امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

چهار مدافع حقوق زنان را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواست چهار مدافع حقوق زنان خانم‌ها صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به آزارها از جمله در سطح قضایی علیه کلیه مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند

 

 

***

 

 

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.

شرح وضعیت:

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از محکومیت چهار مدافع حقوق زنان صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، که به خاطر دفاع از حقوق زنان و پشتیبانی از اعتراض‌های ضد قانون‌های حجاب اجباری مورد حمله قرار گرفته‌اند، مطلع شده است [۱].

بر اساس اطلاعات دریافتی، وکیل خانم صبا کرد افشاری روز ۲۷ اوت ۲۰۱۹ (۵ شهریور ۱۳۹۸) اعلام کرد که موکل او در پی محاکمه در روز ۱۹ اوت ۲۰۱۹ (۲۸ مرداد) به ۲۴ سال زندان محکوم شده است. شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صبا کرد افشاری را به اتهام «تشویق مردم به فساد یا فحشا» (ماده‌ی ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی) به ۱۵ سال زندان، به اتهام گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی (ماده‌ی ۶۱۰) به هفت سال و شش ماه زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام (ماده‌ی ۵۰۰) و محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم کرد. دادگاه بر اساس تعدد اتهام‌ها و محکومیت قبلی صبا کرد افشاری در سال گذشته [۲] نه تنها در هر مورد حداکثر مجازات مذکور در قانون مجازات اسلامی را صادر کرد بلکه به میزان یک و نیم برابر به آنها افزود. در صورتی که این حکم در مرحله‌ی تجدید نظر تایید شود، بالاترین مجازات یعنی ۱۵ سال زندان قابل اجرا خواهد بود.

یاسمن آریانی، مادر او منیره عربشاهی و مژگان کشاورز روز ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۹ (۹ مرداد ۱۳۹۸) از حکم ۱۶ سال زندان که شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی علیه آنها صادر کرده است اطلاع یافتند: یک سال به اتهام تبلیغ علیه نظام (ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی)، ۵ سال به اتهام گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی (ماده‌ی ۶۱۰) و ۱۰ سال به اتهام تشویق مردم به فساد یا فحشا (ماده‌ی ۶۳۹). مژگان کشاورز علاوه بر این به اتهام «توهین به مقدسات» به هفت سال و شش ماه زندان محکوم شد. در صورتی که این حکم‌ها در مرحله تجدید نظر تایید شود، بالاترین مجازات یعنی ۱۰ سال زندان قابل اجرا خواهد بود. این سه تن طی محاکمه از حق داشتن وکیل برخوردار نبودند و هر سه در زندان شهر ری در خارج از تهران به سر می‌برند.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که پیگرد، حبس خودسرانه و حکم‌های زندان علیه این چهار مدافع حقوق زنان ناشی از رویدادهایی است که در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۹ (۱۷ اسفند ۱۳۹۷) رخ داد و چندین زن با برداشتن روسری‌های خود به زنان دیگر در قطارهای متروی تهران گل دادند و درباره‌ی حق نداشتن حجاب سخن گفتند.

یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در تاریخ‌های ۱۰ و ۱۱ آوریل (۲۱ و ۲۲ فروردین ۱۳۹۸) و مژگان کشاورز در تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ (۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) دستگیر شدند.

صبا کرد افشاری روز ۱ ژوئن ۲۰۱۹ (۱۱ خرداد ۱۳۹۸) دستگیر شد و روز بعد به خاطر کشف حجاب و پیاده‌روی بدون حجاب به اشاعه فساد و فحشا و دو اتهام دیگر متهم و روز ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)‌ به زندان قرچک در نزدیکی تهران منتقل شد. او از حق تماس با وکیل محروم شد و مسئولان او را برای اعتراف تلویزیونی زیر فشار قرار دادند. مسئولان به منظور افزودن فشار بر او، مادر وی راحله احمدی را از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۹ (۱۹ تا ۲۳ تیر ۱۳۹۸) بازداشت و پس از تفهیم همان اتهام‌ها وی را با قرار وثیقه آزاد کردند.

برنامه‌ی نظارت نگرانی شدید خود را از محکومیت و حبس خودسرانه‌ی صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز ابراز می‌کند زیرا این اقدام‌ها گویا به منظور مجازات آنها به خاطر دفاع به حق از حقوق زنان انجام می‌شود. برنامه‌ی نظارت از دولتمردان ایران می‌خواهد فوری و بدون قید و شرط این چهار مدافع حقوق زنان را آزاد کنند و به آزارها از جمله در سطح قضایی علیه کلیه مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند.

برنامه نظارت از مردم در خواست کرده است به به دولتمردان ایران نامه بنویسند و از آنها بخواهند:
در هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر دیگر در ایران را تضمین کنند؛
صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر دیگر زندانی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند زیرا حبس آنها خودسرانه است و گویا این اقدام‌ها به منظور مجازات آنها به خاطر فعالیت به حق حقوق بشری آنها انجام می‌شود؛
دسترسی بدون مانع صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به وکیل مدافع انتخابی خود را تضمین کنند؛
به کلیه‌ی اقدام‌های آزاردهنده، ازجمله در سطح قضایی، علیه صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر دیگر در ایران پایان دهند و انجام بدون مانع فعالیت‌های آنها را تضمین کنند؛
در هر شرایطی اعلامیه‌ی سازمان ملل در باره‌ی مدافعان حقوق بشر را که در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه ماده‌های ۱، ۶، ۹، ۱۱ و ۱۲ آن را؛
تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی رعایت خواهند شد.

[۲] صبا کرد افشاری پیشتر در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۸ (۱۱ مرداد ۱۳۹۷) در اعتراض‌های عمومی علیه افزایش شدید قیمت‌های مواد غذایی و هزینه زندگی دستگیر و در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام اخلال نظم وآسایش وآرامش عمومی (ماده‌ی ۶۱۸) به یک سال زندان محکوم و در فوریه ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) از زندان آزاد شده بود.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که راه‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

۱۲ شهریور ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی