امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

تظاهرات در چندین شهر ایران علیه افزایش قیمت بنزین + فیلم

بنا به گزارش رسانه ها، در شهرهای اهواز، امیدیه، ماهشهر، بهبهان و خرمشهر در استان خوزستان، و همچنین بیرجند و مشهد، و سیرجان در استان کرمان برخی شهروندان نسبت به افزایش قیمت بنزین تجمع‌هایی اعتراضی برگزار کردند. گفته می‌شود نیروهای امنیتی از ساعتی قبل در شهرهای اهواز و سیرجان اقدام به تیراندازی به سوی مردم معترض کردند و در سیرجان دستکم یکی از معترضان با شلیک ماموران کشته شد…/

*****

بنا به گزارش دویچه وله، وبسایت خبری “آفتاب‌نیوز” شامگاه روز جمعه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) نوشت: در شهرهای اهواز، امیدیه، ماهشهر، بهبهان و خرمشهر در استان خوزستان، و همچنین بیرجند و مشهد، و سیرجان در استان کرمان برخی شهروندان نسبت به افزایش قیمت بنزین تجمع‌هایی اعتراضی برگزار کردند.

آفتاب‌نیوز هم‌چنین نوشت: براساس ویدئوها و تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده است، در این تجمع‌ها، مردم شعارهایی در انتقاد از افزایش قیمت بنزین سر داده‌اند.

بنابر این گزارش‌ها، در فلکه کیان‌پارس اهواز تجمع و تظاهرات علیه افزایش شدید قیمت بنزین صورت گرفته که با حمله موتورسواران ضدشورش مواجه شده است.

در تصاویر مربوط به تجمع مردم در اهواز تعدادی از شهروندان شعار “اهوازی باغیرت ماشینتو خاموش کن” سرمی‌دهند. درگیری‌هایی نیز میان مردم و معترضان رخ داده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز در باره این اعتراضات نوشت: «تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین بعداز ظهر امروز جمعه در چند شهر کشور صورت گرفت که برخی از این تجمعات با پادرمیانی مردم و پلیس پایان یافت. در شهرهای خوزستان و سیرجان کرمان این اعتراضات بیشتر بوده است. در اهواز تجمعات ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره در چند نقطه شهر برگزار شد که معترضین در واکنش به افزایش قیمت بنزین شعار می‌دادند.»

روابط عمومی فرمانداری امیدیه، اعلام‌کرده که جاده امیدیه به دیلم بسته ‌شده است. فیلم‌هایی از بسته‌ شدن جاده امیدیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آنها گفته می‌شود معترضان به گرانی بنزین این جاده را بسته‌اند.

“خبرآنلاین” نیز نوشته در سیرجان برخی افراد با خاموش کردن خودروهایشان باعث ایجاد ترافیک شدند. در مشهد، در بلوار وکیل‌آباد نیز برخی افراد با استفاده از شلوغی معمول جمعه شب‌های این بلوار، خوروهایشان را خاموش کردند و باعث ایجاد ترافیک سنگینی در این منطقه شدند.

این خبرگزاری هم‌چنین نوشت: «در بیرجند تعداد محدودی که از ۲۰۰ نفر تجاوز نمی‌کردند با حضور در خیابان به طرح اصلاح قیمت‌ها واکنش نشان دادند که با حضور نیروهای انتظامی و گفتگو با معترضان از تعداد آنها کاسته شد.»

برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در تظاهرات مردم سیرجان علیه گرانی بنزین یک نفر در اثر تیراندازی نیروهای انتظامی جان خود را از دست داده است.

همچنین گزارش‌هایی از قطع اینترنت در برخی شهرهای ایران از جمله شهرهای ناآرام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

بررسی موضوع در جلسه غیرعلنی مجلس

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس، به خبرگزاری ایلنا گفت، با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین به یکباره و بدون اطلاع‌رسانی قبلی صورت گرفته جمعی از نمایندگان درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی موضوع افزایش قیمت بنزین را داشتند که این موضوع در جلسه هیئت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جلسه مجلس در این باره روز یکشنبه ۲۶ آبان برگزار می‌شود. به گفته این نماینده در این جلسه غیرعلنی “موضوع افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا از نظر شرایط زمانی و اجتماعی این کار به مصلحت بوده یا نه و همچنین پیامدهای مثبت و منفی آن خصوصا تاثیر آن بر قشر متوسط و ضعیف مورد بررسی قرار خواهد گرفت”.

از نخستین ساعات روز جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ قیمت بنزین در ایران به شدت افزایش یافت و دو نرخی شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است. قیمت بنزین سوپر نیز به ۳۵۰۰ تومان رسیده است.

به گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، پیشنهادی برای افزایش قیمت بنزین تا ۵ هزار تومان برای هر لیتر نیز بوده که او با آن مخالفت کرده است، زیرا به گفته او بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم می‌شد.

مجمع تشخیص مصلحت: قیمت بنزین ربطی به ما ندارد

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد درباره گران شدن بنزین هیچ بحثی در این نهاد نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر در اطلاعیه مجمع تشخیص مصلحت آمده است، «رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ مصاحبه، سخنرانی یا پیامی در تایید یا حمایت از افزایش نرخ بنزین در روزهای اخیر نداشته است. در مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ بحثی درباره گران شدن بنزین نبوده است. این موضوع از اختیارات دولت و مجلس است.»

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی