زندان بازگشت. مدتی بعد، خانواده‌ بالاخره این وثیقه را تهیه کردند اما قاضی نپذیرفت؛ ما نمی‌دانیم چرا مبلغ وثیقه زیاد شد و نمی‌دانیم چرا پس از تهیه آن، از سوی قاضی پذیرفته نشد و الان هم که با حکم سنگین عاطفه مواجه شدیم.»
عاطفه رنگریز تنها یک جلسه دادگاه در تاریخ ۱۴ مرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب داشت و کمتر از یک ماه بعد، حکم سنگین او به وکیلش ابلاغ شد.
خانم رنگریز، متولد ۱۳۶۷، مجرد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از «دانشگاه تربیت مدرس» است. او به همراه ندا ناجی دیگر فعال کارگری و کنشگر زنان و مرضیه امیری خبرنگار روزنامه شرق و جمع دیگری، در تجمعات روز جهانی کارگر، در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اما پس از چند روز، به دلایل نامشخص به زندان قرچک ورامین منتقل شد که تاکنون در آنجا به سر می‌برد.
پس از بازداشت، برای خانم رنگریز پرونده‌ای در شعبه هفتم بازپرسی دادسرای زندان اوین گشوده شد و علیرغم قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی، آزاد نشد.
عاطفه رنگریز، سومین نفری است که از تاریخ دوم شهریور تاکنون از سوی شعبات دادگاه انقلاب به حکمی سنگین محکوم شده است. در تاریخ شنبه دوم شهریوراعلام شد کیومرث مرزبان طنزنویس، به ‌۲۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد، مرضیه امیری روزنامه‌نگار روزنامه شرق به ۱۰ سال و شش ماه حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق وعاطفه رنگریز به ۱۱ سال و شش ماه حبس محکوم شده است. این احکام از سوی سه شعبهی دادگاه انقلاب (۱۵، ۲۸ و ۲۶) صادر شده است. دو شعبه ۱۵ و ۲۸ دادگاه انقلاب از حوادث انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ تاکنون بیشترین حکم‌های محکومان امنیتی و سیاسی را صادر کرده‌اند.
دادگاه ندا ناجی، دیگر فعال کارگری بازداشت‌شده در روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه، برگزار نشده است. از سوی دیگر هنوز دادگاه‌های هفت فعال کارگری در پرونده کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه در جریان است؛ اسماعیل بخشی، کارگر مجتمع نیشکر هفت‌تپه و نماینده کارگران، سپیده قلیان، فعال کارگری، علی نجاتی، کارگر بازنشسته مجتمع نیشکر هفت‌تپه و فعال کارگری، امیرامیرقلی، عسل محمدی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدی‌فر از فعالان کارگری و اعضای نشریه «گام» که نشریه‌ای اینترنتی با موضوع حقوق کارگری است متهمان این پرونده هستند که در حال حاضر، فقط دادگاه علی نجاتی برگزار نشده است.
درحالی‌که هنوز دادگاه‌ این فعالان پایان نگرفته سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در تاریخ ششم شهریورماه مدعی شد آن‌ها از «عوامل و عناصری پول گرفته بودند و می‌خواستند به هر طریق که شده آنجا را به آشوب بکشند.»
بااین‌حال، وکلای این هفت فعال کارگری به نام‌های «فرزانه زیلابی، سید جمال‌الدین حیدری منش، سید حسین تاج و امیر رییسیان» در پاسخ به اظهارات این مقام قضایی در بیانیه‌ای نوشته‌اند، با توجه به مطالعه پرونده موکلانشان هیچ نشانه‌ای از دریافت پول از طرف آن‌ها ندیده‌اند: «اینجانبان به‌عنوان وکلای متهمین این پرونده، بامطالعه کامل حدود ۳۰۰۰ صفحه در ۹ جلد، هیچ نشانه‌ای از دریافت یک ریال از طرف متهمین پرونده مشاهده نکرده و این اظهارات هیچ مستندی در پرونده، اعم از گردشکار ضابط، کیفرخواست دادسرا و صورت‌جلسات محاکمه دادگاه نداشته است.»
در بخش دیگر این بیانیه آمده، حتی در پرونده به رنگ موی متهم نیز پرداخته شده است. سپیده قلیان، دختر جوان ۲۳ ساله مدتی موهایش را رنگ بنفش کرده بود. این وکلا نوشته‌اند: «در پرونده‌ای که حتی به رنگ موی متهم نیز پرداخته شده است و از
بی‌اهمیت‌ترین مسائل، سوژه‌هایی برای تحقیقات و سوالات غیرمرتبط استخراج شده است، اگر کوچک‌ترین احتمالی مبنی بر دریافت حتی یک ریال وجود داشت بی‌تردید شاهد انتساب اتهامات دیگری هم می‌بودیم. حال با توجه به اینکه معاون قضایی دادستان کل کشور فراتر از تحقیقات ضابط، کیفرخواست و روند پرونده ، اظهارات جدیدی را مطرح می‌نماید که ملازمه مستقیم با ذکر مصادیق و ادله دارد، حق پرسشگری و پیگیری حقوقی از ایشان را برای موکلین محفوظ می‌دانیم.»
در انتهای این بیانیه وکلای هفت فعال کارگری با اشاره به نقض قانون از سوی مقامات قضایی کشور درباره این پرونده نوشته‌اند: «از سوی دیگر اظهارنظر مقامات قضایی پیش از صدور حکم ممنوعیت قانونی دارد و این اظهارات از قول مقامی که باید الگوی رعایت قانون و بی‌طرفی دستگاه قضایی باشد، اسباب نگرانی از ورود پیش‌داوری به رسیدگی قضایی است. امید این‌جانبان بر این است که در هر مرحله از دادرسی، عدم هرگونه مداخله و حفظ استقلال قضات رسیدگی‌کننده به پرونده، مورد رعایت و احترام مسئولین ارشد قضایی قرار گیرد تا در آرامش و دقت کافی محملی برای دادرسی منصفانه فراهم گردد.»
در جلسات دادگاه این فعالان کارگری، فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی و سید جمال‌الدین حیدری‌منش نیز از سوی قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مورد توهین لفظی و تهدید به بازداشت قرار گرفتند.
در حال حاضر از میان فعالان کارگری و کسانی که در روز جهانی کارگر بازداشت شده‌اند، حکم مرضیه امیری و عاطفه رنگریز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده و بقیه در انتظار پایان دادگاه و اعلام رای خود هستند.

نیلوفر رستمی

ایران وایر ـ ۱۰ شهریور ۱۳۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی