امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

در روزهای اخیر بیش از هزار و ۶۰۰ آواره سوری به کردستان عراق پناه برده‌اند

بنا بر اعلام سازمان ملل، حداقل یک‌هزار و ۶۰۰ تن از آوراگان سوری در پی هجوم ترکیه به شمال سوریه، به کردستان عراق پناه برده‌اند. اقلیم کردستان عراق پیش از این نیز میزبان بیش از ۲۲۶ هزار آواره سوری بوده است. آوارگان سوری بیشتر از اقشار آسیب‌پذیر از جمله زنان، سالمندان و کودکان هستند.. (عکس از آرشیو)

*****

بنا به گزارش سایت زمانه خبرگزاری «روداو»، آندره ماچیچ، عضو ارشد کمیسیون سازمان ملل برای پناهجویان (UNHCR) روز جمعه ۱۹ اکتبر/ ۲۷ مهر در بیانیه‌ای گفت که آورگان سوری که از جنگ ترکیه با نیروهای سوریه دموکراتیک فرار کردند، به اردوگاه بارداراش منتقل شده‌اند.

ماچیچ گفت:

«تا امروز صبح، بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ پناهجوی سوری از منطقه مرزی به اردوگاه پناهجویان بارداراش منتقل شدند.»

به گفته او این پناهجویان اغلب از شهرهای شمالی سوریه نظیر کوبانی (عین‌العرب)، عامودا و قامشلو (قامشلی) و روستاهای پیرامون آمده‌اند.

به رغم مخالفت‌های گسترده جهانی علیه حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه، رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه ۹ اکتبر از آغاز عملیات نظامی «چشمه صلح» در شمال شرق سوریه خبر داد.

هدف از این حمله ایجاد «منطقه امن» در راستای مرز میان دو کشور و خارج کردن یگان‌های مدافع خلق (YPG) از این منطقه است. ترکیه ی ‌پ ‌گ را یک «سازمان تروریستی» و وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند که سال‌ها با دولت ترکیه در جنگ بوده است.

ی‌پ‌گ اکنون ستون فقرات نیروهای سوریه دموکراتیک است و نیروهای سوریه دموکراتیک نیروی رسمی دفاع از «اداره خودگردانی شمال و شرق سوریه» محسوب می‌شوند.

ترکیه همچنین امیدوار است با کمک شورشیان سوری متحد خود این منطقه را برای اسکان دوباره بخش بزرگی از سه میلیون پناهجوی سوری ساکن ترکیه آماده کند.

اداره خودگردانی شمال و شرق سوریه هدف چنین عملیاتی را تغییر بافت جمعیتی منطقه شمالی سوریه می‌داند؛ منطقه‌ای که هم اکنون محل سکونت مجموعه‌ای از اقوام از جمله کرد و عرب، مسلمان و مسیحی است.

در جنگی که ترکیه آغاز کرده است، تا‌کنون بیش از ۲۰۰ غیرنظامی کشته و حدود ۳۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، اغلب آوارگان از جمعیت‌های آسیب‌پذیر، از جمله «زنان، کودکان و سالمندان» هستند.

حکومت اقلیم کردستان آماری متفاوت از تعداد پناهجویان سوری دارد که از زمان مداخله ترکیه به این منطقه آواره شده‌اند.

مرکز مشترک هماهنگی بحران وابسته به حکومت اقلیم، جمعه در توئیتی اعلام کرد که دو هزار ۳۳۱ پناهجو از روز سه‌شنبه وارد اقلیم کردستان عراق شده‌اند.

این منطقه پیش از این به خاطر جنگ هشت ‌ساله سوریه میزبان ۲۲۶ هزار و ۳۳۶ پناهجوی سوری بوده است.

موج جدید پناهجویان از سوریه به علت حمله ترکیه و همچنین تصمیم سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی برای خروج از این منطقه ایجاد شد.

سازمان‌های مردم‌نهاد دلیل خروج از شمال سوریه را نگرانی‌های امنیتی عنوان کرده‌اند. خروج ده‌ها سازمان مردم‌نهاد بین‌المللی کمک‌رسانی به صدها هزار آواره را با مشکل بیشتری مواجه می‌کند.

با این حال صلیب سرخ جهانی به خبرگزاری روداو گفته است دفتر این سازمان در استان حسکه هنوز فعال است.

صلیب سرخ جهانی تایید کرده که هنوز در اردوگاه الهول که محل سکوت هزاران تن از اعضای خانواده جنگجویان داعش است، فعالیت می‌کند و بیمارستان‌ها و کلینیک‌های این نهاد هنوز کارکرد عادی خود را حفظ کرده است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه بعد از ساعت‌ها گفت‌وگو با رجب ‌طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک آتش‌بس خواهند کرد.

توافق ۱۳ موردی با ترکیه از «آتش‌بس» نامی نبرده و صرفا اعلام می‌کند:

«ترکیه عملیات چشمه صلح را با هدف فرصت دادن به یگان‌های مدافع خلق برای خروج از منطقه امن ظرف مدت ۱۲۰ ساعت متوقف می‌کند. در صورت عقب‌نشینی کامل (از سوی یگان‌های مدافع خلق)، عملیات چشمه صلح متوقف خواهد شد.»

چند ساعت بعد از این اعلام موارد متعدد نقض این آتش‌بس گزارش شد.

به گزارش مرکز اطلاعات روژاوا، حداقل هشت غیرنظامی ظرف کمتر از ۲۴ ساعت بعد از اعلام آتش‌بس کشته شده‌اند.

۲۷ مهر ۹۸

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی