امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

گرامی داشت یاد خاطره زندانیان سیاسی در قتل عام سال ۶۷

به مناسبت ۳۱ امین سالگرد کشتار و قتل عام زندانیان سیاسی محبوس در زندان های جمهوری اسلامی در سال ۶۷ و ۲۷ امین سالگرد ترور میکونوس یکشنبه شب هفته ی گذشته، به کوشش کانون زندانیان سیاسی – و کمیته ی دفاع از زندانیان سیاسی در برلین برنامه ای در «کارگاه فرهنگها» برگزار شد

 

 

***

 

 

به مناسبت ۳۱ امین سالگرد کشتار و قتل عام زندانیان سیاسی محبوس در زندان های جمهوری اسلامی در سال ۶۷ و ۲۷ امین سالگرد ترور میکونوس یکشنبه شب هفته ی گذشته، ۲۲ سپتامبر به کوشش کانون زندانیان سیاسی – و کمیته ی دفاع از زندانیان سیاسی در برلین برنامه ای در «کارگاه فرهنگها» برگزار شد.

صحنه ی برنامه با طوماری از اسامی جانباختگان و نیز گل آرایی فراوانی مزین شده بود، بطوریکه عطر یاد عزیزان از دست رفته را در فضا می پراکند..

سخنران شب، رضا معینی موسس سایت بیداران و از گزارشگران بدون مرز بود . این مدافع حقوق بشر طی سخنانی معتقد بود که اول باید حقیقت تلخ شکست را بپذیریم تا بتوانیم دلایل شکست خود را بجوییم آنگاه منتهی به راهبرد خواهیم بود.
او همچنین گفت که از دلایل شکستِ ما پس آزادی، عدم وجود عدالت محوری بود که از همان اعدام های اوایل انقلاب به بعد ظهور و رشد پیدا کرد.

بخش دیگر برنامه هنری بود که از آواز گلرخ جهانگیری فعال حقوق زنان و همنوازی با همکاری محمود رمضانی شکل گرفته بود. از تازه ترین ها، سروده ی خاوران بود که به اجرا در آمد.
بخش آخر برنامه، فیلم کوتاهی از گردهمایی «در باره کشتار زندانیان سیاسی» مرتبط با شکنجه، آزار جنسی و تجاوز به دختران نوجوان و جوان زندانی دهه ی ۶۰ در دورود بود. این گزارش ده دقیقه ای بعنوان جایگزین سخنرانی منصوره بهکیش معرفی شد.
منصوره بهکیش از مادران خاوران و پارک لاله، بنا به اطلاع برگزارکنندگان برنامه به دلیل نداشتن ویزا و مشکلات پناهندگی برغم تلاش های زیاد، متاسفانه نتوانسته بود در برنامه حضور پیدا کند.

برنامه بزرگداشت به واقع تلاشی دگر باره ای همچون سال های گذشته، علیه فراموشی تاریخ شکنجه و کشتار انسان های آزادی – و برابری خواه در حکومت جمهوری اسلامی است.

بی شک اطلاع رسانی دقیق و مستند و ارائه ی راهکار به نسل های جوان و نسل های آینده در این خصوص، مانع از ایجاد خاوران های دیگر و فجایع تلخ و هولناک دیگر است.
بی عدالتی که از اعدام ها بر بام مدرسه علوی و زندانی کردن در زیر زمین آن شروع و کلنگ بنای ستمگری زده شد، سپس در حمله به کردستان، ترکمن صحرا، «انقلاب فرهنگی» و اعدام های سال ۶۰ تا کشتار جمعی زندانیان سیاسی سال ۶۷، قتل های زنجیره ای فرهیختگان، نویسندگان، سرکوب فعالان حقوق زن، و سرکوب جنبش اعتراضی ۸۸، ادامه پیدا و سپس فرود کرد .
اوج مجدد دستگیری ها، شکنجه ها، گرفتن اعتراف های اجباری،… از قیام دی ماه سال ۹۶ در اعتراض به مسائل معیشتی – صنفی، علیه حجاب اجباری و دختران خیابان انقلاب، اعدام زانیار ها و پناهی بوده و تا هم اکنون علیه فعالان گروه های مختلف صنفی کارگران، دانشجویان، معلمان، روزنامه نگاران، محیط زیست و زنان ادامه دارد.
به تازگی هم وقوع خود سوزی سحر خدایاری «دختر آبی» نتیجه و نماد ۴۰ سال تبعیض، سرکوب و محدودیت زنان حاکمان است که افکار عمومی را در چهارگوشه جهان متاثر و سیاست تبعیض جنسیتی در ایران را بیشتر نمایان کرده است.

در این برنامه شماری از بازماندگان و جان بدربردگان زندانیان سیاسی، افراد و گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی با حضور خود و نیز بیانیه ها همبستگی خود را مجددا و موکدا علیه زندان، شکنجه و اعدام اعلام داشتند.

آذین – ۷ مهر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی